Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af privat og virksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 1853

Hej 

Jeg har blandet erhvervs og privat konti sammen, dvs alt går ind på en konto. Når jeg skal lave bogføring skal alle privat posteringer også bogføres?F.eks også hvis man har købt noget i netto eller???

Lina

aupairs.se aupairagency.dk findaupair-findaupair.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lina..var du ikke den perfekte bogholder?

Mener jeg at kunne huske.

Så burde ovennævnte være pærenemt at finde ud af for dig.

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:43

Lad være med at blande dem - og nej - virksomheden skal du føre regnskab for i.h.t. bogføringsloven - og det private kan du gøre som du vil med - private hævninger har intet med virksomheden at gøre

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vodskov
Tilmeldt 2. Apr 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:18

Hej Lina

Vil man holde sin administration på et minimum og iøvrigt holde styr på såvel sin privalte del og sit firma bør man holde disse ting adskilt - så opfør dig som om du er ansat og hæv din løn hver måned til en privatkonto :) kh Trine Vilsen

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11

hej

tak for alles svar , ja det er for sendt at skille det ad når det nu er blandet

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:07

hvorfor dog det - du skal jo ha det skilt - du kan ikke overholde loven for bogføring i dit personlige selskab hvis det er en ren blanding. du må tage dit bank udtog og så se at få delt dine kvitteringer i privat og firma og så få dem bogført ordentligt. Det er da et arbejde, men du kommer ikke uden om, hvis du bare skal kunne være i nærheden af loven og lave regnskab og få skatten korrekt.

Du har været med herinde så længe, at jeg har noget vanskeligt at fatte du kan være havnet i situationen, men det kan ikke være umuligt at få det korrekt, hvis du trækker et bankudtog og så iøvrigt har dine kvitteringer. Har du ikke det, så må du ha hjælp af en revisor som MÅSKE tør lade dig lave en del nødbilag hvis det er tydeligt det er selskabet - men momsen tror jeg i så fald vil være noget du kan glemme.

Hvordan har du lavet moms regnskab i det hele taget?

Den med at optræde som ansat lønmæssigt er jeg heller ikke vild med. Du må jo ikke - som ved en ansat, tage din løn som en omkostning i selskabet - men hæve den via mellemregning uden resultatpåvirkning.

Du kan lige så godt komme igang - eller entrere med en der vil sætte sig med alt du har af bilag + bankkontoudtog, og se hvad der kan skabes af regnskab, så du mister mindst muligt fradrag + moms

vh

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11

hej 

jojo jeg har styr på kviterringer osv.Moms regnskaber osv. 

det eneste der bekymrer mig er  om jeg bogfører det rigtigt i regnskabsprogram, så revisor godkender det.Jeg har lært på skolen at man skal bogføre privat forbrug i regnskabet som privat forbrug. Men når jeg har så meget på mit konto udtog er sp om der er behov for det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:22

det er forkert at du skal bogføre privat forbrug generelt i dit firmaregnskab. Det du hæver fra kontoen til privat skal du bogføre via mellemregningen. Det kan du jo gøre med alle de mange privatposter hvis du synes det er smart, men det er jo ikke noget der letter det for revisor

Sæt mærke i kontoudtog ud for alt privat og skriv evt. bilagsnummer du har brugt i firmaet for alt firma over på bankudtoget - hvis du vil lette det.

Når du har styr på moms, må du jo ha bogført alt korrekt i med KUN alle firmating i dit regnskab i driften og således vel ikke ha noget som helst privat ting bogført i driften og så er det vel ikke så vanskeligt? Så må dit momsregnskab jo svare til det der er dit firmaregnskab som udgangspunkt - og så mangler bare evt. skattemæssige reguleringer?

Fremover to konti - og når du hæver privat fra firma til dig selv, så fra firmakonto til privatkonto og bogføring via mellemregning i status og ikke noget i driften - og gør det f.eks en gang om måneden og ikke hver gang du køber tandpasta o.l. - Hvad du siden bruger det private til vedkommer jo ingen og kræver ikke regnskabsføring.

vh

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11

Hej

Ja, det er sådan jeg har gjort, men er så bange for at lave en enkel fejl .. ja er klar over at privaten og erhvervs konto skal være adskilt, det laver jeg når min regnskabår udløber og det er om 2 mdr.

Nu ville det være endnu mere forvirrende at bogføre 2 konti...

Mange tak for din råd....

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:11

Trine Vilsen:
- så opfør dig som om du er ansat og hæv din løn hver måned til en privatkonto :) kh Trine Vilsen

Hej Trine

Hvis man har et enkeltmandsfirma, er det ikke nødvendigvis den rigtige måde at gøre det på. Og man bør ikke kalde det løn, men privat hævning, da der ikke skal laves lønseddel osv.

Men det er selvfølgelig helt rigtigt, at man bør holde sin private del og sit firmas økonomi adskilt.

vh Birte

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)