Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger uddannelse indenfor iværksætteri

Side 4 ud af 5 (43 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 9. Mar 12
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

jmmoeller:
Glem Kaospiloterne - det er en meget fin uddannelse, men den kræver erhvervserfaring, gerne tidligere uddannelse, og den er, såvidt jeg ved, ikke fokuseret på praktisk produktudvikling, som er en stor del af iværksætteri (hvis du vil være en innovativ iværksætter). Jeg søgte den selv i en alder af 22-23, men kom ikke ind - og heldigvis for det, for jeg fandt noget meget bedre et år efter

Jeg håber ikke, at der er nogen bad feelings i forhold til, at du ikke kom ind. Jeg skal medgive, at det ikke er nemt at komme ind på KaosPiloterne. Vi må hvert år sige nej til rigtigt mange mennesker, men det skyldes bl.a. også en optagelses-workshop, som adskiller sig meget fra øvrige studier. Vi tror dog på denne proces som den rigtige vej, og kommer man ikke ind, kan man altid søge igen året efter.

Jeg vil dog lige anholde en enkelt ting, du skriver - som jo nok viser, at du aldrig har læst på skolen. KaosPiloterne handler nemlig i den grad om produkt- og projektudvikling - faktisk laver vores studerende ikke andet! I samarbejde med danske og især internationale virksomheder og NGOer har vores studerende konstant fingrene nede i mulden - det er den måde, man lærer på. Så det er i den grad en forkert antagelse :-)

Derudover kræver KaosPiloterne ikke tidligere erhvervserfaring for at søge ind. Vi kigger ikke på generelle dogmer, men på det enkelte individ og potentialet her. Det er på den baggrund, at vi sammensætter de teams af studerende, som kommer ind i sidste ende. Blot så vi undgår misforståelser herinde.

Se mit nye website her

Tilmeldt 11. Mar 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:44

Hej Kim, 

Jeg tror måske Erhvervsakademiet København Nord arbejder på en professionsbachelor i entrepreneurship og innovation til næste sommer, men ved ikke om man skal have en KVU inden, eller hvordan man kvalificerer sig. Du kan jo prøve, at give dem et ring og høre ad :)

Mvh Brenøe- 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:53

Hej Jonathan

Jeg syntes KaosPilot lyder som en fin ide og uddannelse.

Det er også flot at der er et magasin der syntes I er blandt de bedste i verden til iværksætter uddannelse, men hvis jeg skulle sætte odds hvilken hvilken uddannelse, der bedst ruster dig til iværksætteri, så ligger Steve Blank's kursus og det teori apparat, der er ved at blive bygget op, bare så mange heste længder foran både Kaos Piloterne og nok også noget andet vi har i DK.

Man skal nok havde oplevet "Silicon Valley" og Stanford for rigtigt at forstå hvor meget foran os, de er indenfor iværksætteri. Det er bare en anden ånd, som gennemsyre samfundet, og gør at man ikke er i tvivl om at det absolutte mekka for iværksætteri.

Så selvom jeg er sikker på I har en fin uddannelse, så når det ikke at studere iværksætteri på Stanford og specielt Steve's kursus til sokkeholderne.

Jonathan Løw:
Og ja - det kan lyde som selvtilfredshed og arrogance, men er det bestemt ikke. Blot synes jeg, det er vigtigt i denne diskussion af få noget forskning og viden på banen, så vi ikke blot gætter på, hvad der mon er bedst. Giver det mening?

Jeg vil meget gerne se et par links til den forskning, der viser at KP er blandt verdens 10 bedste iværksætter uddannelse?
Jeg skimmende de artikler du linkede til, og der kunne jeg ikke se et spor af forskning, der underbyggede at KP skulle være i en top 10 blandt iværksætter kurser.

Seriøst, den artikel om at droppe Harvard og tage til KP, fin overskrift, der sikkert har tiltrukket mange læsere, men hvis man som iværksætter-spire får valget så skal man klart vælge Harvard. Så kan man selvfølgeligt senere droppe Harvard, når man har fundet sit Facebook projekt.

