Umiddelbart vil jeg ikke kunne forestille mig, at Justin Bieber har givet tilladelse, men man ved selvfølgelig aldrig.
Et tænkt eksempel kunne være, at måtte jeg for eksempel gerne lave en side der hedder www.bjarneriis.dk og skrive om cykelstjernen. Det kunne også være en politiker eller en anden "kendt" person.
Er dette lovligt?
PÅ FORHÅND TAK FOR SVARET :-)
E-opgaver.dk – En samling af opgaver fra universitetet.
Jeg kunne forestille mig, at Justin Bieber er et registreret varemærke - så kendt som han er blevet. Hvis det er det, så må du vidst IKKE benytte navnet i et domæne.
Jeg kunne heller ikke forestille mig, at selvom navnet ikke er et registreret varemærke, så må du heller ikke lave en side med navnet, og samtidig tjene penge på at bruge navnet.
Men det er kun min eventuelle holdning. Hvad siger I andre?
Du kan jo undersøge om han har skrevet/sagt at ingen må bruge det. Som du kan se på siden, er det fan relateret, og derfor ikke en "officiel" side. F.eks. facebook må du ikke bruge navnet uden at have lov, værken med "facebook" eller "fb".
Jeg er ikke sikker på lovegivning, men det værste der kan ske, er vel at få og vide, at man skal lukke siden? :)
Hey! Jeg ejer siden www.nicklasbendtner.dk, og det er jo faktisk det samme - bare om Nicklas bendtner.
Jeg har fået mange holdninger den sidste måneds tid, og jeg er ret sikker på at du gerne må bruge navnet - hvad nu hvis du selv hed Nicklas bendtner? Måtte man så ikke lave en side med det?
Jeg har fået flest meninger (fra eksperter indenfor området), at man godt må gøre det. Men jeg skal ikke kunne bide mig sikker.
Jeg kan umiddelbart ikke se noget problem i det, men jeg prøvede lige at google lidt :)
http://www.rettigheder.dk/index.php?action=wizard1 - Her kan du søge om hvilke varemærker der allerede er registreret, og Justin Bieber er allerede registreret(jeg kan ikke linke direkte, du må selv skrive lidt :))
Om det er en registrering der har noget med det du er ved at gøre skal jeg ikke kunne sige.
Hvis det er helt galt må i gerne rette på mig, alt viden om emnet har jeg fået inden for de sidst 2 minutter :)