Byg garanti gælder ikke ved nybygget hus,den gælder for mindre tilbygninger og ombygninger
Nemlig:-)
Det er vigtigere at få udarbejdet en god kontrakt og bygge iht. AB92 og AB93 (hvor man så også sikrer 1 og 5 års eftersyn). Sidst men ikke mindst, sørg for at byggefirmaet stiller en bankgaranti, som skal stå til sikkerhed for udbedring af de fejl og mangler, der skal løses ved 1 og 5 års eftersynet - så er firmaet alt andet lige mere motiveret for at komme tilbage og rette fejl.
Hvis du overhovedet ikke har forstand på håndværk og byggeri, vil jeg anbefale dig at hyre en håndværker, konstruktør eller lignende, til en gang imellem at trille forbi byggeriet for at se om alt er som det skal være.
Jeg har tidligere ført noget tilsyn for nogle venner der byggede, og det foregik på den måde at jeg ca. hver 14. dag kørte forbi byggeriet, hvorefter jeg ringede sammen med bygherre omkring hvordan det gik. Jeg fakturerede så dem 2 timer pr. gang, hvilket ialt løb op i ca. 10.000 + moms. Umiddelbart synes jeg ikke det er det store beløb når man er igang for at bygge for 2, 3 eller 4+ mio kr.
Jeg vil gerne takker Jer alle, som har skrevet en kommentar til min tråd. Det var rigtig fint, lige at høre hvordan andres erfaringer har været, samt de gode råd I har givet hver især. Der er da lidt at gå ud fra.
Vi var ude i Hinnerup i søndags, hvor der var åbent hus i udstillingshuse fra HusCompagniet, EurodanHuse og mange flere. Superfine huse. Men vi kigger videre. Skal nok lige skrive hvad det ender med, når vi når så langt. :)
Jeg har nu ikke bygget selv, men tegnet 6 huse som bygningskonstruktør, det sidste års tid.
Det vigtigste (på dette stadie), er at du for fingrene i en lokal plan for området. Det er normalt den der sætter begrænsningerne for dig som bygherrer i form af krav til facader, materialer, hæld på tag, konstruktioner osv.
Som du selv skriver er placeringen på huset vigtigt (læs: MEGET VIGTIGT)
Egentlig er dette lidt som at sparke til dækket på en ny bil. Det er grundens specifikationer du skal have for at blive klog på grunden.
Og ellers tag nogle billeder, så du har dem til senere.
Normalt vil der være en lokalplan der skal overholdes (uanset hvem i handler grund hos).
Derudover vil jeg kontrollere følgende:
Er grunden kontrolleret for forurening?
Er der registreret fortidsminder på det berørte areal, eller anses det for sandsynligt at der kan være det (man kan bede om udtalelse fra myndigheder omkring dette)?
Hvilke tilslutningsafgifter er inkluderet, og hvilke er ikke
Vi fik bygget nyt hus for tre år siden og var igennem mange overvejelser. Der var krisetider blandt flere af byggefirmaerne og skrækhistorier on halvfærdige huse som man ikke måtte arbejde videre på selv pga konkurs og erstatningssager osv var der flere af. Vi valgte derfor en af de som havde været på markedet i lang tid og det blev Lind & Risør. Det hele gik efter planen og huset blev leveret næsten fejlfrit. De små detaljer som skulle rettes blev fikset hurtig, og i løbet af de påfølgende to år har det været super service ved nogle småting som har skulle skiftes/fikses. Selv efter 2 år oplever vi en god service. Så ingen problemer med dem.
I forhold til grunden er der nogle vigtige forebehold som skal sikres, selv kom vi ud af en kontrakt på grund af dårlige grundforhold.
I forhold til byggeprocessen - tag mange billeder! Jeg har fundet frem et af de tekniske billeder en gang imellem hvis jeg skulle til at bore i en væg eller lignnende. De kan også have værdi ved et evt. salg en gang i fremtiden.
Held og lykke med processen - det er superspændende!