Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt råd søges til en interesseret investorer

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 09
Indlæg ialt: 361
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløj I kære AMINO'er :-)

Nu har jeg gået med tanken om at udvide min horisont - nemlig at se mulighederne i at hjælpe andre iværksættere med deres idéer og projekter.

Hvilket hermed drejer sig om at financiere - men men men - jeg har brug for lidt råd og vejledning, før jeg tager sådan et stort skridt.

Det er alt fra, ulemper/fordele, hvad skal jeg have styr på inden, osv..

For mit eget vedkommende, så forlanger jeg ikke at tjene en masse til at starte med, men at kunne komme ind og røre markedet og skabe lidt konkurence.
Jeg er faldet over en side, hvor man kan byde på andres idéer og selv skrive sig op som investorer.

Søger fornuftige svar - og gerne nogen brugbare links :-)

Tak

DBH Andi

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 21:30

Hej Andi,

Det er også spændende og med gode perspektiver tror jeg. Om ikke andet så fordi man forhåbentlig får glæden af at hjælpe dygtige inværksætterspirer i gang.

Jeg arbejder selv med et lignende projekt og efter at have brugt nogle måneder i tænkeboks regner jeg med at gå "online" om 4-5 måneder. Mine engagementer bliver samlet i et udenlandsk selskab der til at starte med får en EK på et par mill. og så må vi se hvor langt det rækker.

Investeringer kan gøres på mange måder, herunder som et reelt lån til iværksætterne, konvertible lån (dvs. lån der kan konverteres til kapitalandele) eller i form af direkte ejerskab. Den løsning jeg har lagt mig fast på er at der bliver tale om lån eller konvertible lån når det sker til brancher jeg ikke har forstand på. Hvorvidt kapital kan stilles til rådighed beror i givet fald på en kreditvurdering af ejerne og hæftelse mv. Inden for de brancher hvor jeg mener at have fingeren på pulsen vil jeg overveje et mere direkte ejerskab og lavere rente.

Mit råd til dig vil være det samme, dvs. hold dig til de områder du har forstand på.

Uanset om du tager direkte ejerskab og del i den aktive drift eller som alm. långiver skal du naturligvis sikre dig at dokumenterne er i orden, dvs. i første omgang gældsbreve men også aktionæroverenskomster mv.

Jeg glæder mig til at følge dit projekt (-:

/Banditten

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 09
Skrevet kl. 09:42

Hej Banditten.

Tusinde tak for dit svar :-)
Det gjorde mig klogere på mulighederne, som jeg vil tage hjem og slå op på nettet.

Nu tænker jeg jo, at garantien for det - hvis det ikke går som tænkt, eller modtageren vælger at lukke projektet, hvordan sikre jeg så, at jeg ikke mister på det?

Tilmeldt 27. Feb 12
Skrevet kl. 12:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Andi,

Det var så lidt.

Garantien er ofte det springende punkt og bliver aldrig bedre end betalingsviljen/evnen hos de bagvedliggende personer. Hvis du vil gå med livrem og seler og sikre dine investeringer bedst muligt så sørg for at få personlig hæftelse fra selskabets ejere. Lad dig endelig ikke spise af med hæftelse fra et ApS eller A/S.

Men igen, uanset om du får personlig hæftelse er denne ikke noget værd hvis låntagerne ikke kan betale så vær kritisk og bed om dokumentation for økonomisk formåen, dvs. skattemappe, lønsedler mv. 

I dette tilfælde vil et konvertibelt lån nok være det mest oplagte for dig idet det betragtes som et lån indtil du på et tidspunkt vælger at konvertere det til kapitalandele. 

Og så vil jeg råde dig til at tale med en advokat inden du skriver under på noget så du er helt sikker på at du har fat i den lange ende. Dette er ikke kompliceret erhvervsrådgivning så vælg et mindre lokalt kontor og så behøves det ikke nødvendigvis at koste kassen.

