Lige præcis den der kan jeg huske da jeg gik ud af gymnasiet. Det var den gang hvor bankerne flød over i penge. Der fik samtlige af mine venner - også mig - nærmest smidt en kasse-kredit i nakken. Det er svært at sige nej til som 18 årig. En bekendt nåede en Dankort (!) gæld på 50.000 inden kortet blev lukket, men så havde de da også ham fastlåst i et par år. Ja, jeg synes også bankerne i mange tilfælde handler uetisk. Jeg har også oplevet en bankperson mene at jeg blev nødt til at tegne en livsforsikring hvis jeg skulle have en mindre firma-kassekredit! Hvis hun nu bare havde meldt ud at hun fik bonus for hver solgte forsikring så havde jeg måske tegnet den, men i stedet for følte jeg det temmelig ubehageligt. |
Det var mange ord, hvad banker kan gøre for deres kunder. Men der er jo ikke noget af det, der er "rådgivning". Bankvirksomhed er servicevirksomhed. De kan håndtere ind- og udgående betalinger, og man kan også placere overskudslikvidtet og låne penge.
Men selve beslutningn om at låne penge af/til en bank bør man ikke bilde sig ind, at banken rådgiver sine kunder om.
Det tætteste jeg lige kan komme i tanke om, at man kan komme på "rådgivning" fra en bank, det er måske når banker finansierer akkorder og i den forbindelse rådgiver sin kunde om, hvordan kreditorerer tænker. Jeg kan ikke lige på stående fod komme i tanke om andre situationer, hvor banker deler den viden med deres kunder. Så det er jo så bare undtagelsen, der bekræfter reglen.