Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af faktura i Kurts Kassekladde?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Apr 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,
jeg har netop startet en enkeltmandsvirksomhed (salg af varer) og jeg fik anbefalet Kurts Kassekladde (kan hentes her: http://www.erhverv.net/Iv%C3%A6rks%C3%A6tter/Regnskab/skat/moms.aspx ) som et gratis værktøj. Salget er begrænset så jeg er ikke interesseret i at investere i programmer på nuværende tidspunkt.

Jeg har dog et spørgsmål: hvordan bogføres en faktura som f.eks. bliver udstedt den 15. marts, men hvor betalingen går ind den 15. april?

Her tænker jeg rent praktisk - hvad skal der stå den 15. marts (det er vel fakturaen bl.a.) og hvad skal der stå den 15. april? Jeg går ud fra at der den 15. marts skal bogføres andet end selve fakturaen, idet kassekladden ellers ikke viser den korrekte (bank)beholdning...nogen der kan hjælpe?

Tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:55

Fakturaen skal bogføres på fakturadato med kreditor/debitorkonto som modpostering.

Når du betaler/modtager betaling bogfører du på f.eks. bank og igen med kreditor/debitorkonto som modkonto.

Tilmeldt 1. Apr 12
Skrevet kl. 19:01

Hej Karsten,

tak for det hurtige svar. Jeg mener ikke Kurts Kassekladde har en debitor/kreditor funktion og jeg ved ikke helt hvad der menes - kan du evt. uddybe det, herunder "modposteringen" i kassekladden (hvad skal der skrives?).

Tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:09

Jeg kender ikke "Kurts kassekladde", men bogføringsreglerne er ens ligegyldigt hvilket program man bruger.

Modpostering: Du skal have balance mellem dine debet og kredit posteringer. 

Eks. Fakture 10.000 kr.:

Salgskonto 8.000 kr. (kredit) + Momskonto: 2.000 kr. (kredit)

Debitorkonto 10.000 kr. (Debet)

Betaling:

Debitorkonto: 10.000 kr. (kredit)

Bank: 10.000 kr. (debet)

Tilmeldt 1. Apr 12
Skrevet kl. 19:39

Igen tak for dit svar. Jeg søger dog tips fra nogen som kener til Kurts Kassekladde, og som har erfaring med at bogføre fakturaer der...anyone?

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 20:26

Karsten Sønderup Hansen:

Jeg kender ikke "Kurts kassekladde", men bogføringsreglerne er ens ligegyldigt hvilket program man bruger.

Modpostering: Du skal have balance mellem dine debet og kredit posteringer. 

Eks. Fakture 10.000 kr.:

Salgskonto 8.000 kr. (kredit) + Momskonto: 2.000 kr. (kredit)

Debitorkonto 10.000 kr. (Debet)

Betaling:

Debitorkonto: 10.000 kr. (kredit)

Bank: 10.000 kr. (debet)

Salgskonto Nr. 1060 i Kurts kasseklade

Debitorkonto Nr. 6610 i Kurts kasseklade

Bank Nr. 6820 i Kurts kasseklade

Momskonto Nr. 8720 i Kurts kasseklade

Tilmeldt 1. Apr 12
Skrevet kl. 21:13

Hej Remydk,
jeg har på nuværende tidspunkt kun kassekladden (skal jeg evt. anvende andre 'opgørelser/kladder/lister'?). Jeg kan se du har fat i Kurts kontotal. Når jeg bogfører en faktura skriver jeg følgende:

Dato: 15.03 - Bilag: 8 (f.eks.) - Tekst: Faktura 123 - Kontonr. 1060 - Ind med moms: 1.250 - Modpostkode: 2

Dette medfører, at min kassebeholdning ser ud som om den er 1.250 kr. større, hvilket ikke er tilfældet, idet kunden først betaler den 15.04.

Skal jeg herefter udfylde en ny linje med eks. debitorkonto og trække beløbet fra igen? Hvis ja, hvordan? Og vordan forholder jeg mig til bilagsnummeret?

På forhånd tak og undskyld min uvidenhed på dette plan. :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)