Hej, hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg åbner en webshop internationalt og en partner spytter 50000 kroner i kassen? Der tænker jeg på, hvilken selskabsform der er oplagt eller tvunget - og om der generelt er andet, jeg skal være opmærksom på. Venlig hilsen,
Lars |
Hej Lars
Min første tanke er at du/I skal vurdere om i har brug for driftskreditter. Den umiddelbare løsning vil være et aps - som koster ca. 3.500,- at oprette.
Kan evt. gøres billigere - hvis du køber et "skuffeselskab" (Et selskab der er oprettet i selskabstregiseret) og efter selv kan til rette selskabets vedtægter mv. Min måde er at gå i dialog med min revisor. Så kan jeg med lidt hjælp klare det på ca. et par timer. Start kapitalen er min. 80.000 men gerne mere. Du skriver at din partner indskyder kr. 50.000 og hvis ud indskyder det samme kr. 50.000 ja så ejer I jo 50% hver. Se det er super fint - når alt går god - særligt i begyndelsen af et samarbejde. Der er kommet nye regler pr. 1 marts 2010 - disse gør at du/I skal rette i vedtægterne for selskabet i forhold til regulering af f.eks. køb og salg af anparter. Værdiansættelse, ledelse, beføjelser, bod ved misligeholdelse ect. De gl. anpartsoverenskomster kan være gode inspiratorer til opgaven. Husk at der ikke er revisionpligt på mindre selskaber mere. Men min anbefaling er at find dig en god revisor - hvis du/I ikke har en i forvejen.
Vær opmærksom på at I skal registere Jer anderledes ved skat i forhold til at i evt. importere og eksportere varer. Endvidere kan der komme told samt moms på. Se evt. skat vejledninger. Har brugt at få en forhåndsgodkendelse fra skat og told. Det er super når det så ruller der ud af!
http://www.ga.dk/artikel.dsp?page=21169
Alternativ er et mere internationalt LTD - et engelsk selskab. Dog er det sådan, at du nu skal udarbejde eller få udarbejdet et engelsk regnskab (Læs lovgivning) og et dansk regnskab til brug for skattevæsenet. jvf. regler om sambeskatning mellem EU lande. Det koster altså typisk lidt mere at få oprettet og drive et Engelsk selskab. Startkapitalen kan i princippet være 1 pund.
Når I nu sælger - for vildt - kan i altid konvertere til et A/S aktieselskab.
Se lige selskabsstyrelsen hjemmeside om harmonisering af selskablovene i de forskellige eu lande.
http://www.eogs.dk/sw21558.asp
forretning24syv.dk
Jørgen Hvejsel
41414055