Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vi er laaaangt fra ude af "skoven" endnu ....

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære venner

"Keep it simple" var der lige  en indre stemme, der sagde, så hermed så simpelt jeg nu vælger at gøre det Smile

Mange europæiske lande er allerede i recession og pilen peger i én retning, Kina's økonomi trækker sig voldsomt sammen lige nu, og der skal ikke meget til, for at de svage nøgletal fra USA, såsom BNP-tal kollapser (BNP for 4. kvartal 2011 og 1. kvartal 2012 er jo bl.a. pyntet med varer til lager, og at den amerikanske forbruger er inde og forbruge af deres opsparing etc. etc.), så vi er .......

....... Laaaaaangt fra ude af skoven endnuSnail

Forbered dig på alle muligheder - skab de bedste

Kh. Jens More  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:03

Jeg er da enig i, at vi ikke er ude af skoven, der er masser af risiko, grækenland nok mindre end Spanien osv MEN

Du har jo faktisk gang på gang advaret - og det er da godt jeg ikke valgte sortsynet den seneste gang. Du skrev sent i 2011 mener jeg det var, at USA var i recession. De har så trukket markedet mere eller mindre siden (en del var så enig med dig, at du anså USA for teknisk konkurs) Siden da, er Nasdax gået fra ca 2044 til 2640 - en fortjeneste på ca 30% for en der investerer i gennemsnits USA, og du har i forbindelse med stærk tro på bankkollaps ment at hele markedet i Europa var overvurderet, og siden er bare Danmark OMX gået fra 335 til 465 eller knapt 40% op

Jeg nægter ikke der er risiko, men synes du ser for sort og for tit sort. Markedet har det generelt med at gå i bølger, og forudser man en nedgang efter en ret massiv opgang, så får man givet ret en dag - og JA meget kan bestemt gå galt, men selv om nøgletal skulle gøre noget uventet, vil de fleste let kunne komme af, og stadigt ha realiseret fine fortjenester.

Lige nu er der nervøsitet grundet valgene i Frankrig og Grækenland - usikkerhed er det værste markedet ved, men selv med lidt skuffende job tal fra USA (vækst 115.000 var mindre end ventet, men jo stabil vækst i jobs i USA over nu lang tid), så tager markederne det ret fornuftigt.

Kina svinger også, men er jo generelt fortsat i vækst - aktiemarkederne i fjernøsten har også opført sig pænt, og en forbedret økonomi i USA giver Kina mere at producere, så det tror jeg ikke går helt galt, og vækst i GPD på 8-12% ret stabilt, også i forecasts frem til 2015, ser ikke tosset ud.

Ingen garantier her, der er MANGE usikkerheder, men godt for de som trods alt ikke i maj/august sidste år besluttede sig for at hoppe helt ud af aktier og puttede pengene under hovedpuden. Mit personlige - totalt ansvarsfrie Smile gæt vil være, at den vækst på 30-45% vi har set over de seneste 6-10 måneder vil flade ud, men jeg tror der på hovedmarkederne fortsat vil være en vis vækst på 6-8 mdrs sigt.

Det tossede er, at ingen jo i virkeligheden kan forudse det - det KAN pludseligt gå galt men det er synd hvis man kun tror de negative og ikke får opsvingene med, så spred investeringerne og ha mindre i aktier hvis du vil ha mindre udsving

vh

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 18:46

Her i den del af USA jeg bor i er der turbo på økonomien, endda så meget at nogle begynder at snakke om den næste dotcom boble. Der skyder nye bygninger op, både private boliger og erhverv. Virksomheder ansætter, går på børsen etc.

For et halvt år siden tog det mig ca. 10-15 minutter at køre på arbejde. Nu tager det en halv time pga. øget trafik.

Det ser jeg som et klart udtryk for at det går i den rigtige retning. Forhåbentlig smitter det af på resten af landet, og på sigt Europa. Jeg er helt klart optimistisk.

Mvh Carsten

Fra Odense
Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 14:18

Hej Cookie

Herligt at høre fra dig igen - det er også ved at være længe siden Smile

Og tak for endnu et interessant indlæg/svar med mange gode perspektiver.

Og du bliver åbenbart, også her i 2012, ved med at kalde mig sortsynet. Og det må være fordi vi endnu ikke har mødt hinanden, at du stadig måtte have denne opfattelse - tværtimod så ser jeg et marked, hvor det vrimler med nye muligheder, og jeg er meget optimistisk på verdens og menneskehedens vegne.