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:00

kaos pilot virker ret relevant

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 15:15

Jonathan Løw:

Jeg håber ikke, at der er nogen bad feelings i forhold til, at du ikke kom ind. Jeg skal medgive, at det ikke er nemt at komme ind på KaosPiloterne. Vi må hvert år sige nej til rigtigt mange mennesker, men det skyldes bl.a. også en optagelses-workshop, som adskiller sig meget fra øvrige studier. Vi tror dog på denne proces som den rigtige vej, og kommer man ikke ind, kan man altid søge igen året efter.

Jeg vil dog lige anholde en enkelt ting, du skriver - som jo nok viser, at du aldrig har læst på skolen. KaosPiloterne handler nemlig i den grad om produkt- og projektudvikling - faktisk laver vores studerende ikke andet! I samarbejde med danske og især internationale virksomheder og NGOer har vores studerende konstant fingrene nede i mulden - det er den måde, man lærer på. Så det er i den grad en forkert antagelse :-)

Derudover kræver KaosPiloterne ikke tidligere erhvervserfaring for at søge ind. Vi kigger ikke på generelle dogmer, men på det enkelte individ og potentialet her. Det er på den baggrund, at vi sammensætter de teams af studerende, som kommer ind i sidste ende. Blot så vi undgår misforståelser herinde.

Overhovedet ingen bad feelings - jeg er, som skrevet, meget glad for, at jeg ikke kom ind, fordi jeg fandt noget, der passede meget bedre til mig =:o) Jeg skal dog også sige, at jeg ikke har indgående kendskab til Kaospiloterne - mine udtalelser baseres kun på, hvad jeg umiddelbart kan huske, gjorde sig gældende, da jeg søgte. De fleste, der kom ind, havde, så vidt jeg husker, en anden uddannelse i forvejen, nok som en konsekvens af jeres screeningsproces, hvor folk nok virker mere modne og dedikerede, hvis de allerede har haft en anden uddannelse eller har nogle år på bagen =:o)

Jeg er stadig overbevist om, at Kaospiloterne er en af landets bedste uddannelser - det mener jeg dog også om BDE, som er et unikt og fleksibelt studie, som man til dels kan skræddersy, og få vildt meget ud af, hvis man er dedikeret og målrettet.

Indtil 2008, havde BDE-uddannelsen en lignende screeningsproces, som bestod af prøver, teamarbejde under observation, psykologiske profiler og andet. Desværre blev denne udvælgelsesproces skrottet, som en følge af at skolen, var blevet en del af Aarhus Universitet, som ikke ville have denne proces hos en af deres uddannelsesinstitutioner. Så nu bliver næsten alle lukket ind - med et lidt højere frafald til følge. Så vidt jeg ved, har BDE stadig processen, men den kan ikke udelukke studerende - kun vejlede dem.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Mar 12
Skrevet kl. 11:50

Lundsby:
Det er også flot at der er et magasin der syntes I er blandt de bedste i verden til iværksætter uddannelse, men hvis jeg skulle sætte odds hvilken hvilken uddannelse, der bedst ruster dig til iværksætteri, så ligger Steve Blank's kursus og det teori apparat, der er ved at blive bygget op, bare så mange heste længder foran både Kaos Piloterne og nok også noget andet vi har i DK.

Det er jo helt fair at have forskellige holdninger. Jeg kender udmærket Steve Blank og hans kursus. Han er bestemt en kompetent mand og har mange start-ups bag sig. Imidlertid vil jeg gerne se dokumentationen for, at hans teori apparat og kursus er hestelængder foran KaosPiloterne. Må jeg spørge hvilke fakta, du baserer dette på? Og hvor godt du kender den måde, KaosPiloterne arbejder på? 

Lundsby:
Man skal nok havde oplevet "Silicon Valley" og Stanford for rigtigt at forstå hvor meget foran os, de er indenfor iværksætteri. Det er bare en anden ånd, som gennemsyre samfundet, og gør at man ikke er i tvivl om at det absolutte mekka for iværksætteri.

Jeg har skam selv haft virksomhed med afdeling i Silicon Valley og rejst der meget - så kender godt kulturen derovre. Jeg er helt enig med dig i, at ånden er en anden. Netop derfor rejser KaosPiloter altid ud i verden flere gange som led i deres uddannelse. Vi har netop sendt 37 studerende til Bogota i Columbia på et tre måneders iværksætter-projekt, ligesom vi aktuelt har studerende på vej til Syd Afrika, Mexico, USA, England m.m. Det er hele vores mindset, at verdens er vores legeplads.

