Jeg ville holde mig langt væk fra aktier, obligationer osv. hvilket i mine øjne skal bruges til at beskytte sin formue, og ikke til at bygge den.
Jeg kan se at du solgt din første virksomhed for nyligt (tillykke), så du har tydeligvis erfaring med at skabe værdi for andre og markedsføre din virksomhed. Desuden har du været salgschef i 8 år.
Med ovenstående viden, dygtighed og erfaring ville jeg bruge dette til at skabe værdi i et marked som jeg allerede kender. Jeg kan se at du f.eks. sælger hårprodukter, så jeg går ud fra at du har et bredt netværk i beautybranchen. Hvorfor ikke finde på en smart, webbaseret service - feks, en medlemsportal for frisører hvor de har deres eget sociale netværk og kan netværke med deres kunder/fans. Brug en form for ratingsystem (ligesom trustpilot) for frisører og andre beautysaloner, og giv dem mulighed for at udsende rabatkuponer, uploade galleribilleder osv. Tag en månedlig pris fra salonerne og lad private registrere sig gratis - eller kør det som en "freemium" model, hvor alt i grunden er gratis, men man kan opgradere sin profil med diverse fordele.
Ovenstående er blot et eksempel, min pointe er :
- Du har salgserfaringen, så du ved hvordan du skal henvende dig til potentielle kunder.
- Du har erfaring som erhvervsdrivende, så du ved hvordan man opbygger en fornuftig forretning.
- Du har et netværk fra dine eksisterende eller tidligrere aktiviteter.
Hvorfor ikke bruge disse værdifulde ting til at skabe noget nyt ?
Et andet eksempel kunne være at lave et webbaseret salgskursus (da du jo har 8års erfaring som salgschef).
Mange vil påstå at det er svært at starte noget seriøst for 40.000kr, men der er jeg uenig. Start med et minimum viable product (sorry, kender ikke det danske ord), og udbyg det efterhånden. Feks. kan du smide et socialt netværk op på en wordpress platform med eksempelvis buddypress plugin og tilføje et membership plugin. Det koster dig i grunden ingenting. Dertil kommer der noget custom design og lidt premium udvidelser osv. Du kan være godt igang for under 5000kr. Brug en større del af de 40k på at markedsføre det og hav en buffer til løbende udgifter og udvidelse af produktet.
Jeg ville prøve at automatisere processen så meget som muligt, så du ikke behøver at bruge al din tid på det (hvilket du nok ikke har mulighed for). Eksempelvis kunne du outsource noget af det mere tidskrævende benarbejde og evt. bruge et affiliatenetværk til at få nogle sælgere med på vognen.
Hvis blot du får et indkomstgenererende produkt eller service op at køre i første gear, vil du altid kunne flippe det med profit. Hvis eksempelvis du har en månedlig profit på 20.000, ville du nemt kunne sælge projektet for 200.000. Hvis du er tror du kan skabe et produkt til et marked du allerede kender ved at bruge dit netværk til at lave noget buzz osv, og feks. tilbyder produktet til 199.- pr/md, så har du dine 40.000 tilbage efter 200 betalende brugere, men tilgengæld er dit produkt/service nu minimum 400.000 værd.
Dette er naturligvis en grov skitse af et større billed, og der er selvfølgelig flere ting som spiller ind. Men jeg håber du kan se min pointe.
Det var min mening :-)