Måske vi skal have defineret hvad sortsynet betyder, for at kunne forstå hinanden på dette områdeCool

Jeg tænker og forsøger vel bare at sige, at før vi kan lukke det nye ind, må vi nødvendigvis give slip på det gamle, som ikke længere virker.

Kina er gået fra 15% vækst til nu 8% og økonomien trækker sig mere og mere sammen, der er store risici ved den måde som deres system og banker er skruet sammen på, og ingen har vel et fuldt overblik over hvor mange penge regionerne har gældsat sig for samtidig med at Kina står overfor en boligboble som meget vel er klar til at briste.

Den reelle arbejdsløshed i USA bliver som tidligere beskrevet i en del af mine tidligere indlæg, gemt væk under den måde man vælger at tælle på (dvs. dem der er forsvundet ud af systemet pga. at ikke længere kan modtage hjælp eller f.eks. deltidsansatte ikke registreres og derfor er arbejdsløsheden i USA ca. 15% mod de officielle udmeldte 8,1%, og dette vel at mærke efter at USA's regering og centralbank har pumpet op mod 40.000-50.000 milliarder kr. ud i systemet.

Verden hænger sammen og det betyder at USA ikke vil gå fri at de udfordringer, der hersker i den resterende del af verden.

Og så vil jeg lige minde om de politiske usikkerheder vi oplever lige nu og som fortsat vil herske, når vi tænker på ny præsident i USA i efteråret og et helt nyt skift i Kina's øverste magtapparat. EU's udfordringer kan komme til at ligne vand ved siden af disse

Og som jeg skriver så forbered dig på alle muligheder - og skab de bedste

Kh. Jens More

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:54

Vi er sikkert ikke så uenige - jeg ser bestemt også udfordringer, men i flere tråde, også fra da det så sortest ud omkring medio 2011, har du advaret stærkt mod at det meste ville gå galt, herunder USA under nærmest sammenbrud. 

Det er rimeligt nok, der er problemer som vi er enige i, MEN du nævner kun muligheder i din underskrift nærmest, og læser man ellers indlægene, er de sortsynske, og havde man fulgt dem skulle man ha holdt sig langt ude af USA og Europas aktiemarked siden medio 2011 - hvilket så ville ha vist sig helt galt. Du skriver efter min mening afgjort seriøst og godt, og jeg læser dig altid med interesse, uden at nødvendigvis dele synSmile

Der er masser af ting der går bedre i USA; og USA er ikke tæt på recesion som det ligger. Kina ned fra 15% til 8% vækst er ikke ubetinget tosset, slet ikke når det sker i en tid hvor købelyst i Europa og USA jo har været klart nede

Jeg vil stadigt være forsigtig, men ikke overforsigtig, og jeg vil stadigt være i aktier, men personligt er jeg kun på 25% så, ja jeg er også forsigtig (undervægtet men også nær pension)og jeg er også spredt godt ud på forskellige markeder - inkl. USA og fjernøsten.

Sjovt er, at den gamle Sell in May and stay away, statistisk passer i langt de fleste år, så der kan du sagtens få ret, at man måske skal være mere ude af markedet i maj/sept og inde i Oktober/Maj som har statistisk belæg, men jeg er stadigt i den langsigtede del, og vælger derfor at holde strategi, og blot sælge ud når aktieandelen ved stigninger overgår de 25%

venligeste hilsner

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 19:04

Hvad er det lige der giver håb om vækst i Danmark lige nu? De fundamentale faktorer er stadig dårligere. Vi har et boligmarked med en enorm mængde unge der ikke har råd til bolig og ligeså mange fritidspekulanter hvor konkursen truer med bare små rentestigninger. Vi har en hulens masse arbejdsløse akademikere der ikke kan producere andet end ord. En stigende antal gruppe ældre som skal have en masse dyr lægehjælp. Stadig højere skatter, stadig flere udflyttere. Enorm inflation (rigtig inflation, ikke stigning i priser), hvor vi tror vi kan inflationære os ud en inflationært skabt krise.

Nej, jeg kan bestemt ikke dele holdningen. Det er muligt vi kan undgå det store krak ved at udhule fremtidige generationers købekraft som i Japan. Så kan vi snart komme til at bo hjemme til vi bliver gift og få en lejlighed på 30 kvm når vi flytter ligesom derovre.

Der skal et krak til, jo før jo bedre.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)