Lundsby:
Jeg vil meget gerne se et par links til den forskning, der viser at KP er blandt verdens 10 bedste iværksætter uddannelse?
Jeg skimmende de artikler du linkede til, og der kunne jeg ikke se et spor af forskning, der underbyggede at KP skulle være i en top 10 blandt iværksætter kurser.

Hvordan måler man det, kunne jeg omvendt spørge? Vi kan præstere, at 97% er i arbejde og 40% har startet egen virksomhed. Jeg kender ingen andre steder i hvert fald i Europa, som kan vise lignende tal. I forhold til forskning så kan du eksempelvis læse Per Krull's PHD om social innovation, som fortæller noget om dette område. Derudover er FastCompany.com vel blandt de mest estimerede magasiner i verden indenfor området, så ud fra den optik er vi glade for "kåringen" :-)

Lundsby:
Seriøst, den artikel om at droppe Harvard og tage til KP, fin overskrift, der sikkert har tiltrukket mange læsere, men hvis man som iværksætter-spire får valget så skal man klart vælge Harvard.

Igen er det jo fuldstændig fair, at vi har en forskellig holdning. Siden du mener, at man skal vælge Harvard, kan du så vise dokumentationen for, at Harvard uddanner flere og mere succesfulde iværksættere end KaosPiloterne eller andre lignende projekter? Jeg tænker ikke på enkeltpersoner, da Harvard med sin kæmpe mængde studerende naturligvis uddanner nogle af verdens førende iværksættere og ledere, men ud fra en median på området?

Se mit nye website her

Fra Århus
Tilmeldt 9. Mar 12
Skrevet kl. 11:53

jmmoeller:
Indtil 2008, havde BDE-uddannelsen en lignende screeningsproces, som bestod af prøver, teamarbejde under observation, psykologiske profiler og andet. Desværre blev denne udvælgelsesproces skrottet, som en følge af at skolen, var blevet en del af Aarhus Universitet, som ikke ville have denne proces hos en af deres uddannelsesinstitutioner. Så nu bliver næsten alle lukket ind - med et lidt højere frafald til følge. Så vidt jeg ved, har BDE stadig processen, men den kan ikke udelukke studerende - kun vejlede dem.

Jeg er glad for at høre, at der ikke er nogen hard feelings. Og jeg er sikker på, at BDE-uddannelsen også passer godt til mange... og glad for, det giver dig meget at gå der!
Det er virkelig en skam, at man har valgt at gå væk fra denne proces. Jeg er meget begejstret for en optagelsesproces, hvor man afsætter tiden til at lære folk at kende - og får set grundigt på deres profil, kompetencer, værdier etc. Det er i mine øjne altafgørende for, at man dels mindsker frafaldet mens dels og endnu mere vigtigt får sammensat et team af studerende, der kan udvikle og udfordre hinanden og rammer den diversitet, som ethvert godt studie kræver for at lykkes. 

Se mit nye website her

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:53

Jonathan Løw:
Det er jo helt fair at have forskellige holdninger. Jeg kender udmærket Steve Blank og hans kursus. Han er bestemt en kompetent mand og har mange start-ups bag sig. Imidlertid vil jeg gerne se dokumentationen for, at hans teori apparat og kursus er hestelængder foran KaosPiloterne. Må jeg spørge hvilke fakta, du baserer dette på? Og hvor godt du kender den måde, KaosPiloterne arbejder på?

Det var smart vendt, det er ikke mig der skrev om at bringe forskning og viden i debatten! Det var dig!

Vi husker:

Jonathan Løw:
Blot synes jeg, det er vigtigt i denne diskussion af få noget forskning og viden på banen, så vi ikke blot gætter på, hvad der mon er bedst. Giver det mening?

