Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kan jeg slippe af med min taleangst?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Birkerød
Tilmeldt 20. Feb 12
Indlæg ialt: 28
Fra  Best Bagel Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også store problemer med angst for at tale i store forsamlinger! Senest overfor 20 ældre mennesker til en generalforsamling, hvor det bogstaveligt sortnede for mine øjne inden jeg skulle op! (meget tragikomisk)

Jeg er stoppet med at holde tale til mine venner og familie, for jeg begynder at tude med det samme, af nervøsitet, ikke fordi jeg er ked af det.. Ikke sjovt.

Men, da jeg tog min uddannelse skulle vi lære at fremlægge, og det en gang om ugen. For at bekæmpe nervøsiteten stod jeg hjemme foran min computer og gennemgik min PP mens jeg sagde ordene højt for mig selv. Jeg kunne gennemgå den 5-6 gange før den sad i skabet. På den måde blev jeg 100 pct sikker i hvad jeg skulle sige, at det lød godt, jeg glemte ikke ordene og jeg hverken fumlede eller sagde øhh undervejs! Det er også nemmest for mig at have en PP (powerpoint) at holde mig til. 

Øvelse, øvelse, øvelse. Men jeg holder aldrig en tale til familie/venner igen uden en PP:o)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Jeg har spillet teater i ca. 10 år, og er aldrig nervøs når jeg står på scenen og påtager mig en rolle. Men jeg har faktisk også haft problemer med at tale "som mig selv". Det der tit redder mig, er at jeg påtager mig en rolle - jeg "spiller" mig selv, når jeg skal tale. Det kan godt være at det lyder lidt mærkeligt, og at det kun er noget der er brugbart for mig selv, men tænk lidt over det. Hvis man laver en fejl - giv rollen skylden!!
Fra Charlottenlund
Tilmeldt 30. Dec 07
Indlæg ialt: 793
Fra  SurfMania Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er allerede kommet rigtigt mange gode råd her i tråden, synes jeg.

Jeg er faldet over denne video med Sofia Manning, som sætter fokus på, at mange tænker over, hvad andre tænker om dem. Hør, hvordan man tackler det her:

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 147
Fra  Mediabird Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt er jeg ikke bange for at stå og tale overfor en stor gruppe mennesker. Grunden til det er højst sandsynligt, at vi i folkeskolen blev "tvunget" til at fremlægge foran alle lærere, elever samt dertilhørende forældre. Første gang jeg gjorde det var i 6.-7. klasse, og er derefter gjort yderligere 2 gange.

Så udfordr dig selv. Prøv nogle grænser af. Jeg var selv ved at stå og besvime og kunne nærmest ikke se noget første gang jeg stod deroppe. Men hold kæft jeg følte jeg kunne besejre hele verden da jeg var færdig. Det gav mig et kæmpe kick.

Derudover har jeg altid, før alle mine fremlæggelser, bygget mig selv op som værende den bedste i verden. Hver gang jeg er på vej op til tavlen, talerstolen what so ever, tænker jeg "Fuck du er god. Ud med de skuldre. Op med hovedet. DU er fandme den bedste! Ingen er over dig! Kom så! Nu skal jeg satme vise dem!"

Også har jeg altid tvunget mig til at tale højt, så jeg ligesom bryder grænsen med det samme. I starten brugte jeg det til på en måde at overdøve min egen nervøsitet. Jeg brugte det simpelthen til at bekæmpe "angsten" og det mulige "black-out".

Håber du kan bruge det til noget.

Èt er hvertfald sikkert: du kommer ikke længere af at stikke halen mellem benene. Ud og sved, ud og flyt nogle grænser! Jeg vil garantere dig, at du vil have det monster godt med dig selv bagefter! :) 

Mvh. Andreas Søgaard
Ejer af Mediabird - andreassoegaard.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Aug 07
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg takker for Jeres mange spændende indlæg og råd.Det glæder mig at se folk tør fortælle åbent om deres forhold til taleangst.

 Problemet har været, at jeg altid har gået uden om de situation, hvor jeg skulle holde tale.Men jeg har sådan aldrig før tænkt for ALVOR om mit problem.

Det eneste vej er  at ikke give op. Jeg har fået to rigtige gode råd her, som jeg tror vil virke for mig.
1) Lade som om jeg spiller en "Rolle"
2) Som youtube-kvinden sige, Hvis publikum ikke betyder noget, så være ligeglade og sige tingene lige ud!
Jeg takker igen for Jeres hjælp 
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Du vil aldrig komme uden om, at publikum betyder noget - og det skal heller ikke behøve genere dig. Jeg vil stadigt mene du skal overveje om der er kurser der kan hjælpe.

Jeg har selv ingen problemer med at tale i store forsamlinger. Jeg syntes i starten, for desværre nu 40 år siden, at det var svært, men idag er det helt enkelt, rutine betyder meget.

Et par råd:

Er det rent spontant - ikke planlagt - du skal tale - så hold det KORT og præcist i begyndelsen. Lad være med at væve rundt om alt muligt - sig det du vil sige - sig det klart.

Er det noget du kan forberede? Vær velforberedt - hold din tale/foredrag for dig selv en del gange så du kan den (det kan gøres medens du lufter hunden/konen/bilen)

Planlæg det du skal sige - læg gerne lidt sjov ind, men hvis ikke du er ret sikker på, at den "holder hjem" så lad heller være. Test gerne dit indlæg af på en god ven/kone/mand/far/mor eller andre aldeles sagesløse personer - og hør deres mening. De vil generelt gerne hjælpe dig.

