Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forlagstanker

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. May 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Jeg er nyligt oprettet her på Amino, da jeg er i gang med at undersøge mulighederne for at starte eget forlag. Idéen kom lige så stille snigende, efter at jeg havde oversat en bog for et andet forlag. Det stod nemlig hurtigt klart for mig, at man ikke bliver rig af at oversætte bøger. Desuden faldt jeg nærmest over en række bøger, som en amerikaner - som er kendt i en anden sammenhæng - har skrevet i al ubemærkethed. Jeg tror, at disse bøger vil sælge godt i Danmark, hvis de bliver oversat.

Der er imidlertid en række ubesvarede spørgsmål, som jeg har svært ved at finde svar på. Derfor smider jeg dem ud til jer, i håbet om at I kan give lidt råd og vejledning. Her er de:

- Er det bedst at oprette et forlag som en personligt ejet enkeltmandsvirksomhed, eller skal jeg stifte et  anpartsselskab?

- Hvordan får man et CVR-nummer?

- Er der nogen, der har erfaring med, hvordan man griber det an, hvis man har fundet en udenlandsk bog, som man ønsker at oversætte og udgive i Danmark?

- Hvad er en rimelig pris for køb af rettigheder til en udenlandsk bog?

- Skal man betale noget ud over royalties?

Det er mine umiddelbare spørgsmål. Jeg håber, at der er nogen derude, der kan give nogle svar på spørgsmålene. Og hvis I kommer på noget, jeg også bør være opmærksom på, må I også gerne skrive det.

På forhånd tak

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:48
Hej Lars Bo

Dine spørgsmål falder i tre kategorier:
1. generelt om iværksætteri - her finder du en god del af din grundlæggende viden på www.startogvaekst.dk

2. specifikt om at stifte et forlag - din videnbank hedder her www.isbn.dk

3. endnu mere specifikt om økonomi i forbindelse med oversættelse og udgivelse af bestemte bøger - prøv at lave et budget for den første udgivelse. Find ud af, hvor meget du selv skal tjene, hvor mange udgifter, der er samt hvad bogens forventede salgstal og udsalgspris ligger på. Så kan du regne dig fremt til, hvor mange udgifter, du har råd til at afholde til ophavsmanden. Dernæst handler det om at få skruet en aftale sammen, der sikrer at du ikke får for store tab, hvis bogen ikke sælger ordentligt.
Når du har lavet den første, har du lært en masse.

mvh Hans

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 743
Fra  Kommunikationspartiet Renegade Leadership Skrevet kl. 20:57
Så præcist kan det gøres - og det på et ellers ganske omfangsrigt spørgsmål. Stærk vejledning fra dig, Hans.

Fra forlagstanker til supertanker;-)

God arbejdslyst, Lars Bo - og hold os informerede her i tråden.

Mvh.

René

Tilmeldt 25. May 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:07
Tak for de gode råd. Det var faktisk lige, hvad jeg stod og havde brug for.

Jeg har taget kontakt til en forlægger, og han er villig til at hjælpe mig med råd og vejledning.

I morgen skal jeg til møde med det lokale erhvervskontor for at få mere generel rådgivning om iværksætteri.

Og så er det bare lige banken, der skal overbevises om, at min ide faktisk er ret god.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:48
Thumbs Up - God vind

mvh Hans

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 18:46
Hej Lars Bo

Jeg er meget interesseret i at udveksle erfaringer hvis du har lyst. Jeg har selv startet forlag på stort set samme grundlag. Her skete tingene dog lidt "bagvendt". Min kæreste og jeg oversatte en bog, så prøvede vi via det amerikanske forlags danske agent at få et dansk forlag til at udgive den, men hun opgav efter et enkelt afslag. Jeg gik i forvejen med iværksætterplaner, så da forfatteren fik rettighederne til selv at udgive sine bøger i Danmark og gerne ville have mig til at gøre det, havde jeg en god grund til at lave et forlag. Men hans bøger er naturligvis ikke de eneste jeg vil udgive, så jeg har også kastet min kærlighed på flere oversættelsesprojekter, men har endnu ikke kastet mig ud i at finde ud af det med forhandlinger med udenlandske forlag. Så på det punkt har jeg desværre ingen erfaring at øse af, men det lyder som om vi kunne have glæde af at netværke lidt, så skriv endelig hvis du har lyst.

~
Anja

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)