Jeg er meget i tvivl hvordan jeg skal prissætte mine varer i min webshop og hvor meget jeg skal tjene på dem og om jeg får mere salg/omsætning ved at sætte priserne ned. Hvordan udregner I andre jeres priser? Jeg er sportsfotograf og det er mine billeder som man kan købe i min webshop i forskellige størrelser og formater. Dvs. jeg har en udgift på X kr. som jeg betaler for at få printet mine billeder og sendt direkte til kunden. Nogle billeder betaler jeg kun nogle få kr. for men jeg gider ikke sælge 10 billeder til 5 kr. stk. det er der for meget arbejde med så de små billeder tjener jeg procentvis meget på. Men de store formater der bestiller kunder jo ikke 10 billeder som hvis de koster 5 kr. så der kan jeg jo ligge et fast beløb oveni min udgift. Kan det være en fordel at holde priserne lave og sælge mere eller hvordan er der nogle trick til fastsættelse af pris? Hvordan gør I når I har en udgift til en vare som I sælger videre ligger i et fast beløb oveni eller en procentværdi? Har sådan brug for hjælp der er et gætteværk og forsøg på hvad der sælger. Min webshop kan I se her: www.arnason.dk Mvh. Magnus |
Grundlæggende skal du kunne tjene en rimelig timeløn for den tid du bruger på hver ekspedition. Det taler for at du tager et "stort" grundgebyr + et lille tillæg for antal, størrelse m.v.
Du skal også have løn for at tage billederne og lægge dem på hjemmesiden. Det skal indregnes i grundgebyr og/eller stk-pris.
Salg til landsdækkende aviser er langt bedre end et julekort til en privatperson. Derfor får du nok mest ud at større begivenheder og ikke den lille lokale rideklub.
Der er formentlig en del salgsmuligheder i digitale billeder. Jeg ved ikke om det er en mulighed du kan benytte.
Godt du har indsat du navn på eksemplerne. Mange tror at alle billeder på nettet er til gratis afbenyttelse for private.
Hvis man har lønansatte bør man udfakturere det dobbelte af timelønnen. I nogle brancher skal man helst fakturere varesalg med det dobbelte af varekøbsprisen, for at få dækket løn og varekøb. Du kan vurdere om den tommelfingerregel kan benyttes hos dig.