Hej Aminoer Jeg er nyligt oprettet her på Amino, da jeg er i gang med at undersøge mulighederne for at starte eget forlag. Idéen kom lige så stille snigende, efter at jeg havde oversat en bog for et andet forlag. Det stod nemlig hurtigt klart for mig, at man ikke bliver rig af at oversætte bøger. Desuden faldt jeg nærmest over en række bøger, som en amerikaner - som er kendt i en anden sammenhæng - har skrevet i al ubemærkethed. Jeg tror, at disse bøger vil sælge godt i Danmark, hvis de bliver oversat. Der er imidlertid en række ubesvarede spørgsmål, som jeg har svært ved at finde svar på. Derfor smider jeg dem ud til jer, i håbet om at I kan give lidt råd og vejledning. Her er de: - Er det bedst at oprette et forlag som en personligt ejet enkeltmandsvirksomhed, eller skal jeg stifte et anpartsselskab? - Hvordan får man et CVR-nummer? - Er der nogen, der har erfaring med, hvordan man griber det an, hvis man har fundet en udenlandsk bog, som man ønsker at oversætte og udgive i Danmark? - Hvad er en rimelig pris for køb af rettigheder til en udenlandsk bog? - Skal man betale noget ud over royalties? Det er mine umiddelbare spørgsmål. Jeg håber, at der er nogen derude, der kan give nogle svar på spørgsmålene. Og hvis I kommer på noget, jeg også bør være opmærksom på, må I også gerne skrive det. På forhånd tak |
Hej Lars Bo
Dine spørgsmål falder i tre kategorier:
1. generelt om iværksætteri - her finder du en god del af din grundlæggende viden på www.startogvaekst.dk
1. generelt om iværksætteri - her finder du en god del af din grundlæggende viden på www.startogvaekst.dk
2. specifikt om at stifte et forlag - din videnbank hedder her www.isbn.dk
3. endnu mere specifikt om økonomi i forbindelse med oversættelse og udgivelse af bestemte bøger - prøv at lave et budget for den første udgivelse. Find ud af, hvor meget du selv skal tjene, hvor mange udgifter, der er samt hvad bogens forventede salgstal og udsalgspris ligger på. Så kan du regne dig fremt til, hvor mange udgifter, du har råd til at afholde til ophavsmanden. Dernæst handler det om at få skruet en aftale sammen, der sikrer at du ikke får for store tab, hvis bogen ikke sælger ordentligt.
Når du har lavet den første, har du lært en masse.
Når du har lavet den første, har du lært en masse.
mvh Hans