Jeg skal have etableret nogle aftaler med en række forskellige momsregistrerede virksomheder, og ikke-momsregisterede personer. Selv er jeg momsregistreret. Fælles for disse aftaler er, at jeg køber deres produkter til X% under den normale salgspris. Min avance afhænger så af, hvor høj en pris jeg kan sælge produktet for. Mit problem er nu at forstå hvordan jeg beregner moms af sådan en opsætning, hvem der skal betale momsen og hvordan den rent praktisk skal registreres hos Skat. Et scenarie kan se således ud: Butikkens produkt: 100 ,- inklusiv moms Butikkens produkt: 80 ,- eksklusiv moms Min købspris af butikken: 56 ,- eksklusiv moms (jeg har 30% avance, dvs. 80*0,7 = 56) Min salgspris 100 ,- inklusiv moms Min fortjeneste 24,- (80-56 = 24) Ud af ovenstående går jeg ud fra at der skal betales 20,- i moms? Men hvor meget skal jeg betale og hvor meget skal leverandøren (som ikke altid er momsregistreret) betale? Umiddelbart virker det jo nemmest, at jeg bare opkræver de 20,- i salgsmoms og så blander leverandøren sig uden om alt, hvad der omhandler moms. Men er det muligt? |
Hej
Du skal ikke blande moms ind i dine kalkulationer, idet dette kun er et mellemværende med SKAT, som skal afregnes regelmæssigt.
Dit momsregnskab vil i dette tilfælde blive varekøb kr. 56,00 + moms, ialt kr. 70,00, som du betaler leverandøren, når du modtager en faktura med moms.
Salgsmoms/Udgående moms ialt kr. 20,00 fratrukket købsmoms/Indgående moms ialt kr. 14,00 = Afregning til SKAT ialt kr. 6,00
Hvis leverandøren ikke er momspligtig er der følgelig ingen moms til modregning, og du skal afregne den rene salgsmoms ialt kr. 20,00.
Tonny