Jeg har dog et spørgsmål: hvordan bogføres en faktura som f.eks. bliver udstedt den 15. marts, men hvor betalingen går ind den 15. april?
Her tænker jeg rent praktisk - hvad skal der stå den 15. marts (det er vel fakturaen bl.a.) og hvad skal der stå den 15. april? Jeg går ud fra at der den 15. marts skal bogføres andet end selve fakturaen, idet kassekladden ellers ikke viser den korrekte (bank)beholdning...nogen der kan hjælpe?
tak for det hurtige svar. Jeg mener ikke Kurts Kassekladde har en debitor/kreditor funktion og jeg ved ikke helt hvad der menes - kan du evt. uddybe det, herunder "modposteringen" i kassekladden (hvad skal der skrives?).
Hej Remydk, jeg har på nuværende tidspunkt kun kassekladden (skal jeg evt. anvende andre 'opgørelser/kladder/lister'?). Jeg kan se du har fat i Kurts kontotal. Når jeg bogfører en faktura skriver jeg følgende:
Dette medfører, at min kassebeholdning ser ud som om den er 1.250 kr. større, hvilket ikke er tilfældet, idet kunden først betaler den 15.04.
Skal jeg herefter udfylde en ny linje med eks. debitorkonto og trække beløbet fra igen? Hvis ja, hvordan? Og vordan forholder jeg mig til bilagsnummeret?
På forhånd tak og undskyld min uvidenhed på dette plan. :)