Clean cut er måske også godt men der er nogen ulemper ved det + man skal frem med den store tegnebog. Men det er også noget vi har snakket om men gamle ejer er ikke klar til at gå af endnu. Men vil sige han er meget nem mand at have med at gøre med & ser kun det bedste i alle mennesker. Han kunne ikke finde på at tage "røven" på mig på nogen måder. |
Banditten:Vil også anbefale et clean cut og med en forpligtelse for sælger (den gamle) til at medvirke loyalt til overtagelsen, dvs. at arbejde for virksomheden efterfølgende. En mulighed kan også være en form for earn-out aftale, hvor du køber lidt billigere mod så at aflevere en del af det fremtidige overskud til sælger. Det vil stille mindre krav til din økonomi men til gengæld får sælger ikke så meget i hånden her og nu.
Jeg kan ikke læse det nogen steder i tråden men jeg går ud fra at forretningen er organiseret som et ApS eller A/S? Ellers giver det ikke nødvendigvis mening at tale om at overtage "10 pct nu og mere senere".
Såfremt I ender med at gennemføre et generationsskifte skal I også tage stilling til om dette skal ske med skattemæssig succession eller om sælger vil betale avanceskat ved overdragelsen.
Du har fået mange gode råd allerede i denne tråd men her til slut vil jeg understrege at en virksomhedsoverdragelse absolut ikke er noget man bare gennemfører med råd fra Amino. Søg for guds skyld professionel hjælp så der er styr på alle detaljer. Men lad for guds skyld være med at tage numsen på hinanden, hvis I skal kunne se hinanden i øjnene bagefter.
Det kunne måske også være en mulighed med earn out hvor man køber lidt billigere, Det må jeg lige fremlægge for ham.
Forretningen er en enkeltmandsvirksomhed. Men jeg har intet ide om det. Det var ham der nævnte "generationsskifte" Han sagde at man kunne lave den om på et eller andet måde..
Det er også sådan noget jeg vil høre her på Amino.
Hvordan generationsskifte ? Nu hvor jeg er ansat i butikken.
Hvordan lyder det med den overskud 2mill brutto årlig? For en forretning der koster ca.10mill
Og i har nogen andre gåde råd i stedet for generationsskifte ?
osv osv.. Det sådan nogen spørgsmål ;)
Når vi kommer lidt nærmere så skal jeg klart have noget prof hjælp.
Og ang ta. røven på hinanden er der ingen der gør før så havde han/jeg allerede gjort det. Han er glad for mig og jeg er glad for ham (som ansat/chef)