Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan fordeles og betales moms i forbindelse med videresalg?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 23. Sep 11
Indlæg ialt: 49
Fra  Brisingi Magneter Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal have etableret nogle aftaler med en række forskellige momsregistrerede virksomheder, og ikke-momsregisterede personer. Selv er jeg momsregistreret. Fælles for disse aftaler er, at jeg køber deres produkter til X% under den normale salgspris. Min avance afhænger så af, hvor høj en pris jeg kan sælge produktet for.

Mit problem er nu at forstå hvordan jeg beregner moms af sådan en opsætning, hvem der skal betale momsen og hvordan den rent praktisk skal registreres hos Skat.

Et scenarie kan se således ud:

Butikkens produkt: 100 ,- inklusiv moms

Butikkens produkt: 80 ,- eksklusiv moms

Min købspris af butikken: 56 ,- eksklusiv moms (jeg har 30% avance, dvs. 80*0,7 = 56)

Min salgspris 100 ,- inklusiv moms

Min fortjeneste 24,- (80-56 = 24)

Ud af ovenstående går jeg ud fra at der skal betales 20,- i moms? Men hvor meget skal jeg betale og hvor meget skal leverandøren (som ikke altid er momsregistreret) betale? Umiddelbart virker det jo nemmest, at jeg bare opkræver de 20,- i salgsmoms og så blander leverandøren sig uden om alt, hvad der omhandler moms. Men er det muligt?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Du skal ikke blande moms ind i dine kalkulationer, idet dette kun er et mellemværende med SKAT, som skal afregnes regelmæssigt.

Dit momsregnskab vil i dette tilfælde blive varekøb kr. 56,00 + moms, ialt kr. 70,00, som du betaler leverandøren, når du modtager en faktura med moms.

Salgsmoms/Udgående moms ialt kr. 20,00 fratrukket købsmoms/Indgående moms ialt kr. 14,00 = Afregning til SKAT ialt kr. 6,00

Hvis leverandøren ikke er momspligtig er der følgelig ingen moms til modregning, og du skal afregne den rene salgsmoms ialt kr. 20,00.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:13

Tonny Skov Pedersen:
Hvis leverandøren ikke er momspligtig er der følgelig ingen moms til modregning, og du skal afregne den rene salgsmoms ialt kr. 20,00.

..... eller man kunne overveje om reglerne om brugtmoms kan bruges her - således at der kun betales moms af fortjenesten.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:50

Henrik Koudahl:
eller man kunne overveje om reglerne om brugtmoms kan bruges her - således at der kun betales moms af fortjenesten.

jeg kan slet ikke se noget om noget brugt - men kan godt ha stirret mig blind. Hvis det er nye varer der købes (till rabat pris) og uden moms, så kan der vel bare ikke trækkes noget moms fra - men skal momses helt normalt ved salg - og er det køb fra dem der har moms på, ja så bliver det vel bare købsmoms, men hvis ikke jeg bare har overset det med brugt - vil jeg da godt lige høre hvordan man kan bruge det på den nævnte situation?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:33

vil jeg da godt lige høre hvordan man kan bruge det på den nævnte situation?

Læs vejledningen omkring brugtmoms - så vil du konstatere at begrebet brugt er abstrakt. Eksempelvis bruges brugtmomsordningen ofte ved salg af levende dyr - hvornår er de brugte? - Eller ved salg af private vinsamlinger - hvornår er en vin brugt....

Det er ikke et spørgsmål om at stirre sig blind, men tænke ud af boksen og bruge de muligheder, der ligger i momsloven.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:42

Henrik Koudahl:

Cookie:
vil jeg da godt lige høre hvordan man kan bruge det på den nævnte situation?

Læs vejledningen omkring brugtmoms - så vil du konstatere at begrebet brugt er abstrakt. Eksempelvis bruges brugtmomsordningen ofte ved salg af levende dyr - hvornår er de brugte? - Eller ved salg af private vinsamlinger - hvornår er en vin brugt....

Det er ikke et spørgsmål om at stirre sig blind, men tænke ud af boksen og bruge de muligheder, der ligger i momsloven.

/Henrik

javist - men dyr er jo vel oftest brugte - og vin fra private - jo nok også under brugt som antik o.l. Her står:

Jeg skal have etableret nogle aftaler med en række forskellige momsregistrerede virksomheder, og ikke-momsregisterede personer. Selv er jeg momsregistreret. Fælles for disse aftaler er, at jeg køber deres produkter til X% under den normale salgspris. Minavance afhænger så af, hvor høj en pris jeg kan sælge produktet for.

Og det gør da, at jeg vil være noget skeptisk for om man vil køb fra momsregistrede virksomheder i alle fald - og videre salg fra momsregistret kan bruge brugt moms, uden der er tale om noget egentligt brugt, jævnfør min fede skrift noget de normalt sælger til anden pris. Jeg synes godt om at tænke "out of the box" men må vel også efterlyse lidt mere konkret i hvad tanken her er - evt gennem du hører mere ind til produkterne eller? Ellers synes jeg det lyder som dårlig vejledning fra en ellers god vejleder.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 18:29

Jeg vil også mene, at reglerne om brugtmoms kan bruges her, når der købes fra 

Cookie:
ikke-momsregisterede personer.
.

Af brugtmomsvejledningen http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=83288#83316 fremgår at brugtmoms altid kan anvendes, når der købes af private personer.

Udfra beskrivelsen i spørgsmålet, gælder de almindelige momsregler ved køb af andre momsregistrerede virksomheder, og så kan man vælge at anvende brugtmoms ordningen på køb fra privatpersoner - men det er frivilligt, om man vil bruge ordningen.

Mvh

Morten 

Tilmeldt 23. Sep 11
Fra  Brisingi Magneter Skrevet kl. 12:53

Hej Tonny,

det var en rigtig fin og simpel forklaring, som jeg kan arbejde videre med. Når jeg skal til at rapportere den faktiske moms til SKAT, kan det godt være, at jeg laver et nyt indlæg eftersom jeg er en smule i tvivl om hvordan det gribes an rent praktisk:)

Tilmeldt 23. Sep 11
Fra  Brisingi Magneter Skrevet kl. 12:55

Hej Henrik,

det er et super tip og helt bestemt noget jeg skal have fulgt op på. Det er ikke en ubetydeligt sum, der kan spares på på den regel:)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Larsbachs:
det er et super tip og helt bestemt noget jeg skal have fulgt op på. Det er ikke en ubetydeligt sum, der kan spares på på den regel:)

Brugtmoms kan være lidt pebret at læse om, men når du først har fået sat rutinerne op så er det ganske enkelt. Ja der er stor forskel på at betale moms af avancen eller af salgsprisen. Hvis der er spørgsmål af praktisk karakter så råb op.

/Henrik

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)