Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danmark som verdens førende iværksætter nation 2030?

Side 3 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:

Robert:
Hvis du placerede verdens hovedkvarter for Facebook, Google og Amazon i Danmark ville det så give vækst? Ingen af de nævnte virksomheder producerer fysiske varer.
...

Selvfølgelig ville det give vækst! Jeg har været på Google HQ og Facebook HQ som begge ligger i området hvor jeg bor, og hvis du tror at det kun er udviklere der arbejder der, tager du fejl. De har 100vis af folk ansat i servicefunktioner som ikke er relateret til deres produkter. Alt fra kokkene i kantinerne, til bude der fragter varer rundt mellem bygningerne, og gartnere og viceværter der holder udendørsarealer og bygninger kørende. Der summer af mennesker som ikke sidder ved skærmen.

Og hvad er forskellen på Amazon's pakkecentraler og en produktionsvirksomhed? Der ryger varer ind, de behandles og pakkes om, og sendes videre til kunder.

Der er mange tusinde ansatte i service funktioner her i Silicon Valley, ansatte med lav eller ingen uddannelse. Og der findes jobs som der ikke findes mange af i Danmark. Sikkert fordi ingen gider have de jobs, men det kunne jo være at lysten ville melde sig hvis det var mindre attraktivt at gå ledig.

Så selvfølgelig kunne Danmark have glæde af at virksomheder som de nævnte lå i landet.

Mvh Carsten

Du har fuldstændig ret i at det ikke nødvendigvis er fysiske varer der udelukkende tæller. Forskellen er at fra min marketinguddannelse for mange år siden regnede man med at det industrielle marked - dem der producerer kasser har en afledt effekt på 700%.

Det store spørgsmål er så hvorfor nogen har den drøm at Danmark nogensinde vil tiltrække denne type af virksomheder. Hvorfor i alverden skulle virksomheder af denne kaliber blive/blive startet i Danmark?

- Lille marked

- dårligt kapitalunderlag

- dårlige muligheder for at genvinde det tabte hvis det går galt

- Geografisk udkantseuropa

- forkert sprog og lille sprogbase

- særegen valuta dvs ekstra transaktionsomkostninger for vækst

- et af verdens højeste omkostningsniveauer

- 90% af professionelle udlændinge (vestlige) der har været i Danmark over 2 år betragter danskerne som fremmedfjendske og Danmark som et land, hvor de ikke er velkomne.

...

Problemet i Danmark er ikke antallet af arbejdspladser - vi har en af de højeste erhvervsfrekvenser i verden. Problemet ligger i at vi har en lille brøkdel af arbejdsstyrken der generere en fantastisk velstand. Det er utroligt at vi stadig klarer os godt i eksport, men danske forhold er skyld i at så få succesfulde virksomheder går fra 20 ansatte til 500. De store virksomheder vi har er med få undtagelser skabt før Anker Jørgensens regeringstid med hvad deraf fulgte.

Samfundsbyrden pr. privatansat er idag 7½ gange større end den var i 1950'erne og den demografiske udvikling er imod os.

Hvis samfundet skal blive iværksættervenligt så skal man tænke på hvordan man skaber en underskov af specielt produktions- og vidensvirksomheder, ikke hvordan man skaffer penge til den offentlige sektor.

Fra Rødovre
Tilmeldt 26. Dec 11
Indlæg ialt: 157
Skrevet kl. 09:45

1) Flatrate beskatning af såvel personlig indkomst og selskabs-skat (eksempelvis 30% / 20% - så skulle der nok ske noget). Fjern fradragsmuligheder - tingene er nødt til at gå begge veje. Får du et skattefradrag er det bare udtryk for at andre betaler fradraget.

2) Fjernelse af bureaukrati (opret dit selskab, indsend dit årsregnskab, betal din skat, udgifter og medarbejdere - og that's it).

