Har søgt vidt og bredt efter oplysninger på detailhandelens avancer på elektronik. Kan det virkelig passe at vi er helt nede og snakke omkring 8-10%? Apple har jeg ikke kunne snuse op men det er muligvis endnu lavere..
Nogen der sidder inde med viden omkring det og som vil kaste lidt mere lys over det?
Det er jo knapt til smør på en enkelt mands brød med så små avancer (%-vise, I know og dyre produkter og alt det der)..
Hej Cookie Du har desværre ret. Selvom kunden forventer service for fx 10.000 kr. Så har du kun 5 - 10 % provision. Men du kan tjene på tilbehør til printeren, mus og keyboard og lign.
Da jeg for nogle få år siden handlede med IT produkter (biprodukt til konsulentydelser) var det ikke unormalt at avancen på eks. PC'ere var på 1-3%. Nogle af de større og dyrer modeller havde lidt større avance, men ret meget over 5% skal man nu ikke regne med.
Tilbehør kan der tjene mere på og det udnytter butikker ofte. Kender en der købte en billig printer i en af de større elektronik forretninger, og sælgeren solgte ham så også et USB kabel - som de tog 80 kr. for. Jeg tror at vi solgte et tilsvarende kabel for 20 kr.
Apple har jeg ikke kunne snuse op men det er muligvis endnu lavere..
Apple kører med en lidt speciel afregning, hvor forhandleren får en avance, og når året er omme, så kan der opnås en bonus, som er afhængig af flere parametre. På denne måde sikre Apple, at deres produkter stort set aldrig er på tilbud eller sælges under vejl priser...