Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man bruge "fremmede" motiver på egne produkter?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Risskov
Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Utopians.dk Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Som det står i Bekendtgørelse af lov om ophavsret så er det kun serviet firmaet der har ret til at benytte motivet:

§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur‑ eller kunstart eller i anden teknik.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129901#K1

Tilmeldt 23. Feb 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:00

Tjae, det sidste indlæg med paragraffen, kan jeg godt se piger i den retning.

Selvom eg nu har svært ved at se forskellen på design-rettighederne ifbm. en cykellygte og så servietterne...

Det vil jeg sige videre til kunden (det har intet med mig at gøre).

Tak for jeres indlæg.

/Nick

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:35

NickKK:

Øhh, nej! Det er jo netop IKKE blevet kopieret ind. Det INDGÅR som en del af det nye produkt. Ligesom man køber en NEFA-lygte, sætter den på en cykel og sælger det samlede produkt til en højere pris. Hvori ligger forskellen rent ophavs-mæssigt? (Bortset fra at lygten er beregnet til at sætte på en cykel, og servietten til at tørre munden af i...)

Mon bilfabrikanten Mercedes ville bryde sig om, at man gik på ophuggerjagt, og fandt en masse af deres stjerner (logo) og satte på en nyproduceret bil?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:36

Martin E. Jensen:

...bil?

Eller et andet produkt, som ofte anvendes i forbindelse med biler - eks. børnesæder.

Tilmeldt 23. Feb 12
Skrevet kl. 18:14

Sikkert ikke :-)

Men der er vel også en forskel; Stjernen giver indtryk af, at den "fremmede" bil er produceret af Mercedes og al den slags, hvor kundens brug af servietten kun giver en vis (begrænset) udsmykning af en egenproduceret vare.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:27

Jeg er ret overbevist om, at han godt må sælge lysrørene sammen med en pakke nye fine servietter indkøbt til formålet og leveret som servietter. Det er som en cykel med en Nefalygte, men det har han jo ikke glæde af. Det er omarbejdelsen forvandlingen fra serviet til dekoration af lysrør der ikke holder. Alt andet lig, må man jo regne med, at servietfabrikken har betalt en kunstner/designer, for at lave deres motiver, og dem må man da ikke bare stjæle og bruge til noget andet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Feb 12
Skrevet kl. 19:10

Man kan jo argumentere med, at servietterne købes og betales og derefter blot anvendes - uden at blive kopieret eller scannet eller affotograferet.

Altså: hvis servietterne først er købt, og derefter bruges - 1 gang per serviet, fordi den klistres fast på lyset - er der vel ikke en forskel mellem at klistre den på et lys eller tørre fingrene i den og smide den ud...

Servietterne er jo *IKKE* stjålet. Og hvad de bruges til, når de først er købt, har vel ikke så megen relevans?

Jeg mener, Klevin blev jo heller ikke angrebet, bare fordi han tjente penge på at lave toiletruller om til sjove dyr og sælge opskriften samt et billede i en gør-det-selv-bog...

Tilmeldt 19. Mar 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:29

NickKK:

Man kan jo argumentere med, at servietterne købes og betales og derefter blot anvendes - uden at blive kopieret eller scannet eller affotograferet.

Altså: hvis servietterne først er købt, og derefter bruges - 1 gang per serviet, fordi den klistres fast på lyset - er der vel ikke en forskel mellem at klistre den på et lys eller tørre fingrene i den og smide den ud...

Servietterne er jo *IKKE* stjålet. Og hvad de bruges til, når de først er købt, har vel ikke så megen relevans?

Jeg mener, Klevin blev jo heller ikke angrebet, bare fordi han tjente penge på at lave toiletruller om til sjove dyr og sælge opskriften samt et billede i en gør-det-selv-bog...

Jesus Christ! Vil du bare ikke forstå det, eller hvordan hænger det sammen? Efter at have læst tråden, så forstår jeg ikke hvorfor du argumentere mere for det. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan det kan være så skide svært at forstå.

Du har ret. Motivet bliver ikke kopieret, men købt og genbrugt til et andet formål. Det er sådan at det MOTIV der bliver brugt er DERES, og det er det de SÆLGER, og har fået DESIGNET for sig - de EJER motivet. Når en eller anden random tosse så vælger at slå PLAT på det, og bruge det motiv, til et andet formål - som eksempelvis at klistre det på et lys, for derefter (formentlig) at tage overpris for det - så er det KLART at firmaet ikke vil være med mere. Hvorfor skulle din "kunde" have den rettighed?

Jeg forstår UDMÆRKET hvor du vil hen, og jeg forstår udmærket dit synspunkt - men den er ikke længere end at det er ganske ulovligt - om du vil det eller ej. Havde det været en helt hvid serviet, så havde problemet nok være ikke eksisterende, idet man formentlig ikke vil kunne bevise hvilket firma den pågældende serviet kommer fra.

Det er jo ikke en reservedel som er lavet til formålet, som eksempelvis perler og stof. Det er en serviet hvor MOTIVET ejes af virksomheden.

Køb nogle "clean" farver, og vær lidt kreativ når lysene skal dekoreres, og så er jeg sikker på at problemet vil forsvinde, idet den pågældende serviet så kan komme fra et hvilket som helst firma. Det er nu imo også langt bedre og kreativt at lave sine egne motiver ud af blanke servietter, i stedet for at nakke andres for egen vinding. Motivet er problemet - nothing else.

Tilmeldt 28. Nov 11
Indlæg ialt: 8
Fra  bruselius.dk Skrevet kl. 19:32

Om man har betalt for servietterne er tordnende ligegyldigt i forhold det juridiske.

Servietterne - og dermed deres design - anvendes som en del af et nyt produkt. Dermed er designet STJÅLET, og ophavsretten krænket. Det er skam relevant nok.

Forestil dig at et tøjfirma køber en masse kluns op fra Calvin Klein, Armani eller lignende giganter. Derefter klipper man logoet af og syr på ens eget firmas kluns - eller at man snupper den der helt specielle detalje i tøjet og syr ind i ens eget firmas klude. Det videre forløb kan vist godt forudses ...

Det er altså bare ikke OK at stjæle andres design.

Klevin solgte i øvrigt ikke lokumsrullerne, ligesom han heller ikke hævdede at have skabt et nyt produkt.

Fra Nykøbing M
Tilmeldt 13. Jun 07
Indlæg ialt: 101
Fra  Svane broderi Skrevet kl. 19:42

Køb nogle servietter, klip ud lige som man gør til gækkebreve så kan du da ikke komme I klemme.

Mvh. Maj-Britt Svane

Svane broderi

Det er farligt at leve, Det dør man af. Ingen har overlevet så vidt jeg ved.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)