Kære alle, Jeg har ikke været skide aktiv her i forum, men jeg har læst en del med, og jeg synes der kommer mange gode råd, forslag og feedback. Jeg håber i vil give mig det samme. Jeg driver sammen med min partner en lille virksomhed, som laver web, integrationsløsninger, apps og andre sjove ting for en bred skare af kunder. Der er lidt af vores ting på vores website, men mange af tingene har vi aldrig rigtig haft tid til at smide op - det er en anden historie. Vi har erfaret at store kunder er nemme at arbejde med. De er konkrete, villige til at betale sine regninger og stoler på vores ekspertise, så de køber vores tid, fordi de ikke selv gider bruge tid på det. Vi har i længere tid satset på mellemstore og store kunder og har lavet ganske få ting for de små kunder. Det vi har fundet ud af er, at de mellemstore kunder kræver enorme mængder tid. Der er ikke små nok til at lade være med at bekymre sig alt for meget og give os som udviklere frie hænder. - Og de er heller ikke store nok til at stole på det, vi kommer med virker. - Så de mellemstore kunder er ind over alle småting, og kræver meget vedligeholdelse. - Potentialet er naturligvis, at de vokser sig store og tager os med op men... Vi overvejer nu at lave et produkt, som retter sig til helt små kunder, og satse hårdt på den kundegruppe. Simpelthen en slags visitkort på nettet, som indeholder forside, kontakt, blog, tekstside og måske et par templates mere. Vi har bygget vores eget cms som kører alle vores løsninger, så vi kan relativt hurtigt ændre og tilpasse tingene, også hurtigere end i de fleste open source systemer. Vores strategi er at forære sitet væk og lade kunden betale 379 kr./md. hosting/licens inkl. e-mailsystem og support. og binde dem 24 måneder. - Vi har selv hostingudstyr osv. og derfor giver det rigtig fin mening for os. Vi har også gode kundereferencer, så det er ikke et 'bullshit' produkt vi kommer med. Det store spørgsmål i denne lange post er: Er det en god idé? Er der folk derude, som vil tro på at de kan få et produkt gratis til 379,- ? - For os er det naturligvis volumen i antallet af kunder der er interessant og ikke så meget hvad vi får ind lige nu og her? Et eksempel kunne f.eks være et site som det her, som kunne være den type: http://otteruphotel.dk/ Nogen der har et par gode råd eller måske kritik? |
Hej Neua
Umiddelbart, er jeg bange for at I får rigtigt svært ved at få folk til at se hvorfor man skulle købe jeres produkt i forhold til et gratis WordPress, Joomla, Drupal etc. ud fra hvad du skriver er det svært at se en unik fordel for kunden.
De eneste jeg kender der har succes, med lignende modeller er ScandiaWeb og DanaWeb, som begge er massivt aggressive til opsøgende salg. Medmindre I adopterer samme strategi, vil jeg tro at det bliver en dødssejler!