@Charlotte: Hvis du sender mig en mail kan jeg sende dig en direktørkontrakt.
Grundlæggende forskel:
En direktør er i langt de fleste tilfælde ikke funktionær. Det betyder, at direktøren ikke har de samme rettigheder som en funktionær har efter lovgivningen. Det har så som konsekvens, at der er friere rammer for at aftale hvad man vil i en ansættelsesaftale mellem en direktør og et selskab.
Så vidt jeg lige kan se, så har fürst advokater en til rimelige penge.
Hvis du går ind på www.opretselskab.dk kan du i hvert fald tilvælge en for rimelige penge, så mon ikke også de kan lave den uden du stifter et selskab :) ?
Jeg skal faktisk ikke bruge en - jeg er bare nysgerrig for at se hvad de f.eks indeholder og hvorfor. Tror nemlig jeg får brug for en om ca. 4 mdr også er det godt at være forberedt...
Om det er en fordel med ansættelse som direktør, afhænger af hvilken side af bordet du sidder på. For selskabets side er der mulighed for mere fleksiblitet, mens direktøren skal være mere opmærksom på at varetage sine egne interesser, da lovgivningen ikke beskytter direktøren i samme grad som funktionærer.
Fx er der mulighed for at aftale nogle mere skrappe kunde- og konkurrenceklausuler for direktører. En direktør har heller ikke automatisk helt de samme rettigheder, fx i relation til fuld løn under barsel og ferie.
Case: Jeg har en kunde, som er direktør i en biotekvirksomhed. Hun er er lige blevet mor. Da hun blev gravid indgik vi en særaftale med selskabet om at hun skulle have de samme rettigheder angående barsel som en almindelig lønmodtager ville have haft.Det var nødvendigt, fordi hun ikke i samme omfang var omfattet af de almindelige barselsregler og fordi hendes oprindelige direktørkontrakt ikke nævnte noget om den situation.