Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget skal jeg betale i B skat?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude,

Det skal lige siges at det er første gang jeg sender en faktura, så derfor ønsker jeg at vide hvor meget jeg skal betale i B skat.

Jeg har tilmeldt mig BillysBilling, men der er det kun muligt at se hvor meget moms jeg skal betale.

Men lad os nu sige at jeg udsender en faktura på 2.000kr. samt moms på 500 kr.

så i alt 2.500kr.

Når regningen er betalt ligger jeg så de 500 kr tilside til moms.

Hvor meget b-skat/am-bidrag m.m. skal jeg så fratrække?

Jeg har en anden indtægt hvor jeg betaler a-skat, her bliver hele mit fradrag også brugt, så det kan ikke indkluderes.

Fra Borre
Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 09:27

Det er ikke let at give dig et konkret tal på hvor meget du skal betale. Det kommer an på hvor meget du tjener i A indkomst (Da det bestemmer din skatteprocent), hvilke fradrag du har ud over dit personfradrag (=frikort) m.m.

Det jeg vil anbefale dig at gøre, er at lave et enkelt budget over din virksomhed. Og det behøver overhovedet ikke være kompliceret bare fordi det hedder et "budget". Åben Excel, eller tilsvarende, og lav en række for hver måned i resten af året. I hver række skriver du hvor meget du forestiller dig at tjene i den måned EX moms. Husk at tage hensyn til sæsonerne i forhold til det du laver, måske vil du ikke tjene lige så meget i sommermånederne.

Sæt gerne budgettet lidt konservativt.

Når du har gjort det, så kan du regne ud hvor meget du forventer at tjene i år på din virksomhed. Dette tal indberetter du til Skat via Tast-Selv, og når du har gjort det, så udregner Skat hvor meget du skal betale i skat og AM bidrag, og så sender de et girokort til dig hver måned som du skal betale.

Det har den fordel at så er du på forkant med betalingerne og du får ikke et kæmpe skattesmæk til næste år. Og du bliver heller ikke fristet til at "låne" af de penge som du skal lægge til side til skat.

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Tilmeldt 9. Mar 10
Skrevet kl. 09:30

Hej René,

Mange tak for svaret - vil det evt. kunne hjælpe hvis jeg sendte dig en pm. med det jeg tjente? :-)

Det ville være en stor hjælp!

Fra Borre
Tilmeldt 3. Oct 10
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 09:32

Jeg glemte lige at nævne 2 vigtige ting:

I dit budget skal du skrive hvor stort et overskud du forventer at have hver måned. Derfor kan det være smart at lave en kolonne til omsætning (=Hvor mange penge du har faktureret dine kunder for) og udgifter (=Hvor mange penge skal du bruge til udgifter i virksomheden) og resultat (=Omsætning - udgifter). Det er det samlede resultat som du skal indberette til Skat.

Den anden ting er at du bør justere dit budget løbende når du kan se at virkeligheden afviger. Jeg siger ikke at du skal gøre det hver måned, men måske hver 3. måned, så kig på budgettet og se hvordan det passer med virkeligheden. Måske skal du justere dine forventninger til resten af året. Hvis du gør det, så husk at indberette de nye tal til Skat, så får du nye girokort som passer til de justerede tal.

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Fra Borre
Tilmeldt 3. Oct 10
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 09:40

Mathiasdue:

Hej René,

Mange tak for svaret - vil det evt. kunne hjælpe hvis jeg sendte dig en pm. med det jeg tjente? :-)

Det ville være en stor hjælp!

Som du kan se i min signatur, så er jeg programmør og har slet ikke forstand på regnskab hehe. :-) Selvom du skrev hvor meget du tjente, så ville jeg ikke kunne give dig et bud på hvor meget du skal betale. Du kan hvis du søger på Skats hjemmeside, finde skattetaksterne og deres indkomstgrænser, og så kan du ca. regne ud ca. hvad du skal betale. Men det tager selvfølgelig ikke hensyn til diverse fradrag. AM bidrag er så vidt jeg husker 8% af din indkomst. Men hvis ikke du gider at lave et budget som jeg foreslår, så læg ca. 45% til side. Så burde du være på den sikre side.

Tilmeldt 9. Mar 10
Skrevet kl. 09:43

Hej René,

Det er helt i orden, så tager jeg ca 45% tilside :-) mange tak

Fra Borre
Tilmeldt 3. Oct 10
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 09:57

Mathiasdue:

Hej René,

Det er helt i orden, så tager jeg ca 45% tilside :-) mange tak

Ok, jeg forstår godt hvis du vil vente med at lave et budget til at du er kommet lidt mere i gang og har en større omsætning. Og indtil da kan det være helt fint at lægge 45% til side.
Men jeg vil helt klart anbefale dig om nogle måneder, når der er kommet mere gang i din virksomhed, at lave et budget i stedet og betale på forskud til Skat. Jeg ved det kan være irriterende, for hvad nu hvis man ikke har tjent så meget én bestemt måned, men det er altså den bedste løsning. (Mener jeg)
Held og lykke med din virksomhed! :-)

Fra København
Tilmeldt 17. Aug 12
Indlæg ialt: 13
Fra  Gill Frank Freelancer Skrevet kl. 09:36

Lige et spørgsmål mere til det b skat!

Hvis man skal ligge 25% til siden til moms når man skal inberette det, skal man så også skrive det fulde beløb på sin selvangivelse.. altså 125.000 kr inkl moms eller skrive 100.000 uden moms.

Momsen skal man jo betale tilbage, altså de 25% men at man også skal betale b-skat af de 25% gøre mig lidt forvirret.

Håber i kan forstå det.

Mvh

Gill

Fra Borre
Tilmeldt 3. Oct 10
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 09:58

Du skal ikke betale skat af moms.

Når du fakturerer en kunde og lægger moms på regningen, så skal du aflevere hele momsbeløbet til Skat.

I forhold til Skat, så er moms ikke en indtægt for dig. Du opkræver sådan set bare en afgift på statens vegne og skal aflevere pengene til staten. Derfor er moms også irrelevant i forhold til hvor meget skat du skal betale.

Når du skal skrive hvor meget du har tjent på din selvangivelse skal du derfor IKKE inkludere moms, og det bliver derfor heller ikke brugt i udregningen af hvor meget du skal betale i skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:28

Som allerede svaret, men bar uddybende- Du skal føre regnskab. Alle indtægter og alle udgifter, og en status som hver gang passe med indtægter og udgifter - f.eks de tjener 100 kr IND på omsætning (i et bogholderi viser man indtægter med minus = kredit) rent tekniskSmile) og MODPOSTERET ind i bank som et + (debet)

Du køber noget der er 100% firmabaseret - og du bogfører det ind på omkostninger (og omkostninger vises som + = debet og du modposterer i bank, nu som udgift minus = kredit.

I alle fald - alle indtægter UDEN moms minus alle rent firmabaserede udgifter = dit resultat som du betaler skat af

Momsen gør du på efter hvert kvartal - salgsmoms minus købsmoms og indberetter inde på skat.dk - så får du opkrævning eller penge tilbage

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)