Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undgå sort arbejde, hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, jeg er ikke sikker på om jeg skriver dette indlæg i den rigtige tråd men lad os se om jeg kan få noget feedback.

Jeg har en ven som er selvstændig og har sin egen butik, som står med dette ønske at få renoveret sin butik i form af et stykke håndværkerarbejde. jeg tilbød derfor min hjælp da mig og en bekendt er håndværkere, vi står dog i denne situation at vi ikke er ansat hos noget firma, så derfor kan vi ikke blive "lejet ud" fra et firma. 

Arbejdet skal selvf udføres på papiret og der skal betales skat af lønnen som gives. men da mig og min bekendte hverken er selvstændige og ikke vil udføre et stykke sort arbejde lyder min spørgsmål så:

Er det muligt for mig og min bekendte at udføre et stykke håndværkerarbejde for min ven uden at det skal gøres sort? og hvordan kommer vi til det? hvilke regler er der inden for dette område?

Håber at der er nogle venlige sjæle som kan hjælpe og at jeg er landet på den rigtige tråd :)

Fra København SV
Tilmeldt 22. Mar 07
Indlæg ialt: 606
Fra  DetMads ApS Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg lytter lige med på denne tråd, da jeg står i lidt af det samme problem

 

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeres ven kan betale ved hjælp af et honorar. Lad os fx. sige at I bruger 100 timer på at indrette butikken. 

Så betaler han jer 100 x en timeløn i har aftalt. Han laver et bilag til sin revisor hvor han skriver han har udbetalt et honorar på fx. 20.000 kr. og så har han så sit på det tørre.

Jeres opgave er så at indberette honoraret på jeres selvangivelse under B indkomst. Så betaler I skat som I skal og jeres ven har papir på det arbejde han har fået lavet.

I skal dog være opmærksomme på at jeres honorar ikke må overstige 50.000 kr. for så skal I momsregistreres. Hvis I ikke ønsker det, så sørg for at det kun er jeres arbejdstimer I skal have penge for, og lad ham selv indkøbe eventuelle materialer..

Håber det giver mening, og håber at en venlig regnskabsmand eller revisor vil rette mig hvis det ikke passer :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

det lettest er måske, hvis hans butik helt enkelt ansætter jer som midlertidige ansatta - og klarer skatten - men I kan også sagtens fakturere ham fra jeres CVR - da jeg går ud fra I ikke skal over 50.000 kr per 12 løbende måneder  så gør i det bare uden moms, og han skal så indberette det som B-indkomst for jer - og I skal selv forskudsregistrere et honorar. Når jeg skriver det med at ansætte, er det fordi I derved får a-skat som helt normalt og butikken har ingen risiko. 

Det tror jeg heller ikke der er ved at han giver jer det som B-skat - hvis det er noget rent midlertidigt som jeg fornemmer - og vigtigt er det så, at I forskudsregistrerer jer med det beløb det aftales han skal af med - og betaler jeres B skat.

Jeg går ud fra, at I er med på om det er OK med jeres faste arbejde eller i forhold til evt. ydelser i modtager af den ene eller anden art.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

PS: Hvis I er arbejdsløse og får dagpenge fra en a-kasse, så tror jeg umiddelbart godt der kan være en udfordring der. Jeg har dog haft et par folk der hjalp mig imens de var på dagpenge. Og de kontaktede deres a-kasse, og så tror jeg nok de fratrak honoraret fra dagpengene...

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, tak for jeres kompatente og hurtige svar! det hjalp mig godt på vej! 

Mvh Rasmus H

Fra Vodskov
Tilmeldt 2. Apr 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle i denne tråd

lovgivning på dette område er meger klar lige som håndtering af det.

Køber af ydelsen skal lønindberettes når der ikke forefindes et cvr. nummer og i lønsystem skal bikort vælges og det er det!/ trine

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Trine Vilsen:

lovgivning på dette område er meger klar lige som håndtering af det.

Køber af ydelsen skal lønindberettes når der ikke forefindes et cvr. nummer og i lønsystem skal bikort vælges og det er det!/ trine

Vi er vel enige så langt, at arbejdsgiver skal indberette - men mener du der er en lov der forhindrer at han indberetter som honorar (når det er et kort engagement) og dermed som B-skat. Vi er enige om, at HVIS det virker som almindeligt ansættelsesforhold, så er det med a-skat og som ansat helt enkelt. 

Her er det to håndværkere, som jeg forestiller mig bruger deres egne værktøj - selv arrangerer alt og står for arbejdet uden ledelse - og jeg forestiller mig i kort tid (en butik der skal laves noget om i) - f.eks 14 dage. Der kan ansættelse - med ATP - feriepenge - barsel osv. måske være skudt over målet??

Der vil jeg påstå, at det er OK at køre det som honorar til CPR nummer (eller via faktura fra CPR) og at butikken (arbejdsgiveren) er forpligtet til at indberette som honorar og B-skat i det fald.

Det springende punkt er, om skat vil godkende at det ikke er en helt almindelig ansat. Risikoen har i høj grad arbejdsgiveren, og der faktisk kun hvis ikke personen betaler sin B-skat.

Jeg citerer her fra Deloitte om emnet:

Hvis personen kan anses som selvstændig erhvervsdrivende – dvs. handler
for egen regning og risiko, og hvor arbejdsforholdet i øvrigt ikke minder om et
almindeligt ansættelsesforhold – kan personen fakturere sine ydelser.  Fakturaen skal være uden moms i de tilfælde, hvor den leverede ydelse er momsfri
samt i de situationer, hvor personen ikke er momsregistreret som følge af, at
den pågældende er under momsregistreringsgrænsen på 50.000 kr. årligt. Personen har dog ikke pligt til at udstede faktura, hvorefter personen så skal
anses som honorarmodtager i stedet for selvstændig erhvervsdrivende. Dvs.
honorarer skal indberettes som B-indkomst af modtageren/køberen.
En honorarmodtager leverer en personlig arbejdsydelse, men uden for et
ansættelsesforhold og uden at udstede fakturaer for ydelserne. http://www.deloitte.com/assets/Dcom-Denmark/Local%20Assets/Documents/Udgivelser/Nyheder/Skat/Indberetning_honorarer_godtgoerelser_ikke_ansatte_frivillige_Februar_2011.pdf vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)