3) Fjernelse af diverse kommunale og statslige erhvervs-støtteordninger. Uoverskueligt, og mange personer er ansat/syltet ind i disse "projekter" - hvor dokumenterede resultater er særsyn. Lad dem finde andet arbejde.

4) Lad potentielle iværksættere investere sig selv og egne midler, før 5). Hvis de ikke tror så meget på projektet at de vil indskyde egne midler, hvorfor skulle andre så?

5) Muligheder for "mikro-lån" - hvor långiverne tilbydes del i mulig gevinst, hvis det bliver succes.

6) Reduceret - eller ingen - skattebetaling af første års overskud. Det frigiver midler til fortsat udvikling.

7) Reducering af post-takster i Danmark. Det er billigere at sende varer fra Kina og jorden rundt, end at sende tilsvarende varer fra København til Malmø.

8) En konkurs skal ikke forhindre i ny opstart - men samtidig skal deciderede konkursryttere fratages mulighed for at starte nye selskaber.

... Jeg mener ikke vi skal fokusere på bestemte brancher - ting har det med at ændre sig. Lad iværksætterne starte op. Noget vil flyve, noget vil falde til jorden.

Mange store virksomheder er startet med én mand/kvinde med en god ide, beslutsomhed, dygtighed - Mærsk giv efter sigende bl.a. fra dør til dør for at rejse kapital til sit første værft....

Fra Rødovre
Tilmeldt 26. Dec 11
Skrevet kl. 09:50

9) Iværksætteri i undervisningen - fra skole og opefter. Lad eleverne fra de er små tjene penge på frugtboder og egne aktiviteter, lad dem komme i iværksætter-praktik, få iværksætter-undervisning, hvor de selv lærer at starte små "virksomheder". Lad det være et fast fag, som følger fra børn-ung-voksen.

10) Lad aldrig undervisere i nutidsstof undervise, såfremt de ikke har erhvervet sig praktiske færdigheder i ovennævnte udenfor læreanstalternes mure.

Fra Rødovre
Tilmeldt 26. Dec 11
Skrevet kl. 09:52

11) Indfør "best-practise" indenfor snart taget alle områder. Hvis noget går godt, hvordan kan vi så tilegne os det, andre steder? - Og kan vi forbedre det yderligere?

(Hvorfor har vi i øvrigt kun ét monopol-tilsyn)? Sad

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:34

hvorfor ikke nøjes med en enkeltbillet til Dubai?Wink

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 11:47

Advokat Jacob Berner Rue:

hvorfor ikke nøjes med en enkeltbillet til Dubai?Wink

Hvordan ser du sammenhængen med spørgsmålet "

Danmark som verdens førende iværksætter nation 2030?

Hvis du fryser hjælper det at tisse i bukserne - bare ikke så længe.

Danmarks tisse i bukserne politik er hvad der har undermineret konkurrenceevnen!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:48

Det er jo herligt at blive begavet med sindrige politiske synspunkter fra inkontinensens overdrev:

Tisse-i-bukserne-politik

hvabar!

Jeg vil anbefale at du går i deputation til sundhedsministeren og ber om gratis folke-bleer til

det hårdt trængende danske folkGeeked

Tilmeldt 9. Nov 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:23

Hej Carsten 

Tak for dit indlæg

Carsten Jacobsen:
Hvis du placerede verdens hovedkvarter for Facebook, Google og Amazon i Danmark ville det så give vækst? Ingen af de nævnte virksomheder producerer fysiske varer

Spørgsmålet var ment retorisk og en smule satirisk, jeg beklager det ikke skinnede tydeligere igennem. Danmarks BNP ville stige 5-10% hvis vi placerede ovennævnte hovedkvarterer i Danmark og de dynamiske effekter det ville medføre ville give endnu mere. 

Jeg er enig i alt hvad du skriver. 