/Banditten

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 13:11

@Banditten: Hvordan ser du fordele og ulemper fra investorens side ved at vælge at investere via konvertibelt gældsbrev henholdvis direkte ejerandele?

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 09
Skrevet kl. 21:25

Hej Banditten, Endnu engang tusinde tak.

Det gjorde mig lidt stærkere og mere blod på tanden til måske at tage skridtet i den retning. :-)

For at opsummere, så kan jeg få mere information omkring dette, ved at gå til en eventuelt advokat, som kan guide mig i hvad jeg skal have styr på og fat i af informationer og papir fra lånetager.

Alt efter, så skal lånetager have kontrakt gennemarbejdet selv og sætte muligheder for garanti?

Tilmeldt 27. Feb 12
Skrevet kl. 09:06

@ Andi: Spar pengene til advokat indtil der bliver brug for dem (-: Hermed mener jeg at du kan lave en kreditvurdering selv og en (standard) advokat kan i mine øjne ikke hjælpe med det anyway. Som långiver er det - i hvert fald som udgangspunkt dig der sætter betingelserne og dig der kan forlange dokumentation fremlagt. Bed om kopi af låntagers skattemappe (viser skatterestancer), lønsedler og evt. udskrift fra banken og foretag din vurdering ud fra det.

Når du så har fundet din(e) investering(er) vil jeg anbefale dig at gå til advokat for at få ordnet formaliteterne. Selvom det i en opstartsfase hvor alle måske svæver på en lyserød sky (du har fundet en guldgrube og låntager er henrykt over at komme i gang) så SKAL der tages højde for worst case scenarium, dvs. at virksomheden lukker.

Jeg er som tidligere nævnt selv advokat og ordner de fleste af mine ting selv men altid på en sådan måde at jeg kan se mig selv og forretningspartner i øjnene igen bagefter. Det kan for eksempel være en lille ting som at aftale en afdragsprofil og rente på evt.gæld i tilfælde af lukning. Uanset hvad så ønsker alle parter jo at komme ud uden de store ar og det er ikke min opgave som investor at køre folk helt ned under gulvbrædderne - så jeg sikrer mig så godt som muligt men på en fair måde.

Mht om låntager går til advokat for at få læst tingene igennem så er det jo deres problem men jeg vil da anbefale det. Bare for at eliminere risikoen for at de i et worst case scenarium påstår at de er taget ved næsen.

Sørg i øvrigt altid for den personlige hæftelse og invester kun i projekter hvor casen er ordentligt forberedt. Er det ikke et going projekt men et projekt helt i opstartsfasen skal det dælme være en gennemarbejdet forretningsplan og det skal lyse langt væk at de virkelig vil det. Her dur det ikke med 4 sider "bagside af toiletrullen" skrevet en sen aftentime.

@ Kristian: Man må jo altid opveje fordele og ulemper ved den enkelte investering, her direkte investering kontra lån. Og der er bestemt fordele og ulemper ved begge muligheder. Som du sikkert ved (med din baggrund, tjekkede lige KLARadvokater) så har investor ved en investering i form af et konvertibelt gældsbrev mulighed for senere at konvertere lånet til kapitalandele til en forudbestemt kurs. Indtil omkonverteringen har investor status som alm kreditor i selskabet i tilfælde af lukning.

Heroverfor står så den manglende aktionærindflydelse. Personligt har jeg ikke noget imod ikke at have stemmeret i de tilfælde hvor jeg intet har at bidrage med fagligt. Her er det min overbevisning at initivtagerne er de bedste til at løbe med bolden.

Hvad der er bedst må man selvfølgelig gøre op med sig selv men jeg forstod på Andi at han ville sikre sig bedst muligt imod tab og her mener jeg at det konvertible gældsbrev er et velegnet instrument idet det giver kreditorstilling i selskabet og samtidig giver mulighed for økonomisk gevinst ved en evt. konvertering.

/Banditten

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 09:42

I  skyder da helt ved siden af...hvis I som investorer ønsker at personen med ideen selv kan stille sikkerhed. Hvis personen selv kan stille sikkerhed så kan han uden de store problemer gå i banken og låne til en rente der sikkert er lavere end den I som investorer vil tilbyde. 

