Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nystartet virksomhed - moms

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Apr 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har lige startet frisørsalon og har i den forbindelse haft en del omkostninger. Jeg har startet med at indkøbe varer, ombygning og diverse fra 1/1 men salonen har kun startet sidste mandag (d. 16. april).

Nu skal der så snart indberettes moms og jeg skal i den forbindelse have penge retur ? Jeg har i 1. kvartal ikke haft nogen omsætning men kun omkostninger - skal dette så ikke bare indberettes til skat?

Nu er forretningen igang og jeg har et system der laver en kasserapport og en revisionskopi som kan eksporteres til et regnskabssystem som C5 og lignende.

Nu til mit spørgsmål: Jeg vil helst bruge så lidt som muligt til revisor og vil derfor lave det meste selv. Jeg har hørt at det ikke er alt moms der kan trækkes fra. Det er ikke de store poster jeg har - men varer til videresalg, internt vareforbrug, kundekaffe, kundefrugt, telefon, blade, reklamer osv.

Nogen der kan fortælle om alt moms kan trækkes fra eller om der er forskel?

Mvh Rikke Boldemann

OneCut v/Rikke Boldemann

http://www.onecut.dk

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 19:59

Hej Rikke,

Jeg kan godt forstå, du gerne vil minimere udgifter til revisor og lignende, men det kan altså være penge givet godt ud.

Når det så er sagt, så er det hjælpe at hente ved SKAT. Denne vejledning giver nogle regler for, hvad du skal gøre i forbindelse med købs- og salgsmoms, herunder hvornår du har helt, delvist eller ingen fradrag.

Den vil jeg anbefale dig at læse - måske printe de relevante sider ud, så du har dem ved siden af dig, når du skal bogføre/registrere.

Håber det var en hjælp - ellers må du spørge igen.

Husk også der er regler for, hvornår dine udgifter betragtes som etableringsudgifter og som driftsudgifter - og der gælder vist nok forskellige regler vedr. moms for de to.

Mvh

Morten 

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 20:11

Hej Rikke,

Hvis du kun har haft udgifter, skal du med stor sandsynlighed have moms retur. Transport, Taxa, frimærker, hotel ophold, flybilletter er nogle af de få ting der er ikke er moms på. Dit regnskabsprogram burde kunne fortælle dig hvor meget moms du skal have tilbage. Det er de konti du vælger i programmet der afgør hvilken moms der bliver lagt på. Men som udgangspunkt er der moms på langt de fleste varer.

Når du har din totalte købsmoms og salgsmoms for perioden, så kan du logge på tast selv erhverv og registrere din moms på denne måde. Fristen for indberetning af moms fra 1 kvartal 2012 er 10 maj.

Jeg har tidligere lavet en vejledning ved indberetning af moms som du kan læse her: http://www.emomsen.dk/moms-inden-og-udenfor-eu/

Held og lykke med det!

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 20:20

Thomas Sindberg:
Transport, Taxa, frimærker, hotel ophold, flybilletter
Der er da moms på hotelophold - der kan blot ikke trækkes de sædvanlige 25 % fra, men kun 25 % af de 25 %. Lige som det for restauranter er 50 % af de 25 %. Og i den forbindelse så husk at få morgenmad på hotellet specificeret ud således der kan trækkes den korrekte moms af overnatningen (25 % af 25 %) og af morgenmaden (50 % af 25 %) :)

Tilmeldt 15. Dec 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:51

Prøv at kontakte www.DFMG.dk

Sikker på de kan være behjælpelige med dvs. ting :)

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 12:29

Hej Rikke
Flot salon. Ser eksklusivt ud.

Jeg vil blot fortælle at du kan finde mange gode fif og råd til at drive din selvstændige butik i iværksættermagasinet Start Op.
Det udkommer hver måned.
Du tilmelder dig her. www.startopmagasinet.dk

Hilsen
Ronni 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)