Mvh 

Robert

Fra Los Angeles
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 67
Fra  METAmeta v/ Asger Folmann Skrevet kl. 22:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har en mere generel kommentar til din ambition (som jeg sådan set synes er ædel nok)

Det handler om det her:

.

Robert Juul Glæsel:
Som nation, mener jeg vi har alle brikkerne, til at være førende indenfor innovation og iværksætteri,

Jeg tror at grunden til at du har det sådan, skal findes dels i vores meget liberale (i ikke politisk forstand) uddannelsessystem, og i det faktum at det i mange år har været generelt accepteret med forskellighed og åbenhed overfor forandring. Vi har ligefrem tilskyndet vores børn til at tænke kreativt og ude af boksen.

Politikerne er ved at dræbe hele fundamentet for dette, med det hysteriske ensretnings-helse-freak-kontrolsamfund de er ved at skabe. De blå var virkelig slemme til det, de røde er om muligt endnu værre.

Lad mig lige uddybe hvad jeg mener:

Hvis vi forestiller os at 1/10.000 personer hvert år får en ide som kan omsættes til en hæderlig forretning. 1/100.000 får en ide som er lige lidt bedre. 1/1.000.000 får en virkelig god ide, der for alvor rykker og måske ligefrem henter penge fra udlandet til dk (for det er jo i bund og grund det der skal til)

Hvor mange gode ideer opstår så hvert år i Danmark?

Hvor mange gode ideer ville der opstå i Kina i samme periode?

I USA?

I resten af verden?

Hvis vi begynder at pille ved selve det fundament der gør at vi er en nation af kreative og innovative mennesker, så har vi matematisk set ikke en jordisk chance i det globale kapløb og går vores egen undergang i møde.

Det nytter jo ikke noget at vi bare er 200.000 iværksættere der alle sammen sælger parfume, kondomer, kontorartikler, konsulentbistand og varm luft til hinanden... Hvis varerne ikke engang er produceret i DK er det oven i købet endnu værre end et lukket bytte-kredsløb.

Uups - der blev jeg lige revet med af følelserne, min pointe er:

Hvis vi i DK fortsætter med at skærpe kursen overfor vores unge, - strømliner dem alle så de tager uddannelse på normeret tid, tænker "fornuftigt og korrekt", lever sundt, ikke ryger eller bliver overvægtige - alle "bidrager til samfundet" og helst tænker det samme, så har vi ikke en jordisk chance for at leve af vores viden, kreativitet eller innovation i fremtiden, - for da vil den blot være et historisk minde. Nye ideer opstår ud af kreativitet. Om det så er corporate business eller kunstgalleri på Møn.

Lad os nu for h... holde sammen om lige præcis dette her!

No ja, bare lige et lille input til din sag, - hvis du lige gider nævne det for Thorning er du rar...

Min nye bog: https://www.amazon.com/Spiritual-Capitalism-three-doctrines-money-ebook/dp/B07LB76DPD/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1544845832&sr=8-4&keywords=spiritual+capitalism

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 22:27

Hey Cool tråd,
jeg sad forleden og tænke at Iværksættere kunne være svaret på problemet med udkants DK
Genindfør Iværksætter hjælpen i Udkants områder med et kravom at man skal bosætte sig i samme område.

har set flere små virksomheder der lå inde i fine lokaler i byen, nogen med en ide om at det er lettere for folk at komme til og fra arbejde,
ja men vend den om hvis lokalerne er så dyrer at man skal skærer folk væk, vil folk så ikke hellerer tage bussen eller kører lidt for at komme på arbejde ?

jeg arbejde med Software udvikling mit firma kunne ligge hvorsomhelst, ok jeg bor midt i vejle, mendet gør jeg da kun da de lokaler vi har ikke er dyrer end lokaler andet sted, men hvis nu der var lidt at hente ved at flytte min virksomhed ud i det nærområde hvor jeg bor, så havde jeg da gjordt det uden at tøve.

/JIP

Side 3 ud af 4 (38 indlæg)