Vil også anbefale et clean cut og med en forpligtelse for sælger (den gamle) til at medvirke loyalt til overtagelsen, dvs. at arbejde for virksomheden efterfølgende. En mulighed kan også være en form for earn-out aftale, hvor du køber lidt billigere mod så at aflevere en del af det fremtidige overskud til sælger. Det vil stille mindre krav til din økonomi men til gengæld får sælger ikke så meget i hånden her og nu.
Jeg kan ikke læse det nogen steder i tråden men jeg går ud fra at forretningen er organiseret som et ApS eller A/S? Ellers giver det ikke nødvendigvis mening at tale om at overtage "10 pct nu og mere senere".
Såfremt I ender med at gennemføre et generationsskifte skal I også tage stilling til om dette skal ske med skattemæssig succession eller om sælger vil betale avanceskat ved overdragelsen.
Du har fået mange gode råd allerede i denne tråd men her til slut vil jeg understrege at en virksomhedsoverdragelse absolut ikke er noget man bare gennemfører med råd fra Amino. Søg for guds skyld professionel hjælp så der er styr på alle detaljer. Men lad for guds skyld være med at tage numsen på hinanden, hvis I skal kunne se hinanden i øjnene bagefter.
/Banditten