Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billede formater JPEG, TIFF,PSD,EPS,PNG og så videre

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Skodborg
Tilmeldt 26. Jun 08
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Ja jeg er sikkert ikke den eneste som engang i mellem ryger ud i hvilket format er bedst ?

Er der ikke et par skarpe designere, trykkere internet guroer osv der har nogle gode råd så jeg kan få lavet en lille guide over hvad der er bedst til hvad.

jeg tænker tryk, web, til excel, word osv

hvilken størrelse samt hvor høj DPI bør man gemme billederne i for at det passer bedst til de forskellige ting.

Håber der er noget der gider bruge et par minutter på at skrive lidt om det eller gider smide et link til hvor jeg kan se det.

På forhånd tak.

Brian

Fra Skodborg
Tilmeldt 26. Jun 08
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 07:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Bump, slet ingen der vil give en hjælpende hånd ??

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian,

Der er et lille overblik her:

http://www.scantips.com/basics09.html

http://www.htmlgoodies.com/tutorials/web_graphics/article.php/3479931/Image-Formats.htm

Men du kan finde en masse info om det på google: http://lmgtfy.com/?q=image+formats

Mvh Allan

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey!

Her er nogle vejledende opløsninger:

Medie          Opløsning   Størrelse

Web               72 dpi         1:1
Powerpoint     72 dpi         1:1 (f.eks. 800x600px)
Plakat            75 dpi         1:1
Avis             170 dpi         A4
Bogtryk        600 dpi        1:1
Fotoprint      300 dpi        1:1

--

FILFORMATER

Grafik og logo: GIF, PNG
Web: JPEG, PNG
Tryk: JPEG, TIFF

Trykkeren ønsker PDF
Grafikkeren ønsker TIFF
Billedbehandleren ønsker RAW eller TIFF

Arbejdsfilen kan gemmes som PSD eller TIFF

JPEG
Billedformat som komprimere data. Billedet fylder mindre (MB/kB) og kvaliteten forringes

TIFF
Billedformat som fylder meget. Til gengæld er kvaliteten i top

GIF
Grafikformat til logo'er og pictogrammer

PNG
Billedformat optimeret til Web

Vh Brian

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil beskrive det sådan her:


doc: Wordformat. Dokument til at skrive i.
xls: Excel. Regneark.
raw: Fotografens råbillede.
psd: Er arbejdsfiler i Photoshop.
jpg: Billedformat. F.eks. Kunstbøger 600 dpi. Kan afleveres i  300 dpi til f.eks. fotohandleren. I 72 dpi (komprimeret) Billederne er egnet til nettet.
gif: Illustrationer/wektorgrafik. (Lavet i Illustrator)
png: Webformat. Bruges ofte, hvis der ønskes transperant kant omkring illustration/billede på nettet.
tiff: Trykformat med cmyk farver.
pdf: Formatet er velegnet til at sende over nettet til f.eks. til korrekturlæsning, trykker osv. (Begrænset adgang til at ændre i dette format).

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Freebooter:
Bogtryk        600 dpi        1:1

Ja teksten skal være i høj opløsning... Men langt de fleste billeder til tryksager er ikke over 300 DPI, og det er også det de fleste trykkerier anbefaler.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

  Bogtryk er en helt anden trykteknik som stammer helt tilbage fra den oprindelige bogtrykkunst med bogstavklicheer. Men det er nok kunsttryk som "Freebooter" mener. Det er dog sjældent over 300 DPI motivet behøver at være i, da det kommer an på hvilken linieopløsning der køres med i trykket. Det kommer også an på hvad softwaren i udskydningen hos trykkeriet er sat til. Hvis den i forvejen er sat til at tvinge alt over 300 DPI ned til 300 DPI, så er det lige vidt.

Men det med opløsninger inden for tryk og print kan generelt være svært at sætte nogle helt faste tal på.
I offsettryk siger vi helst altid 300 DPI, men hvis det er monochrome billeder og lignende så kan der er nogle få tilfælde godt være en fordel at gå højere op.