Overvej om indlæget er for langt - de fleste indlæg er mere sandsynligt for lange end for korte - kort evt ned og præciser - men når du er færdig - så vær stolt over det du har forberedt og gå 100% ind for det.

Giv folk mulighed for at stille spørgsmål. Du kan på forhånd bede om at få dem når du er færdig, eller du kan tage dem som en mulighed for at puste ud for alle, hen ad vejen.

Overvej inden, hvad du kan få for spørgsmål. Hvis mine bestyrelser gennem årene havde vist hvilke spørgsmål jeg havde forberedt mig på og fundet svar på, så ville de ha spurgt bedreBig Smile- Hvis du tænker igennem, hvad de du taler til kunne tænkes at spørge ind til, og har svar klar på ganske meget, er det lettere.

Den med at spille en rolle KAN fungere, men det vil ofte mærkes, og kræve mindst lige så megen overvindelse af dig. Tag istedet og se, om ikke der er nogen i forsamlingen der ser ud til at ha det godt med det du siger, og kig på dem på skift når du taler, og vælg ellers bare et punkt lidt over dem alle at fokusere på. Måske kender du nogen i forsamlingen - brug dem som fokus evt.

Bevæg dig gerne rundt lidt til siderne - vær aktiv - vær engageret i det du fortæller.

Jeg har som nævnt holdt masser af foredrag - i akvarieforeninger, børnehaver - og i firmasammenhænge. Det er som at cykle - Først tror man, at man vælter hver gang, og efter lidt tid, har man selvtillid og finder det slet ikke svært.

Langt de fleste har det svært med at skulle holde tale eller foredrag - det er 110% naturligt, men bider det dig, så se at find et kursus at træne lidt i. Fobier er 100% naturlige (luk mig inde i et skab og jeg bliver vandvittig eller dør inden jeg opdager det er en spøg) - så det du føler, er ikke mystisk.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Danmark
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil også foreslå dig at bruge en hypnoterapeut. Jeg har selv brugt det mod nøjagtig samme angst i forbindelse med at jeg underviste på et tidspunkt. Og det virker rent faktisk.

Nu ved jeg ikke hvor du bor men jeg kan anbefale hende her: www.sindetsenergi.dk i Køge.

Fra København
Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 353
Fra  Internetpriser.dk Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit bedste råd gennem årene er at se det fra publikums side, nemlig at det ikke er pinligt/belastende set fra deres synsvinkel. Hvordan tænker du selv om personen der står oppe på scenen? Tænk sådan næste gang du står på en scene... det er kun mennesker ligesom dig uanset hvem der ser på eller hvem du taler med, og så anse dem som dine gode venner som du fortæller om noget sjovt/spændende.

Jeg blev selv engang til Herning Messen smidt op på scenen foran adskillige hundrede mennesker da jeg vandt en innovations pris, med kun 5 min. varsel, hvor jeg skulle fortælle fra a-z om forløbet. 

Endte i stående bifald så hut jeg visker. Sidenhen har jeg aldrig haft problemer med at stille mig op og tale, især når man bare anser alle mennesker som værende på lige fod med en selv, for det er de.

Så ryst angsten af dig, tænk på vi alligevel ikke er her om 100 år og folk er lavet af det samme som dig selv og du også kan bidrage med noget spændende.

Held og lykke :-)

Internetpriser.dk - find og sammenlign internetforbindelser!

Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er mange velmenende råd her, men de er ikke sådan lige at følge blot ved at læse nogle linier. Nogle er direkte misvisende og ikke langtidsholbare.

Du skal ikke spilde tiden med at finde ud af hvorfor du er angst; du er helt normal. Spar de 700 kr i timen for en psykolog.

Du skal heller ikke lade dig hypnotisere men istedet lære hvordan du giver en god tale og hvordan du forbereder dig. Du aldrig bliver "helbredt" for nervøsitet omkring at holde taler, men du kan lære at blive rigtig god til det og at få sommerfuglene i maven, til at flyve i formation.

De vigtigeste elementer du skal lære om, inkluderer:

Taleskrivning (formål, struktur, ordvalg)

Tale fremlæggelse (kropssprog, stemmeføring, brug af scenen, brug af rekvisitter)

Derudover skal du have regelmæssig øvelse i at holde taler; ellers kommer du ude af trit med rutinerne og så kommer nervøsiteten snigende igen. Derfor virker et kort kursus ikke i længden, hvis ikke du har mulighed for at holde talerne ved lige.

Ved at lære om disse elementer og ved regelmæssig øvelse går du fra at være et bævrende espeløv uger i forvejen som forsøger at finde undskyldninger for at slippe ud af situationen – til at være en beleven, engageret og underholdende taler.

Hvor kan du så lære om disse elementer på en kost effektiv og struktureret måde; få feedback på hvordan du virker som taler og holde dine tale evner regelmæssigt ved lige?

For ca 800 kr årligt kan du blive medlem at Toastmasters. En verdensomspændende organisation som i dag findes i Århus, Hellerup, Frederiksberg og Fredensborg og snart også mange andre steder i landet. Se mere på www.toastmasters.dk og kom gratis som gæst til et møde og find ud af om det er noget for dig.

Toastmasters har allerede hjulpet over 4 mio mennesker rundt omkring i verden og de fantastiske uddannelses materialer der findes, er gradvist opbygget over 88 år og repræsenterer det ypperste der findes omrking at tackle sin taleangst og blive en dygtig taler. Som bonus opbygger du samtidig et bredere netværk og du lærer også rigtig mange færdigheder som leder.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)