Nu vil det jo være lidt smartere at finde ud af om cyklen overhoved fejler noget før man klager!
Forhandleren har repareret på cyklen 3 gange og udskiftet dele, det må være en ret klar indikation på, at forhandleren er enig i, at cyklen ikke fungerer som den skal.
Kontakt forhandleren igen, og gør ham opmærksom på, at du har ret til at lade handlen gå tilbage, når der er repareret på cyklen 3 gange. Sig til ham, at du tager sagen til forbrugerklagenævnet, hvis han ikke er indforstået.
Først: Jeg siger IKKE at der ikke er fejl på cyklen. Næst: Man kan ikke som udgangspunkt regne med, at forhandleren kun reparerer på cyklen, hvis han er enig i, at der er en fejl. Det kan han meget let tænkes at gøre for at have en tilfreds kunde, selv om forhandleren ikke ser et problem på cyklen.
Man kan ikke som udgangspunkt regne med, at forhandleren kun reparerer på cyklen, hvis han er enig i, at der er en fejl. Det kan han meget let tænkes at gøre for at have en tilfreds kunde, selv om forhandleren ikke ser et problem på cyklen.
Det er jeg i og for sig enig i, men forhandleren har ikke gavnet sin sag ved at reparere på cyklen 3 gange. Dels kan det tolkes som jeg skrev ovenfor, og dels kan det have haft negativ indvirkning på cyklens tilstand at blive pillet ved 3 gange.
I realiteten kunne trådstarter have bedt om en ombytning af cyklen, da han konstaterede fejlen. Forhandleren har ikke ubetinget ret til at forsøge at udbedre fejlen ved reparation.
...forhandleren har ikke gavnet sin sag ved at reparere på cyklen 3 gange. Dels kan det tolkes som jeg skrev ovenfor, og dels kan det have haft negativ indvirkning på cyklens tilstand at blive pillet ved 3 gange.
Det skulle da nødigt have negativ indvirkning på en cykels tilstand, at en cykelsmed/forhandler "piller " ved den tre gange. Cyklen er da samlet af enkeltdele fra starten.
Vi kender jo ikke sagen fra begge sider, men jeg kan udmærket forestille mig en sag, hvor forhandleren ikke selv kan konstatere fejlen, men vil gå meget langt, for at servicere kunden til dennes tilfredshed. Fejlen må først og fremmest konstateres som værende reel, for at man kan gå videre med det i den ene eller anden retning. Hvad sagde cykelhandleren konkret til de oprindelige klager? Tog de ikke selv en prøvetur? Kunne de se/mærke problemet eller har de bare forsøgt at løse det pr. kulance ud fra din beskrivelse af fejlen?
Jeg mener det samme som mange andre: Find en ven, der har forstand på cykler og bed ham tage en prøvetur. Måske kan du endda lokke ham til at gå med i forretningen og forklare, hvordan han oplever fejlen?
Det skulle da nødigt have negativ indvirkning på en cykels tilstand, at en cykelsmed/forhandler "piller " ved den tre gange. Cyklen er da samlet af enkeltdele fra starten.
Jamen enig! Men jeg forsøger egentlig bare at se lidt neutralt og nøgternt på situationen, og rådgive trådstarter om hans muligheder og rettigheder i en situation hvor han "ikke længere ved hvad han skal gøre" og hvor forhandleren ikke længere mener han kan/vil/skal gøre mere. Det er desværre en kendsgerning, at mange sælgere ikke "kender" købeloven, eller "glemmer" at oplyse køber om hans rettigheder ifbm. reklamation.
Og ja, alt skal da prøves, så hvis det kan hjælpe trådstarter at få venner og bekendte, og gud og hvermand, op på cyklen for at konstatere en fejl, så skal han da gøre det.
Arh, bump i styret ved kørsel kan nu ikke komme fra styrfittings medmindre det er fordi at sløret ikke er spændt væk. Jeg går som udgangspunkt ud fra at der er rullebremser på cyklen da det er en MBK, og med den slags bremser, vil det altid føles som om at slør i styrfittings hvis man afprøver i standset tilstand. Tjek for lejeslør i styrfittings skal derfor tjekkes sideværts..
Nu ved jeg ikke om hjulene sætter skævt i gaflerne, for det kan sagtens være derfor. Samtidigt kan det også være så simpel ting som et skævt fælgbånd eller en generel dårlig produktion på dækket. De dæk som sidder på MBK (og kildemoes) er på papiret gode dæk, men er i virkeligheden til at sprætte op og tørre røv i..
Hvis du kan komme forbi Gråsten med den en dag, vil jeg med glæde kigge på den hjemme i privaten mens du venter :)
Vi kender jo ikke sagen fra begge sider, men jeg kan udmærket forestille mig en sag, hvor forhandleren ikke selv kan konstatere fejlen, men vil gå meget langt, for at servicere kunden til dennes tilfredshed. Fejlen må først og fremmest konstateres som værende reel, for at man kan gå videre med det i den ene eller anden retning.
Der er ret stor sandsynlighed for at det vil stille forhandleren dårligt, at have foretaget 3 reparationsforsøg. I hvert fald hvis han ikke har skrevet i evt. papirer at fejlen ikke kunne konstateres, og at den derfor er forsøgt repareret på formodning om at der er noget galt.
Tager han ikke dette (eller andet) forbehold, står han skidt hvis det bliver en sag for forbrugerklagenævnet. Det ville han dog gøre under alle omstændigheder, da forbrugerklagenævnet har har en økonomisk interesse i at forbrugeren får medhold, da de så kan fakturere forhandleren for sagsomkostninger i størrelsesordenen 5.0000 - 10.000 kr. Det kan de ikke, hvis udfaldet bliver at forhandleren får medhold. Det er én af de ting der er helt tosset ved det system.