Det her er meget ældre end Panda. Læs dette blogindlæg fra Matt Cutts, som uddyber, hvad Google havde ændret på. (indlægget er fra juni 2009, og Cutts skriver, at de foretog ændringen mere end et år tidligere).
Der skelnes ikke mellem interne og eksterne links i forhold til flow af linkjuice, hvis du læser hans indlæg.
Det indlæg du linker til, har en del mystiske modsigende udtalelser fra Matt.
I bunden af indlægget står der:
*] Nofollow links definitely don’t pass PageRank. Over the years, I’ve seen a few corner cases where a nofollow link did pass anchortext, normally due to bugs in indexing that we then fixed. The essential thing you need to know is that nofollow links don’t help sites rank higher in Google’s search results.
18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media
1: Siden der linkes til har høj værdi for brugeren
2: Siden der henvises til har en høj trust
3: Linket er ikke oprettet af linkbuilding årsager
Her er jeg meget enig, det er også de oplevelser jeg har.
18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media
Jeg kan ikke helt finde de modsigende udtalelser fra Matt Cutts? Han påpeger, at du ikke får gevinst i form af koncentration af linkjuice ved at bruge nofollow - men det er ikke i modstrid med, at den der modtager et nofollow-link ikke modtager nogen linkjuice. Det går bare tabt.
Jeg kan ikke helt finde de modsigende udtalelser fra Matt Cutts? Han påpeger, at du ikke får gevinst i form af koncentration af linkjuice ved at bruge nofollow - men det er ikke i modstrid med, at den der modtager et nofollow-link ikke modtager nogen linkjuice. Det går bare tabt.
Jeg læste dit indlæg som om du mente, at der blev overørt linkjuice til modtageren på et nofollow links, der den ligger hos mig.
Det der her er det svære at forstå, er at google giver pagerank flow væk fra et site når man linker eksternet - ligegyldigt om det er et nofollow eller dofollow link man benytter, forskellen er bare om Pagerank flowet tilføres til modtageren.
Det er faktisk genialt nok lavet.
Det nye er så, at man kan link scuplte, ved rent faktisk at lade være med at linke fra sin forside - eller den side man har høj PR på - til undersider, der har mindre betydning, f.eks. en kontaktside på et affiliate site. (ja eller ike nyt på den måde, men den eneste måde man i dag kan Pr sculpte)