Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Generationsskifte

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Aminoer. Dejlig forum i har jer her.
Jeg er en ung mand på 32år som er ansat i en guldsmed i København gennem 3år.
Min far har arbejdet der gennem 20år men nu går på pension.
Ejeren af guldsmeden skal selv snart på pension så vi er begyndt at snakke om generationsskifte mellem os.
Butikkens værdi er skudt til at være 10mill ca. med goodwill og div. (ikke fastsat endnu)
Butikken har en overskud på 2mill årlig.
Der er 10fultidsansatte.
Lager værdi ligger på ca.15mill +-
Vi har snakket om det og er kun ved fase 1
Men hvordan forgår sådan et generationsskifte ?
Skal man være ansat i virksomheden i et vist tid før man kan gøre det ?
Hvis jeg køber mig ind på 10% første år så er 10% af overskuddet af slutning af året mit og kan købe yderlige % af virksomheden.
Hvordan lyder det for jer de tal ? Er det en dårlig / god ide ?
Er der nogen der har nogen gode link omkring generationsskifte og hvad man skal være opmærksom på?

Mvh Phillip K

Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

op

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er det en netto overskud på 2 mil +.

umildbart lyder det som en fornuftig ide, med 5 års overskud som prisen.

mvh

provins

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har økonomien, eller et godt regnskab du kan fremvise banken, vil jeg foreslå et clean cut med overdragelsen.
Det er nemmere for alle parter at forholde sig til, og du undgår evt tvist om overdragelsessum, overskudsfordeling, ansvarsfordeling m.v.

Hvis du vælger en overdragelse over en periode, får du naturligvis gavn af den nuværende ejers ekspertise indtil du er inde i alle rutinerne, men han æder også en god portion løn/overskud.

Det er vigtigt ved den sidste løsningsmodel at i skriftlig gør rede for eksakte summer for diverse andele, da virksomhedens værdi jo godt kan stige/falde, og det vil i alle tilfælde interesse hos enten køber eller sælger for at ændre på købssummen. Hvis du er en haj til forhandlinger, får du lagt en fornuftig pris for den samlede virksomhed, med mulighed for nedjustering af salgspris i så fald virksomhedens værdi skulle falde. Så undgår du også at "den gamle" ejer sløver den i overgangsperioden, da han vil have max ud af aftalen.

Vh Brian

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Ph.:

Hvis du har økonomien, eller et godt regnskab du kan fremvise banken, vil jeg foreslå et clean cut med overdragelsen.
Det er nemmere for alle parter at forholde sig til, og du undgår evt tvist om overdragelsessum, overskudsfordeling, ansvarsfordeling m.v.

Hvis du vælger en overdragelse over en periode, får du naturligvis gavn af den nuværende ejers ekspertise indtil du er inde i alle rutinerne, men han æder også en god portion løn/overskud.

Det er vigtigt ved den sidste løsningsmodel at i skriftlig gør rede for eksakte summer for diverse andele, da virksomhedens værdi jo godt kan stige/falde, og det vil i alle tilfælde interesse hos enten køber eller sælger for at ændre på købssummen. Hvis du er en haj til forhandlinger, får du lagt en fornuftig pris for den samlede virksomhed, med mulighed for nedjustering af salgspris i så fald virksomhedens værdi skulle falde. Så undgår du også at "den gamle" ejer sløver den i overgangsperioden, da han vil have max ud af aftalen.

Vh Brian

Jeg ville personlig ikke bare overtage med det samme, det er meget vigtig for en ældre virksomhed overtagelsen går stille og roligt.

De ansatte i virksomheden skal jo acceptere der kommer en ny ejer, som arbejder i virksomheden i forvejen, det kan jo give problemer så er det rart den gamle ejer er er til at glatte vandene.

Det kan jo også godt være og er ikke unormal at ejeren finansere en del af købesummen som du så afdrager over en kort årrække.

Det kan også være vigtigt for forretningens renomme at overtagelsen går langsomt, så der ikke smutter for mange kunder der plejer at handle med ejeren

MvH

provins 

Fra Skibby
Tilmeldt 6. Jun 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville nu bare tage kontakt til en dygtig revisor du stoler på og en advokat, er begge parter interesseret i et forretningsovertagelse burde det være rigeligt 

Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

det er brutto. men kan blive højere da jeg ser mange muligheder.

Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian
har også tænkt clean cut men det er for mange penge og tror det vil gå lidt for hurtigt da jeg jo skal lidt løbende ind i tingene. Det nemmere ja.
Når du siger "gøre rede for eksakte summer for diverse andele" Hvad for nogen andele mener du det kunne være ?
Ang fornuftig pris er jeg ikke i tvivl om. Da han ser mig som hans søn. Og vil se butikken fortsætte selv når han er helt væk.

Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Provins:
Jeg ville nu bare tage kontakt til en dygtig revisor du stoler på og en advokat, er begge parter interesseret i et forretningsovertagelse burde det være rigeligt 

Provins
Du har helt ret ang det med andre i virsomheden skal acceptere.
Da der kun er damer så snakkes der. Og de skulle vande sig til det.
Og ang revisor så er det mening men vi skal lige lidt længere ind. da vi kun er ved fase1.
Men alt lyder fornuftigt i mine øre syns jeg.

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)