Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fejl i Photoshop...

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer jo til at blive en diskussion om hvorvidt man skal bruge farveprofiler eller ej...

Personligt vil jeg til enhver tid foretrække at anvende farveprofiler med et dermed rimeligt kontrolleret farveworkflow.

Det er meget nemt at finde link hvor der argumenteres enten for eller imod...Huh?

Her er et par links der underbygger min holdning:

http://www.usabilitypost.com/2008/07/30/photoshop-color-profiles-for-web-images/

http://www.creativepro.com/article/tips-for-managing-web-color-in-photoshop

http://visibility.tv/tips/color.html

Vh Brian

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 16:51

Freebooter:

Det kommer jo til at blive en diskussion om hvorvidt man skal bruge farveprofiler eller ej...

Personligt vil jeg til enhver tid foretrække at anvende farveprofiler med et dermed rimeligt kontrolleret farveworkflow.

Det er meget nemt at finde link hvor der argumenteres enten for eller imod...Huh?

Her er et par links der underbygger min holdning:

http://www.usabilitypost.com/2008/07/30/photoshop-color-profiles-for-web-images/

http://www.creativepro.com/article/tips-for-managing-web-color-in-photoshop

http://visibility.tv/tips/color.html

Vh Brian

Jeg ved ikke om man kan diskutere, hvordan browsers virker - det er nu engang de forskellige firma'er der udvikler browserne, hvordan de virker. Hvis man læser hvordan de fleste browsers virker, dropper de farve profiler, af den simple grund, at supporte alle farve profiler er for stort et arbejde, det er ikke kompatibelt med hvordan CSS er bygget, (CSS bruger ikke farve profil mærkeligt nok) - der er forskelle på hvordan farve profiler virker i EU, og i US (Bare tjek Photoshop :P)

I design verdenen, ja der er det måske meget godt at bruge en farve profil, men hvad hvis 1 designer køre mac, og en anden køre windows. Fra standard, vil photoshop ikke køre samme farveprofil på de 2 systemer, derfor er det godt ikke at bruge nogen farveprofil, fordi det er mere kompatibelt.

For ikke at snakke optimering af web, man fjerner color profile (fordi de fleste browsers ikke bruger dem) - det er ligegyldig information der skal sendes. Og CMS-systemer som Wordpress, fjerner alligevel farve-profilen fra de billeder den resizer.

Så blandt web, er der ikke rigtig noget at diskutere, jo hvis man gerne vil have en side, der er forskellig baseret på hvad skærm du sidder på ingen problem.

Men for at tilpasse sig et miljø, som er bygget op, uden farve profil, vil det give mening, ikke at bruge en farve profil. At folk så er imod at web ikke har en farve profil, det kan de jo så brokke sig over.

Men unlad farve profilen, det vil nok spare dig for en hovedpine eller 2 senere. Og så fylder dine billeder forresten mindre uden den ;)

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 22:14

Freebooter

Tak fordi du gav dig tid til at kigge på problemet. :-)
Fine eksempler du har lavet. ;-)
Hvad er forskellen på sRGB i forhold til RGB? Ved du det?
Og hvad står frkortelsen  ICC profil egentligt for?

Lucas

Det er nyt for mig, det med at farveprofilen mangler eller bliver smidt ud af browseren. Det har jeg ikke hørt om før, selv om jeg godt ved, at ikke websikrede farver, kan forandre sig på skærmen og enda fra skærm til skærm.
Jeg sidder med CS2, så tror ikke der er så meget at gøre ved det, efter hvad jeg kan læse, men det er rart at vide, hvis jeg får en nyere version af Photoshop.

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Tilmeldt 17. Jul 12
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 22:16

Hulahoppigen:

Freebooter

Tak fordi du gav dig tid til at kigge på problemet. :-)
Fine eksempler du har lavet. ;-)
Hvad er forskellen på sRGB i forhold til RGB? Ved du det?

Lucas

Det er nyt for mig, det med at farveprofilen mangler eller bliver smidt ud af browseren. Det har jeg ikke hørt om før, selv om jeg godt ved, at ikke websikrede farver, kan forandre sig på skærmen og enda fra skærm til skærm.
Jeg sidder med CS2, så tror ikke der er så meget at gøre ved det, efter hvad jeg kan læse, men det er rart at vide, hvis jeg får en nyere version af Photoshop.

