Jeg har for nylig fået et "go " i banken til belåning af af en delvis beboelses og erhvervsejendom.
Hvor store er chancerne for at Nykredit siger ja, udfra det faktum at banken har sagt god for det? Kan det tænkes at Nykredit helt nægter at belåne ejendommen, eller kun siger at de vil komme med 40 procent, og at Jeg så skal have 60 i banken osv?
Ejendommen er vurderet til 1.200.000 i ejendomsvurdering - og vurderet til 1.050.000kr i salgspris, hvorfor prisen er sat til 1.000.000kr. Ejendommen har tidligere været belånt med knap 700.000kr af nuværende ejer.
Jeg skal til møde med Nykredit på Mandag - og er lidt i tvivl om, hvordan man kan forberede sig bedst muligt.
Realkredit institutet burde jo kigge mere på vurderingen af ejendommens værdi end noget andet. Så det værdiansættelse deres beslutning nok står eller falder på.
Med de priser du angiver kunne man være bange for at boligen ligger i et meget uattraktivt område, hvor der simplethen købes så få ejendomme at det er svært for dem, at se værdien af den sikkerhed du stiller.
Det sagt så skader det selvfølgeligt ikke, at du har gode budgetter der sandsynligøre et provenu på udlejningsdelen.
Men efter mødet ved du jo meget mere og skulle det blive et nej, så er Nykredit jo heldigvis ikke det eneste realkredit institut.
Jeg tror Jeg har formuleret mig forkert - det er en erhvervsejendom, hvorfra der dels drives butikssalg af maling fra adressen, samt et decideret malerfirma. Der er tilknyttede værkstedslokaler til ejendommen, og det er min plan at Jeg selv vil bo i beboelsesdelen derovre.
Ejendommen ligger i Nykøbing Mors, men har indtil 2009 været belånt med 700.000kr hvor den nuværende ejer valgte at indfri lånet fra en arv osv.
Tror du at de faktum gør, at Nykredit ser anderledes på ejendommen eller sagen som helhed?
Jeg tror Jeg har formuleret mig forkert - det er en erhvervsejendom, hvorfra der dels drives butikssalg af maling fra adressen, samt et decideret malerfirma. Der er tilknyttede værkstedslokaler til ejendommen, og det er min plan at Jeg selv vil bo i beboelsesdelen derovre.
Så skal du bare havde et budget for ejendommen som forretning, hvor det bliver vist at det er en god forretning. Jo, mere du kan dokumenterer budgettet med lejekontrakter, udgifter til vedligeholdelse etc.
MalermesterM:
Ejendommen ligger i Nykøbing Mors, men har indtil 2009 været belånt med 700.000kr hvor den nuværende ejer valgte at indfri lånet fra en arv osv.
Tror du at de faktum gør, at Nykredit ser anderledes på ejendommen eller sagen som helhed?
Det er klart at spiller en væsentligt rolle hvor hurtigt de kan afsatte ejendommen hvis det går galt. Men det kan nok betale sig for dig at lade vær med at bekymre dig om de ting du ikke kan ændre, og fokuserer på dem du kan!