Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webapp vs native app. Kan indtjeningen være det samme?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Sep 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har haft en lille diskussion med en kollega omkring webapps vs native apps og hvordan man tjener penge på det. Vi har en hjemmeside som skal være brugerbetalt. Brugerne skal altså betale for at benytte vores service(hjemmesiden..). Vi vil gerne gøre det nemt for brugeren at bruge vores service på deres mobiltelefon. Vi har besluttet at lave en hjemmeside der er optimeret til brug på smartphones, fremfor at skulle bruge en masse penge og tid på at lave native apps til de forskellige OS'er. Så uanset om de logger ind på vores hjemmeside via computeren eller mobiltelefonen så kan de bruge den samme service. Så langt så godt... Det er så nu vi bliver uenige om hvordan vi skal sørge for at brugeren betaler for vores hjemmeside.

Min kollegas påstand:

Vi laver en webapp og sætter den til salg i iTunes (senere også til android og windows phone). Dem der gerne vil benytte vores service skal så betale f.eks. 15 kr for en webapp og derefter oprette en bruger og logge ind. Så tjener vi penge på vores produkt.

Min påstand:

En webapp er ikke andet end et bogmærke der blot linker til en hjemmeside. Derfor er der ikke noget der stopper brugeren for at lade være med at bruge vores webapp og istedet blot åbne browseren på mobiltelefonen og taste www.voreshjemmeside.dk/mobile og derefter logge ind. Det koster jo ikke noget at oprette en profil så hvorfor betale for en webapp når man bare kan gå ind på hjemmesiden, lave en gratis profil og derefter logge ind??Jeg mener det rigtige vil være er at lave hjemmesiden brugerbetalt ved at lade det koste penge at oprette en profil (præcis som så mange andre hjemmesider gør det) og derefter evt lave en gratis webapp som man så kan vælge at bruge eller ej.
Når man køber en webapp betaler man jo ikke for det produkt man gerne vil bruge. Man betaler for en genvej til en hjemmeside. Så man kan jo ikke kontrollere om brugerene har betalt for en webapp da de jo ligeså godt kan selv kan navigere frem til www.voreshjemmeside.dk/mobile og logge ind. 

Er der noget jeg helt har misforstået omkring webapps eller giver det mening? Jeg håber i kan være med til at afgøre den her lille strid på kontoret :)

Fra Kerteminde
Tilmeldt 18. Apr 12
Indlæg ialt: 94
Fra  RT-Web Skrevet kl. 09:28

Nu tør jeg ikke sige om Apple har ændret deres politik, men sidste år udviklede jeg et GPS tracking system til smartphones for et firma. Der kunne man ikke sælge webapps på iTunes, kun native apps. Herfra havde vi en snak om at udvikle et native app som bare åbnede et browser vindue med appet, men dette gik desværre ikke med apple kvalitets politik af appet.

I stedet udviklet jeg appet med integreret kreditkort betaling så brugeren kunne oprette profilen gratis og herefter skulle betale et abonoment for at få adgang til nogle bestemet funktioner. Dette kunne sagtens integreres ved oprettelse af brugeren i stedet.

Thorsdahl:
Så man kan jo ikke kontrollere om brugerene har betalt for en webapp da de jo ligeså godt kan selv kan navigere frem til www.voreshjemmeside.dk/mobile og logge ind.

Det er nemlig rigtig. Hvis ikke det er et native app har man ikke mulighed for at forespørge på om brugeren har betalt.

Fra København
Tilmeldt 8. Jan 09
Skrevet kl. 10:27

Thorsdahl:

Vi laver en webapp og sætter den til salg i iTunes (senere også til android og windows phone). Dem der gerne vil benytte vores service skal så betale f.eks. 15 kr for en webapp og derefter oprette en bruger og logge ind. Så tjener vi penge på vores produkt.

Man kan ikke submitte en webapp til App stores generelt. Jeg har skrevet lidt om det her http://www.amino.dk/blogs/babarbaig/archive/2011/10/13/app-eller-mobilside-hvad-skal-man-v-230-lge.aspx

Man kan lave en kombination - hvor man laver en native app men hvor nogle funktioner er browser-baseret som f.eks login og betalings sider - det har jeg erfareret med succes. Det giver også større fleksibilitet når man skal ændre noget i backend - så behøver man ikke Apples godkendelse hele tiden. 

En 3. mulighed kunne være at lave en native app og gøre den gratis at downloade - med in app billing. ja, Apple vil tage 30% men jeres konvertering til betaling vil være mindst 4 gange større end en integration med f.eks alm. betalingskort. 

Thorsdahl:

Min påstand:

En webapp er ikke andet end et bogmærke der blot linker til en hjemmeside. Derfor er der ikke noget der stopper brugeren for at lade være med at bruge vores webapp og istedet blot åbne browseren på mobiltelefonen og taste www.voreshjemmeside.dk/mobile og derefter logge ind. Det koster jo ikke noget at oprette en profil så hvorfor betale for en webapp når man bare kan gå ind på hjemmesiden, lave en gratis profil og derefter logge ind??Jeg mener det rigtige vil være er at lave hjemmesiden brugerbetalt ved at lade det koste penge at oprette en profil (præcis som så mange andre hjemmesider gør det) og derefter evt lave en gratis webapp som man så kan vælge at bruge eller ej.

Sådan vil jeg også gribe det an. Hvis det er et marked med meget konkurrence så overvej at tage udgangspunkt i mobilen (enten web eller native app) - på den måde vil i skille Jer ad fra jeres konkurrenter. 

Mvh

Babar

Fra Kerteminde
Tilmeldt 18. Apr 12
Fra  RT-Web Skrevet kl. 10:33

Babar Baig :
Man kan lave en kombination - hvor man laver en native app men hvor nogle funktioner er browser-baseret som f.eks login og betalings sider - det har jeg erfareret med succes.

Lever det op til Apple politik?

Vi havde kontakt med flere folk som udvikler app's til iPhone og de sagde alle sammen at man kunne være uheldig at apple ikke ville godkende det, på grund af "manglende indhold", eller det er måske ikke aktuelt mere?

Fra København
Tilmeldt 8. Jan 09
Skrevet kl. 10:50

Nu kender jeg ikke Apples politik i detaljer  I vores tilfælde, så havde vi mange native funktioner (ca. 90%) og kun login og betaling var webbaseret. Så jeg tror det er en overordnet vurdering - men det klart, at man vil blive afvist, hvis ens app kun består af web urlér. 

mvh

Babar

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)