Tror faktisk du kan indstille det samme i CS2

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Skrevet kl. 22:30

Syntes da, der stod, at der kun var indstillingsmulighedder fra CS3...

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Fra  Workflow Skrevet kl. 08:43

Hej Hulahoppigen

Hulahoppigen:
Hvad er forskellen på sRGB i forhold til RGB?

RGB er den generelle betegnelse for at et billede er defineret med de tre primærfarver: Rød, Grøn og Blå.

Der er, i den generelle farvekode, ikke taget højde for hvordan de enkelte farver bør se ud - blot at der er et forhold imellem dem.

sRGB er en farveprofil. En farveprofil er en datastump der fortæller præsis hvordan RGB farverne skal tolkes. Der er i øvrigt mange andre RGB-farveprofiler men sRGB er den laveste fællesnævner og derfor anvendt til netbrug.

Farveprofil og ICC profil er det samme.

Hulahoppigen:

ICC er det Internationale Color Consordium der har beskrevet hvordan digitale farver bør tolkes og vises. Når man taler om en ICC Profil er det en farveprofil der er defineret af ICC og derfor må antages for at være af en vis standard.

Det er i øvrigt rigtigt af flere browsere fravælger farveprofilen, men når de gør det, så ligger der en algoritme i browseren som tolker det profilløse billede som om det var sRGB.

Vh Brian

Tilmeldt 17. Jul 12
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 08:46

Freebooter:

Det er i øvrigt rigtigt af flere browsere fravælger farveprofilen, men når de gør det, så ligger der en algoritme i browseren som tolker det profilløse billede som om det var sRGB.

ikke helt korrekt med at browseren fortolker profilløse billeder til sRGB :)

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Fra  Workflow Skrevet kl. 15:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lucas - Hosting4Real:

Kan du kildeangive din påstand?

På CreativePro.com (som plejer at være troværdige) skrives der:

"Browsers also ignore profiles and assume every image is in sRGB, which is what Save for Web is showing you. (JPEGs can optionally embed a color profile, but only Safari recognizes them. If you want a JPEG with an Adobe RGB profile, you have to use Save As, not Save for Web. And hope all your site visitors are using Safari.)"

Vh Brian

Tilmeldt 17. Jul 12
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 09:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Freebooter:

Lucas - Hosting4Real:

Kan du kildeangive din påstand?

På CreativePro.com (som plejer at være troværdige) skrives der:

"Browsers also ignore profiles and assume every image is in sRGB, which is what Save for Web is showing you. (JPEGs can optionally embed a color profile, but only Safari recognizes them. If you want a JPEG with an Adobe RGB profile, you have to use Save As, not Save for Web. And hope all your site visitors are using Safari.)"

Vh Brian

Ingen grund til at kildeangive min påstand. Det du kan gøre, er at tage windows, Mac, og Linux, bruge IE, Chrome, Firefox, Maxthon, Opera, Safari og hvad ellers der nu findes, tage photoshop, eksportere billeder med eller uden sRGB, smide noget CSS op, som går sammen med en af farverne i billedet. Derefter tag at køre dit billed gennem smush.it f.eks. så den fjerner color profiles, og optimere billedet, derefter igen vise det i browseren. (Du vil se det vil skabe problemer på forskellige styresystemer og browsers.

Når du så er færdig med det, kan du tage købe skærme fra 4 producenter, lad os sige Dell, HP, Apple, Samsung. Se det der igen, og efter det begynder du at skifte rundt på de indbygget farveprofiler i skærmen, og du vil igen se problemer.

Men hvis du smider sRGB på, derefter optimere dit billed f.eks. så har man et problem, fordi så vil det ikke se særlig godt ud, og du vil ud fra den test, også se at det vil få problemer.

Og hvis du dykker ind i browseren, så vil du kunne se at nogle browsers falder tilbage til den farve profil der nu er defineret i skærmen :)

Grunden til jeg ved dette?
Jeg arbejder for et stort firma, som performance engineer, så billeder er noget vi skal have rimelig meget styr på :) Og fordi, wordpress fx. fjerner color profile (sRGB) på 'resized' billeder :) 

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Skrevet kl. 19:39

Tak for de gode svar. Smile

Dejligt at blive lidt klogere, selv om noget af det lyder lidt kompliseret. Tror jeg vil prøve at ekspermentere lidt med det.

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)