Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktier - Hvad ville du gå efter? Part 2

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 11. Apr 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Denne tråd er inspireret af en tråd der fandt sted i juli 2005. 

For omkring halvanden måned siden gik jeg ned i banken og oprettede et "debot", hvorfra jeg kunne prøve at investere nogle af mine penge. Dette skyldtes, at jeg havde opbygget mig en solid opsparing med en kedelig rente.

Jeg investerede i 3xx Vestas-aktier til kurs 53,33, som jeg i går solgte efter de sidste dages voldsomme procentstigninger - cirka 8kr's stigning på tre dage - som er forsaget af de opkøbsrygter der har været fra det franske Alstom. De blev solgt til kurs 63,xx. 

Ved siden af det har jeg desuden lidt aktier i Pandora, som pt. stadig ligger cirka i det niveau jeg købte dem i, for 14 dage siden. Dette er gjort ud fra forudsætningen om, at de igen skal til at positionere sig på markedet som værende et "luksusprodukt" - altså en investering der er meget langsigtet.

Modsat det Tommy skriver i førhenviste (part 1) tråd, så synes jeg daytrading er super fed. Specielt efter beskatningen er blevet den samme, som hvis man holdte på sine aktier over en længere periode. 

Hvad har I af spekulationer? Anbefalinger? 

I håb om en aktie-debat,

Tobias Elkjær

Hvem er jeg? Danmarks yngste fuldtidsansatte i Europas største diskoteksnetværk, NOX Network. 

Tilmeldt 11. Nov 11
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kunne prøve at kigge ud fra Europa, jeg har selv købt aktier i sydafrika og sydamerika 

USA er jo også kommet tilbage i niveauet fra før 2008 

Prøv at gå ind på investeringsforeningerne som investere i emergin markets og se hvad de har i deres depot 

Held og Lykke med dine investeringer 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 11. Apr 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik Wind Andersen:
Prøv at gå ind på investeringsforeningerne som investere i emergin markets og se hvad de har i deres depot 

Hej Frederik. Tak for dit svar. :-)

emergin? Prøv lige at smid et link

Hvem er jeg? Danmarks yngste fuldtidsansatte i Europas største diskoteksnetværk, NOX Network. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du googler Emergin markets vil du se at i princip alle investeringsforeninger, nordea, danske bank, sydinvest o.s.v. har Emergin markets som forening.

Det er aktier respektive obligationer fra f.eks BRIK landende - eller fra mindre lande rundt omkring. ØstEuropa kan ha lidt samme potentiale. De har potentiale og en vis risiko, men det er jo lidt modsat daytraiding - for med foreninger skal man tage et lidt længere sigt efter min mening. Alt afhænger af risiko profil. Du har med Vestas og Pandora vist lyst til at tage risiko og naturligvis til modsvarende indtjening

Principielt ville jeg dele en sådan risiko op. Beslutte mig for, at tage risiko for ex for 50% af pengene, og så ha 50% af pengene i noget sikrere. Daytraide eller gå i enkelt aktier som du har gjort - kunne være værd at kigge på en del benzinselskaber, olien vil stadigt stige? og så ha 50% i noget sikrere.

Du kunne sågar dele i f.eks. 40% risiko aktier - 30% sikrere investeringsforeninger i aktier og 30% obligationer, hvor virksomhedsobligationer, alm. eller højrentelande vil springe i øjnene, selv om de naturligvis har en vis risik

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 11. Apr 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret.

Jeg skal lige forstå det rigtig: Når man går ind i en investeringsforening, lader mig nogle andre (foreningen) investere en del af sine penge, i en tro om, at de har styr på det de laver? Det kunne eksempelvis være Jyske Banks investeringsforening? 

Jeg synes det lyder meget fornuftigt fx at lave en strategi der hedder 50% til risiko-satsninger, mens man kunne lave 50% "sikre". 

Jeg vil helst ikke ud i obligationer, for det ved jeg mildest talt intet om. 

Hvilke "risikosatsninger" (nu kalder jeg dem bare det, så I ved hvad det er for nogle jeg mener) kunne være spændende? Skulle man kigge ud over C20-indekset, har jeg overvejet Apple's aktier en smule. Til trods for de pt. er på sit højeste, er det ud fra formodningen om, at de inden alt for længe er nødt til at opdatere deres produktsortiment gevaldigt for fortsat at kunne være konkurrencedygtige. I 2012 skulle både iPhonen, iMacen, Macbook Air og Macbook Pro gerne få en større opdatering, realistisk set. 

Vh

Tobias

Hvem er jeg? Danmarks yngste fuldtidsansatte i Europas største diskoteksnetværk, NOX Network. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja investeringsforeninger har først og fremmest den fordel, at de har f.eks. aktier i mange virksomheder inden for samme segment oftest, og dermed får man langt større risikospredning end ved selv at investere i enkelt aktier. Foreningen tager et gebyr så man skal kigge på deres årlige omkostnings procent ÅOP

Ja i en risikospredning skal du kigge ud over C20. Meget afhænger af hvad du har at investere for. Taler vi under 100.000 kr så er det vanskeligere at lave en egen portefølje med direkte ejerskab af enkelt aktier, og skabe spredning end hvis man har 500.000 eller 1 mio til sin rådighed.

En god spredning vil ofte indeholder obligationer i en eller anden form, virksomheds eller andet (som pt giver meget lidt men giver sikkerhed) og aktier.

Aktierne vil så, for at give risikospredning lægges over dels flere segmenter - kunne være miljø (Vestas som du havde) -  medicin (Novo) - transport (DVS) - fødevarer osv OG lægge sig over flere lande. Danske virksomheder er en pyt lille del af verdens markedet, men de skal nok overvægtes i en portefølje for en dansker, da de dels ofte følger vort lands udvikling lidt, dels er i DKK. 

Udenlandske aktier bør dog nok dække omkring 50% af en aktieportefølje som så måske skal dække 35 - 70% af den samlede portefølje (eller mere hvis man er vild med risiko og potentiale), forudsat porteføljen er stor nok (svært hvis man "kun" har f.eks. 100.000 kr til formålet - nemt hvis vi taler millioner)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Nov 11
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mente ikke du skal investere i investeringsforeninger men du kan tit se hvad de har i deres portefølje 

Det behøver nødvendigvis ikke at være BRIK landene du invester i, jeg syntes det er blevet lidt over solgt, som der også bliver sagt i tråden, så kan østeuropa mellemøsten og andre underudviklet landet være et godt sted at sætte sine penge. 

Men ja del din portefølje op i obligationer, råvarer og aktier.

Investeringsforeninger kan du tjekke her

Fra Esbjerg
Tilmeldt 11. Apr 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilke aktier har I selv investeret i? Og ud fra hvilke tanker? :-) 

Hvem er jeg? Danmarks yngste fuldtidsansatte i Europas største diskoteksnetværk, NOX Network. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)