Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kan jeg slippe af med min taleangst?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Aug 07
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Godaften,

Nu må jeg have styr på min tale angst foran mange mennesker.Jeg har næsten hele mit liv undgået at stå foran mange mennesker og holde tale, oplæg. Desværre er dagens arbejdsmarked sådan skruet sammen, hvis man vil frem, så skal man være udadvendt og tale foran 1000 mennesker.

Jeg har altid i mit liv været bange for tale foran mange mennesker, det har blandet betydet, at jeg har sagt gode jobs op. Gik typisk hjem fra arbejdet, uden fortælle hvorfor og så skrevet mail med, jeg ikke vil arbejde mere!

NU MÅ DEN ANGST stoppes! 

Har nogen haft det og hvad har i gjordt for komme ud af det ?

Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 00:44

Jeg har selv haft samme problem. Jeg vil sige, at der er utrolig mange fif der ude.

Personligt vil jeg sige hvordan jeg gør. Når jeg skal fortælle om noget, sørger jeg for at vide hvad jeg snakker om, ellers snakker jeg i spørge-form.

Min teknik er, at jeg stiller mig op, tager den lidt med ro, formulere mig og siger tingene stille og roligt. Så kan man altid se på folk om de reagere negativt, og hvis ikke, taler man videre. Hvis de reagere på det, så siger man til sig selv "Jeg kan det her, Jeg ved hvad jeg laver!" og taler til sig selv, som var man 2 personer. På den måde bliver "publikum" lidt sløret for en.

Under ingen omstændigheder må du lade dig slå ud. Du bliver nød til at gå imod din egen krop. Ligesom når man skal prøve noget man ikke er tryg ved, men gør det fordi man vil. Viljestyrken betyder meget.

Når jeg taler programmering kan jeg tale i timer, men skal jeg tale om biler, bliver jeg meget usikker, fordi jeg ikke kan finde rundt i det.

Så siger jeg til mig selv, at nu gør jeg det, og så må jeg tage en rettelse eller 5. Fordi hvis jeg ikke prøver, og ikke gør noget, så sker der intet.

Håber du kan bruge det til noget, ellers må du undskylde din tid :)

Alex Westergaard / AWFreelancer

Jeg er ikke jurist, advokat eller revisor!

Jeg modtager gerne karakter :)

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 00:56

Godt indlæg, Alex!

Jeg følger lidt med på sidelinjen, da jeg også godt kunne bruge nogle fifs.

Mvh.

J. Løhde

Anmeld og bedøm din udlejer på: Lejendom.dk

Fra Odense
Tilmeldt 18. Sep 09
Indlæg ialt: 144
Fra  PAD ApS Skrevet kl. 08:29

Hej Adnan,

Jeg har en fyr ansat der havde samme problem. Han startede derfor som telefonsælger. Det afhjælper angsten! Hvis du har tid og lyst.. så prøv det! Det rykker virkelig en fra ens "comfortzone" ;-)

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 08:48

Sgu et godt spørgsmål, og Alex har ramt helt rigtigt med hvad han siger.

Personligt har jeg det sådan - at jeg klarer mig super foran mange mennesker, til eksamens opgaver eller deadlines. Frygten skaber ligesom klarhed i hovedet af mig, og jeg opfører mig tit som en spasser der bare står og lirer skrammel af - men faktisk for det meste med succes hehe.

Men skal jeg f.eks. sidde og tale til et webcam, hvor jeg ved der kommer til at sidde et par tusinde og se videoen - så er jeg død hamrende nervøs - det kan jeg ikke forstå Thorborg kan hitte ud af.

Fra Nærum
Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Det hemmelige rum bag reolen Skrevet kl. 08:54

Adnan:
Nu må jeg have styr på min tale angst foran mange mennesker.Jeg har næsten hele mit liv undgået at stå foran mange mennesker og holde tale, oplæg. Desværre er dagens arbejdsmarked sådan skruet sammen, hvis man vil frem, så skal man være udadvendt og tale foran 1000 mennesker.

Hej Adnan,

Jeg kan huske første gang jeg skulle undervise. Da jeg første gang skulle sige mit navn sortnede det for mine øjne og jeg troede jeg ville ryge i gulvet, så nervøs var jeg - og det var kun overfor under 20 mennesker.

Som tiden er gået, er det selvfølgelig blevet bedre og om 3 - 4 generationer regner jeg med at være helt fri for nervøsitet :o)

Ej, det er selvfølgelig voldsomt at stille sig op overfor en større forsamling hvis man ikke har det i sig. Men du skal prøve at huske på, at der er en grund til at du står foran disse personer. Nogen har valgt at det du har at sige, er interessant nok til, at du bliver plantet på en scene.