Dvs. hvis projektet går skidt skal innovatoren dække hele beløbet plus renter, hvis projektet går godt skal innovator betale renter og samtidigt afgive en del af firmaet fordi det er en bedre forretning for Jer at konvertere.

Prøv lige at overvej hvad der skal få en innovator til at samarbejde med Jer, I tilbyder kun ulemper indtil videre.

Lad mig hjælpe Jer...som investor må i regne med at tabe hele jeres investering i 50% af tilfældene. Det nytter ikke noget at forsøge at udelukke disse tab, så får I ingen business. Dvs. Jeres gode investeringer skal dække tabene ved de dårlige investeringer.

Hvis I investerer 100.000 kr. i 10 projekter, så skal i sikre jer at jeres andel i firmaet dækker en investering på 200.000 kr. Hvis i forventer 10% i årlig rente, så skal i derfor kun vælge projekter hvor I vil få minimum 20000 kr. i afkast for hvert projekt. Hvis I ejer f.eks. 50% af hver virksomhed skal forventet total indkomst derfor være på over 40.000 kr./årligt efter udgifter for hver 100.000kr. i investerer. Ønsker i 20% i rente bliver det 80000 kr. /år. i skal have per 100.000 kr. investeret.

Håber det giver mening for Jer.

Mvh

Tilmeldt 27. Feb 12
Skrevet kl. 10:05

Tjaah, det er nu engang ofte sådan det skrues sammen (-:

Der er væsentlig forskel på at kunne stille sikkerhed og hæfte personligt. Kan du stille sikkerhed i form af friværdi i bolig eller lystyacht så er der sikkert (i de fleste tilfælde) ikke problemer med at gå i banken. Men enig i at sikkerheden aldrig bliver bedre end betalingsviljen hos innovator/låntager.

Den personlige hæftelse mener jeg ikke der er noget usædvanligt ved og det er min erfaring at du stort set altid vil blive mødt med et krav om personlig hæftelse hvis du kommer med et projekt på idestadiet. Det er muligt at du ikke kræver det men vi er jo heldigvis forskellige (-:

Hvis ikke innovatoren tror på det og er villig til at indskyde sine værdier/hæfte personligt så skal det detundelynemig være et solidt og gennemarbejdet projekt hvis jeg skal stille kapital til rådighed.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 08:44

Jamen Bandit, så lad mig vende den om...

Der er to innovatorer a) Har hus med friværdi eller kontanter b) er gældsat og har ingen penge.

Hvem af dem er det du mener du kan hjælpe så de får en fordel i forhold til bestående ordninger?

Hvis a) mangler et lån så kan han få et realkreditlån til pt. 0,82% i rente eller han kan bruge en kapital der måske er bundet til andet.

Hvis b) mangler et lån så kan han gå i banken og få et statsgaranteret lån til 6-8% i rente.

Hvem af de to er det at du mener du kan "hjælpe" og hvordan vil du tilbyde en mere fordelagtig ordning for dem end de muligheder de allerede har? Hvilken fordel vil de få ved at samarbejde med dig?

Du vil have renter OG ejerskab men du vil ikke løbe nogen risiko!!!

Hvis det er din forretningsmodel, så hjælper du på ingen måde disse iværksættere, tværtimod så giver du dem extra kapitalomkostninger og lavere overskudsgrad end eksisterende ordninger, ordninger der i forvejen er ringe sat sammen.

Må jeg have lov til at gætte på at du endnu ikke har fundet een iværksætter, der er hoppet på den ordning du har strikket sammen? 

Er ked af at sige det, men jeg synes din model rammer ved siden af...den model jeg skitserede i forrige indlæg lader godt nok dig løbe en risiko, men en risiko du kan tage dig betalt for ved risiko udligning af dit ejerskab i en stribe virksomheder. Derfor vil den model have en fordel for begge parter.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)