Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Generationsskifte

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 211
Skrevet kl. 12:04

Når der er tale om en så stor investering mener jeg bestemt du skal kontakte et revisionsfirma og få udarbejdet en :  due diligence-undersøgelse

En af de engelske definitioner på "due deligence" er : "An examination being achieved by asking certain key questions, including, how do we buy, how do we structure the acquisition and how much do we pay?"

Det koster godt nok nogle penge, men hellere investere et mindre beløb i en fornuftig undersøgelse end at tabe store værdier på gulvet.

Har du en android enhed der ikke er "Google" godkendt - se 1mobile.com som APK marked.

Tilmeldt 4. May 12
Skrevet kl. 16:47

Ja der er tale om stor investering. Ang due diligence så har jeg ikke hørt om det før men det må jeg lige kigge på. Takker for tippet.

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 792
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 17:41

Du skriver bare at du kunne købe en procentdel nu og en ny procentdel om et år eller lignende.

Du skal bare sikre dig at købssummen er fastfrosset eller kan mindskes i dit favør, hvis virksomhedens værdi skulle falde over en årrække. For den løsning over lang tid du beskriver kan godt betyde et fald i værdien. Selvfølgelig også en stigning, men derfor er det bare vigtigt for dig at få nogle gode delbetalinger forhandlet på plads.

Venligst

Brian Phillip

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 18:00

Du skriver bare at du kunne købe en procentdel nu og en ny procentdel om et år eller lignende.

Du skal bare sikre dig at købssummen er fastfrosset eller kan mindskes i dit favør, hvis virksomhedens værdi skulle falde over en årrække. For den løsning over lang tid du beskriver kan godt betyde et fald i værdien. Selvfølgelig også en stigning, men derfor er det bare vigtigt for dig at få nogle gode delbetalinger forhandlet på plads.

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 4. May 12
Skrevet kl. 10:18

Brian Ph.:
Du skal bare sikre dig at købssummen er fastfrosset eller kan mindskes i dit favør, hvis virksomhedens værdi skulle falde over en årrække. For den løsning over lang tid du beskriver kan godt betyde et fald i værdien. Selvfølgelig også en stigning, men derfor er det bare vigtigt for dig at få nogle gode delbetalinger forhandlet på plads

Det lyder meget fornuftigt at gøre det sådan for mig. Men Det er ikke det bedste for ham. Så må vi håber han går med til det når vi kommer dertil.
Der var også en anden tidlige på tråden der nævnte det. Men det ikke helt tosset. Takker.

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 10:33

phin3x:

Brian Ph.:
Du skal bare sikre dig at købssummen er fastfrosset eller kan mindskes i dit favør, hvis virksomhedens værdi skulle falde over en årrække. For den løsning over lang tid du beskriver kan godt betyde et fald i værdien. Selvfølgelig også en stigning, men derfor er det bare vigtigt for dig at få nogle gode delbetalinger forhandlet på plads

Det lyder meget fornuftigt at gøre det sådan for mig. Men Det er ikke det bedste for ham. Så må vi håber han går med til det når vi kommer dertil.
Der var også en anden tidlige på tråden der nævnte det. Men det ikke helt tosset. Takker.

Nu skal man jo huske der er to parter i en handel

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 10:54

Selvfølgelig er der to parter. Men der står ingen steder hvor gode forhandlere de to parter er. Der står heller ikke noget om hvor meget parterne ønsker at modsatte part gør en rigtig god handel.

Det er bare min erfaring, at man ved en modpart man kender rigtig godt, har let ved at blive blødsøden. Opnår sælger en rigtig god aftale, kan det betyde at køber ender med at dreje nøglen om. Eller worst case ikke kan betale de aftalte satser.

Det er som også derfor jeg foreslog et clean cut tidligere i tråden :-)

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 11:17

Vil også anbefale et clean cut og med en forpligtelse for sælger (den gamle) til at medvirke loyalt til overtagelsen, dvs. at arbejde for virksomheden efterfølgende. En mulighed kan også være en form for earn-out aftale, hvor du køber lidt billigere mod så at aflevere en del af det fremtidige overskud til sælger. Det vil stille mindre krav til din økonomi men til gengæld får sælger ikke så meget i hånden her og nu.

Jeg kan ikke læse det nogen steder i tråden men jeg går ud fra at forretningen er organiseret som et ApS eller A/S? Ellers giver det ikke nødvendigvis mening at tale om at overtage "10 pct nu og mere senere".

Såfremt I ender med at gennemføre et generationsskifte skal I også tage stilling til om dette skal ske med skattemæssig succession eller om sælger vil betale avanceskat ved overdragelsen.

Du har fået mange gode råd allerede i denne tråd men her til slut vil jeg understrege at en virksomhedsoverdragelse absolut ikke er noget man bare gennemfører med råd fra Amino. Søg for guds skyld professionel hjælp så der er styr på alle detaljer. Men lad for guds skyld være med at tage numsen på hinanden, hvis I skal kunne se hinanden i øjnene bagefter.

/Banditten

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 11:36

Brian Ph.:

Selvfølgelig er der to parter. Men der står ingen steder hvor gode forhandlere de to parter er. Der står heller ikke noget om hvor meget parterne ønsker at modsatte part gør en rigtig god handel.

Det er bare min erfaring, at man ved en modpart man kender rigtig godt, har let ved at blive blødsøden. Opnår sælger en rigtig god aftale, kan det betyde at køber ender med at dreje nøglen om. Eller worst case ikke kan betale de aftalte satser.

Brian Ph.:

Ja laver du en clean cut så kan du sagtens tabe en masse kunder på gulvet, da den tidligere ejer har fået sine penge og ikke måske har den store interesse mere.

hvis du der imod siger at virksomheden bliver mere lønsom så for ejeren lidt mere ved endelig handel, eller mindre ved mindre lønsom.

ved at  du vedholder ejeren i virksomheden også økonomisk er der sansynligvis et større vilje til at få tingene til at lykkes, det kan også være i form af at ejeren er med finanseret på del af købesummen

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)