Det kan enten være publikum der mener at dit foredrag er noget der skal opleves eller også vurderer dine kollegaer eller overordnede at din viden er værdifuld nok til at den skal formidles ud til andre.

Uanset årsag, så prøv at skrue dine tanker væk fra at de 1000 personer stiller krav til dig, men at du har noget at give som de kan bruge til noget og find glæden ved at dele ud af det.

En anden ting der også kan være god er at få nogle personer du er tryg ved til at placere sig lidt forskellige steder i salen, de skal helst dække hele salen. Så kan du snakke til dem når du kigger udover forsamlingen og derved fjerne fokus fra alle de fremmede der sidder der.

Men uanset, husk på at det trods alt bare er en tale du holder. Der er ingen der mister livet hvis du siger noget forkert og er det et tørt emne, kan alle sikkert godt trænge til enkelt grin indimellem alligevel. Hvis det går galt, så udvis lidt selvironi uden at virke selvudslettende.

Held og lykke med at komme over din nervøsitet!

Med venlig hilsen

Tommy

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 169
Fra  HoxIT Skrevet kl. 10:10

Inden du tager imod råd, bør du nok finde ud af hvad angsten bunder i - føler du, at de mange mennesker "stirre" på dig, eller føler du dig ikke sikker nok i dit stof? Der kan jo være mange måder angsten tager sig ud på og jeg tror da løsningen skal matche problemet.

Min eksamensangst bundede i at dem jeg skulle tale med, vidste mere om emnet end mig selv og det gjorde mig usikker. Derudover var jeg usikker hvordan de opfattede mig, når jeg klumrede rundt i ordene.

Min løsning er at udenadslære et manuscript og bruge min mobiltelefonen til at optage hele eller dele af mit oplæg / foredrag i et lokale for mig selv. På den måde ved jeg hvad jeg skal sige, og hvordan det ser ud. Fokus blev også flyttet fra "mit publikum", til mig selv og min egen performance. Det var akavet at optage sig selv i starten, men hold da op hvor det hjælper på alt muligt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:24

Simon Hoxer Bønding:

Inden du tager imod råd, bør du nok finde ud af hvad angsten bunder i

Jeg er enig med Simon derhen, at du med fordel kan kigge på ÅRSAGEN til din angst. Det kan du undersøge sideløbende med, at du øver dig i at tale til forsamlinger. Måske skammer du dig over dig selv, måske føler du at du aldrig kan gøre noget godt nok, osv. Der kan være masser af årsager til din angst.

MASSER af mennesker har samme problem. Jeg har/har haft angst, halsen snører sig sammen, så jeg bliver hæs, jeg mister overblikket med det samme, kan ikke huske, hvad jeg skal sige osv.

Du kan øve dig på små korte taler, i begyndelsen max. 2-5 min. Forbered et emne - gerne noget, du kan lide - og spørg så venner og familier, om du må øve dig på dem. Det kan være til almindelige sammenkomster og aftenhygge. Rejs dig op og gennemfør talen. Ikke kortere, ikke længere. Det kan være, at du kvier dig ved at skulle spørge dem, men det er en mindre tærskel du lige skal overvinde. Du kan roligt forklare årsagen, og de fleste vil være glade for at kunne hjælpe dig.

Det der med at sige op ved at skride og bagefter sende en email, den kan jeg sagtens følge dig i. Det har selvfølgelig konsekvenser, men der er jo en ÅRSAG til at du reagerer som du gør. Det er vigtigt, at du kan acceptere dig selv - særligt hvis du føler dig skidt over din handling bagefter. Jeg trækker på smilebåndene, når jeg læser dit indlæg, for jeg kan sagtens følge dig som sagt.

Fra Hyrup
Tilmeldt 10. Jul 08
Indlæg ialt: 266
Fra  BRIGITTA MATHILDE Reolmontøren Skrevet kl. 12:56

Tror ikke den "fødte taler" findes. De skabes. Gennem øvelse og god coaching.
Tag evt. kontakt til en proffessionel på området, der kan give dig tips og tricks - men vigtigst: fortælle dig når der er fremgang. Al begyndelse er svær - fordi det er ukendt. Og nye ting har det med at virke lidt forkerte i starten. Men derfor behøver de bestemt ikke være det. Når du finder den løsning der virker for dig - så del det endelig med os andre herinde.

Hilsen den nervøse taler :-)

Søs

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 13:03

Find en lokal hypnoterapeut. En god hypnoterapeut kan hjælpe dig med at omprogrammere din underbevisthed.

Jeg har prøvet det en del gange med succes. 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)