Jeg har prøvet at lave "custom" system både i .NET og PHP - og også haft den tvivlsomme ære at skulle ændre i andres ukendte systemer. Det sidste er en tidsrøver af rang som jeg aldrig mere rører ved medmindre jeg bliver overbetalt på forhånd! Så er der lige en anden detalje som selv ejere af større softwarehuse overser. De tror deres system er fint til SEO, men hvis de havde brugt 30 minutter på at lære lidt om det, så ville de indse at deres system havde lidt arbejde med teknisk SEO tilbage endnu. Det betyder for kunden at deres system kan se fint nok ud og det har været hammerdyrt, men det at SEO ikke er tænkt ind i det gør at de synker i Google så kunderne ikke finder dem. Det er en meget dyr pris at betale for en flot webløsning. |
Gita Street:Zaphod:Medmindre man har behov for alle funktioner til sider som wordpress og andre tilbyder, ville jeg klart foretrække at lave et custom system til det. Også for den videre fleksibilitets skyld.
Måske misser jeg noget?
Jeg har prøvet at lave "custom" system både i .NET og PHP - og også haft den tvivlsomme ære at skulle ændre i andres ukendte systemer. Det sidste er en tidsrøver af rang som jeg aldrig mere rører ved medmindre jeg bliver overbetalt på forhånd!
Som tommelfingeregel: Don't do it! Men hvis du har noget helt specielt du skal have lavet, så er det da muligt at det er bedst at få lavet noget fra bunden. Det er der sikkert tilfælde af. Men der skal du så bare tænke på at det kan være en superdårlig idé, hvis det er et enkeltmandsvirksomhed, der har lavet systemet. Ikke at der er et problem med den enkelte, men der er ikke andre end den ene der kender systemet. Jeg ville godt spille på en enkeltmandsvirksomhed, men så blev det fordi de leveret et Open Source system, så andre kunne tage over, hvis der skulle ske det at det var nødvendigt at få en ny leverandør.Så er der lige en anden detalje som selv ejere af større softwarehuse overser. De tror deres system er fint til SEO, men hvis de havde brugt 30 minutter på at lære lidt om det, så ville de indse at deres system havde lidt arbejde med teknisk SEO tilbage endnu. Det betyder for kunden at deres system kan se fint nok ud og det har været hammerdyrt, men det at SEO ikke er tænkt ind i det gør at de synker i Google så kunderne ikke finder dem. Det er en meget dyr pris at betale for en flot webløsning.
Så vælg et system hvor du ikke hænger på en mand, men et kæmpe team. Den smarte enkeltmand skal nok være smart nok til at levere eksempelvis Umbraco eller WordPress. Der kan være et enkelttilfælde hvor du kan være heldig med at vælge CMS fra en enkelt mand. Jeg ville ikke spille min virksomhed i disse odds. Når en person er så dygtig kan vedkommende også levere i et af systemerne og forbedre disse. Det ville være i kundens interesse.Så er det heller ikke værre at ændre i eksisterende kode. Medmindre det er spaghettikode, er det til at have med at gøre.Pointen var nu, at medmindre man skal bruge funktionaliteten som en kerne del af forretningen, er der ingen grund til et CMS.
Hvis han bare har behov for at få udviklet et administrationssystem ovenpå hans hjemmeside, er der vel ingen grund what so ever, til at implementere et CMS på hele hans system.Der er fordele og ulemper ved alting.Jeg ville aldrig nogensinde basere en forretning på et tredjeparts software, medmindre at tid og plugins er vigtigere end mit behov for at lave med min forretning præcis som jeg ønsker.Jeg har udviklet websites i alt fra Umbraco til EPiServer CMS'er. Er man oppe i trafiktunge sites, er der klart en fordel ved custom, da man selv kan styre hele processen.Igen, så er det hele en opvejning af hvad ens behov er. Simple as that.