Super hurtigt svar :-) og tak. Tror jeg vil gøre som pkt 3... Lave en konto der hedder "beskatning af fri telefon". Føre som udgift med modkonto hævet af ejer.
Altså konto beskatning af fri telefon debiteres 2.500 kr som udgift med modkonto hævet af ejer ;-) Tror snart udtrykkene er på plads..... Har også konto under egenkapital der hedder : Indskudt af ejer ;-)
Super hurtigt svar :-) og tak. Tror jeg vil gøre som pkt 3... Lave en konto der hedder "beskatning af fri telefon". Føre som udgift med modkonto hævet af ejer.
Altså konto beskatning af fri telefon debiteres 2.500 kr som udgift med modkonto hævet af ejer ;-) Tror snart udtrykkene er på plads..... Har også konto under egenkapital der hedder : Indskudt af ejer ;-)
Hej Henrik,
Uha... pas på!
Det er den modsatte postering du skal lave! Lige nu fradrager du jo 2.500 kr. ekstra i firmaet, men opgaven var at beskatte dig med 2.500 kr.!!!
Posteringen er, at kreditere en driftskonto (fri telefon) og debitere i balancen (hævet af ejer).
ups, det er sgu lidt svært med debit og kredit :-)
Laver en indtægtskonto der hedder "beskatning af fri telefon", og bogfører de 2.500 kr som indtægt med modkonto enten bank eller hævet af ejer under egenkapital...
Er det ligemeget om det er modkonto bank eller hævet af ejer...
Laver en indtægtskonto der hedder "beskatning af fri telefon", og bogfører de 2.500 kr som indtægt med modkonto enten bank eller hævet af ejer under egenkapital...
Husk, at du må ikke oprette en konto, som inddrages i din omsætning, da der jo ikke er tale om omsætning. Det bedste er derfor at oprette en udgiftskonto, hvorpå du så krediterer indtægten på 2.500.
Du kan også bare kreditere det på telefonkontoen.
RescueLife:
Er det ligemeget om det er modkonto bank eller hævet af ejer...
Nej!
Hvis du debiterer posteringen på banken, så vil det jo se ud som om, at der er indsat 2.500 kr. i banken, men det er der jo ikke.
Hvis du ønsker et alternativ til "hævet af ejer", så kan du i balancen under egenkapitalen oprette en konto kaldet "skat af fri telefon", hvorpå du debiterer de 2.500.
Private skal vel ha en faktura - de kan bare smide den ud hvis de vil, men du skal jo ha moms og alt korrekt - så det er helt som alt andet salg - du må ikke sælge uden faktura og moms
ang telefon skal du måle de 2500 kr x skat f.eks 43% = lige over 1000 kr - er det ikke ret billigt for at få telefonen med ind under - selv om det måske er lidt kompliceret med moms deling o.l., jeg tror ikke det ret ofte betaler sig at holde den uden for, men man kan
Kan jeg købe en mobil og computer og internet, og trække det fra som før og så betale mobilabb privat og så slippe for beskatning af fri telefon...
Nej, du kan ikke slippe for beskatning på denne måde.
Enten alle eller ingen udgifter ind i firmaet.
Hvad vis han ikke købte mobil telefonen over firmaet men kun computer og internet - så KUNNE han vel slippe for skat af telefonen, når han holdt den helt uden for - altså - købe internet og computer giver jo ikke personskat
Det må vel være muligt, hvis man vil, at holde bare telefonen helt ude og købe den privat og ha alt det andet inde , selv om jeg ikke tror det betaler sig?