Godaften, Nu må jeg have styr på min tale angst foran mange mennesker.Jeg har næsten hele mit liv undgået at stå foran mange mennesker og holde tale, oplæg. Desværre er dagens arbejdsmarked sådan skruet sammen, hvis man vil frem, så skal man være udadvendt og tale foran 1000 mennesker. Jeg har altid i mit liv været bange for tale foran mange mennesker, det har blandet betydet, at jeg har sagt gode jobs op. Gik typisk hjem fra arbejdet, uden fortælle hvorfor og så skrevet mail med, jeg ikke vil arbejde mere! NU MÅ DEN ANGST stoppes! Har nogen haft det og hvad har i gjordt for komme ud af det ? |
Jeg har selv haft samme problem. Jeg vil sige, at der er utrolig mange fif der ude.
Personligt vil jeg sige hvordan jeg gør. Når jeg skal fortælle om noget, sørger jeg for at vide hvad jeg snakker om, ellers snakker jeg i spørge-form.
Min teknik er, at jeg stiller mig op, tager den lidt med ro, formulere mig og siger tingene stille og roligt. Så kan man altid se på folk om de reagere negativt, og hvis ikke, taler man videre. Hvis de reagere på det, så siger man til sig selv "Jeg kan det her, Jeg ved hvad jeg laver!" og taler til sig selv, som var man 2 personer. På den måde bliver "publikum" lidt sløret for en.
Under ingen omstændigheder må du lade dig slå ud. Du bliver nød til at gå imod din egen krop. Ligesom når man skal prøve noget man ikke er tryg ved, men gør det fordi man vil. Viljestyrken betyder meget.
Når jeg taler programmering kan jeg tale i timer, men skal jeg tale om biler, bliver jeg meget usikker, fordi jeg ikke kan finde rundt i det.
Så siger jeg til mig selv, at nu gør jeg det, og så må jeg tage en rettelse eller 5. Fordi hvis jeg ikke prøver, og ikke gør noget, så sker der intet.
Håber du kan bruge det til noget, ellers må du undskylde din tid :)
Alex Westergaard / AWFreelancer