Men hvis vi går over i storformat-print så er det til gengæld en skov af muligheder og variabler.
Hvis det f.eks. er vores HQ foto, så kan vi gå vi processerer et billede som er i op til 1.200 DPI - men der er ikke nogen som vil kunne se en visuel forskel imellem 1.200 DPI og 600 DPI med mindre de står med en lup. Derimod kan der godt være en svag forskel imellem 600 DPI og 300 DPI. Men igen - du skal virkelig kigge rigtig godt efter og have noget at sammenligne med. De fleste plakater i op til A3-format kører vi med en 300 DPI simulering - af motivet vel og mærke, ikke selve trykket da maskinen kører i højere opløsning. Men man kan godt gå ned i f.eks. 200 DPI når det er A2-format, da man sjældent ser det meget tæt på.

F.eks. roll-ups kører vi typisk i opløsninger på +/- 200 DPI afhængigt af detaljegraden i motivet og om der er gradienter eller lignende. Større bannere til lofter, facader m.m. går vi nogen gang så langt nede som til 10-40 DPI, men det kommer igen meget an på hvordan motivet ser ud og hvor stor afstand det skal ses på.

Så hvis der ligefrem skal laves en slags "tabel", så vil jeg nok skrive noget i stil med:
Normalt tryk og print: 300 DPI
Fotografisk tryk og print mindre eller lig A3: 600 DPI
Fotografisk tryk og print større end A3: Spørg dit trykkeri
Storformat-print mindre eller lig A3: 300 DPI
Storformat-print større end A3: Spørg dit trykkeri

Og det kan man jo ikke rigtig bruge til andet end den lidt firkantede konklusion: Ved du det ikke i forvejen så kontakt dit trykkeri og spørg...
Det vil vi i hvertfald i MediaMouse sætte stor pris på. Vi vil ti gange hellere have at folk ringe et par gange og spørger for en sikkerheds skyld, end at vi skal have fat i dem efterfølgende, fordi de har leveret noget som er i for lav opløsning.

Men jeg syntes ihvertfald at det er vigtigt at du i din liste får tilføjet:
- Tryk generelt: CMYK-farver - eventuelt Pantone-farver afhængig af trykteknik
- Storformat-print: CMYK-farver - eventuelt specialfarver (hvid, metal, lak eller andet)
- Fotoprint: RGB-farver

Især den øverste omkring CMYK-farver ved tryk er vigtig, da vi oplever mange som afleverer dokumenter til tryk, men som er i RGB-farver, selvom resten af layoutet teknisk set er korrekt sat op (vektor-grafik, rigtig tekst, indlagrede skrifttyper, skæremærker, plads til beskæring m.m.).

/Jesper

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Med al tydelighed fremgår det at der ikke er en endelig "sådan" der kan bruges omkring opløsninger (...og filformater).
Det jeg skrev, er sat med udgangspunkt i min erfaring og, ja, jeg har en del klargøring til kunsttryk.

Jeg vil til enhver tid foretrække at spørge modtageren hvorledes de ønsker materialet. Det er overraskende hvor stor afvigelse der er i ønsket fra det ene trykkeri til det andet...

Vh Brian R

Fra Skodborg
Tilmeldt 26. Jun 08
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allle

Mange tak for alle svarene, en af grundende til jeg spurte er at en af mine kunder er ved at få opbygge en billede database hvor deres kunder kan downloade bileder som de så kan bruge på deres hjemmesider avis reklamer mv.

Men det store spørgsmål er jo hvilke formater og størrelser skal man ligge billederne i for at flest kan bruge det. Der er tale om både produkt og milijø billeder

Mvh Brian

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du skal lave en billeddatabase, alle kan få glæde af, skal du vælge jpg format og i høj opløsning. Så må dem der skal bruge billederne til web, selv lave formatet om til komprimeret og den str. de ønsker. Ellers skal du bygge et eller andet, hvor de enten kan vælge det ene eller det andet, med mindre du er så dygtig, at du kan lave noget hvor man selv taster det ind man ønsker og det så kommer ud i den anden ende...

Det er svært at tilfredsstille alle kunder, eftersom det åbentbart er meget forskellige bruger, der skal bruge databasen.

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)