Halløj I kære AMINO'er :-) Nu har jeg gået med tanken om at udvide min horisont - nemlig at se mulighederne i at hjælpe andre iværksættere med deres idéer og projekter. Hvilket hermed drejer sig om at financiere - men men men - jeg har brug for lidt råd og vejledning, før jeg tager sådan et stort skridt. Det er alt fra, ulemper/fordele, hvad skal jeg have styr på inden, osv.. For mit eget vedkommende, så forlanger jeg ikke at tjene en masse til at starte med, men at kunne komme ind og røre markedet og skabe lidt konkurence. Søger fornuftige svar - og gerne nogen brugbare links :-)
Tak
DBH Andi |
Hej Andi,
Det er også spændende og med gode perspektiver tror jeg. Om ikke andet så fordi man forhåbentlig får glæden af at hjælpe dygtige inværksætterspirer i gang.
Jeg arbejder selv med et lignende projekt og efter at have brugt nogle måneder i tænkeboks regner jeg med at gå "online" om 4-5 måneder. Mine engagementer bliver samlet i et udenlandsk selskab der til at starte med får en EK på et par mill. og så må vi se hvor langt det rækker.
Investeringer kan gøres på mange måder, herunder som et reelt lån til iværksætterne, konvertible lån (dvs. lån der kan konverteres til kapitalandele) eller i form af direkte ejerskab. Den løsning jeg har lagt mig fast på er at der bliver tale om lån eller konvertible lån når det sker til brancher jeg ikke har forstand på. Hvorvidt kapital kan stilles til rådighed beror i givet fald på en kreditvurdering af ejerne og hæftelse mv. Inden for de brancher hvor jeg mener at have fingeren på pulsen vil jeg overveje et mere direkte ejerskab og lavere rente.
Mit råd til dig vil være det samme, dvs. hold dig til de områder du har forstand på.
Uanset om du tager direkte ejerskab og del i den aktive drift eller som alm. långiver skal du naturligvis sikre dig at dokumenterne er i orden, dvs. i første omgang gældsbreve men også aktionæroverenskomster mv.
Jeg glæder mig til at følge dit projekt (-:
/Banditten