Så det er dig, der taler om at bringe forskning og viden, ind i debatten, og du mangler i den grad forsat at leverer.
Mit indspark var min vurderering af at Steve's kursus og teori apparat, var baseret på at jeg aldrig har hørt så troværdig undervise eller lave teorier om emnet. Det er så tit der bliver undervist i iværksætteri af nogle der aldrig rigtigt har haft succes med det, og i mange tilfælde ikke engang har prøvet.

Jonathan Løw:
Hvordan måler man det, kunne jeg omvendt spørge? Vi kan præstere, at 97% er i arbejde og 40% har startet egen virksomhed. Jeg kender ingen andre steder i hvert fald i Europa, som kan vise lignende tal. I forhold til forskning så kan du eksempelvis læse Per Krull's PHD om social innovation, som fortæller noget om dette område. Derudover er FastCompany.com vel blandt de mest estimerede magasiner i verden indenfor området, så ud fra den optik er vi glade for "kåringen" :-)

Jeg syntes I skal være glade og stolte over jeres kåring, men vi er vel begge enige om at den intet har med forskning og viden at gøre. Det er en journalist som er blevet begejstret for jer, og det er det.
Jeg syntes jeres tal, er rigtigt imponerende, specielt de 97% i arbejde, er super flot. Jeg ved ikke hvor meget jeg giver for de 40% der har startet egne virksomheder, det siger jo ingenting om succes eller omfang, og at ansøge om at blive moms registeret er vel næppe noget man giver decideret præmier for.

Jonathan Løw:
Igen er det jo fuldstændig fair, at vi har en forskellig holdning. Siden du mener, at man skal vælge Harvard, kan du så vise dokumentationen for, at Harvard uddanner flere og mere succesfulde iværksættere end KaosPiloterne eller andre lignende projekter? Jeg tænker ikke på enkeltpersoner, da Harvard med sin kæmpe mængde studerende naturligvis uddanner nogle af verdens førende iværksættere og ledere, men ud fra en median på området?

Jeg kan godt forstå det ikke er udfra enkelt personer, for det er så nemt at pointerer at Facebook blev lavet på Harvard etc. og der er igennem tiderne mange Harvard-gradutes der har sat deres fingeraftryk på verden. Hvem har KaosPiloterne egentligt der?

Jeg er jo ikke ansat af Harvard, og jeg har ikke et specielt indblik i deres tal materiale men jeg er sikker på at du kan finde noget frem på nettet. Hvis det viser sig at du kan finde noget, der viser at KP uddannede er mere succesfulde iværksættere end Harvard-uddannede, så vil da havde enorm værdi for uddannelsen, og sikkert hurtigt resulterer i en amerikansk udvidelse.
Men jeg tror desværre at jo mere du graver, jo mere kommer det frem at det nok er Harvard der har fat i den lange ende.

Så hvad skal KP bruge for at komme ind i kampen: det er simpelt en mere troværdig underviser end Steve Blank og en elev med ligeså stor succes som Mark Zuckerburg eller Google-drengene (Stanford).

Det er selvfølgeligt ikke lige til at fremskaffe, men mindre af samme kan da også gøre det.

Tilmeldt 8. May 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:21
Fra Århus
Tilmeldt 9. Mar 12
Skrevet kl. 16:47

@Lundsby:

Mange tak for dine input. Pyha – dette udvikler sig hurtigt til en noget tidsrøvende debat, men jeg skal prøve at få svaret alligevel. Smil.

Jeg bragte ganske rigtigt forskning og viden på banen, fordi det er relevant. Hos KaosPiloterne har vi lavet en del. Vores første alumni-research kom i 2004, og den kan læses her:

http://www.kaospilot.dk/alumni-research-2004_cp.aspx

Som jeg nævnte sidder Per Krull aktuelt og skriver på en PhD, der ser på KaosPiloterne i forhold til social innovation og iværksætteri:
http://www.perkrull.dk/?page_id=45

Endelig har vi i 2011 lavet endnu en større undersøgelse, som bl.a. Mandag Morgen har refereret:

https://www.mm.dk/v%C3%A6rkf%C3%B8rer-p%C3%A5-iv%C3%A6rks%C3%A6tterfabrikken

Heraf fremgår følgende facts:
- 40% af alle studerende har startet egen virksomhed, som de vel at mærke lever af. Det er altså ikke blot et CVR nummer, som du skriver
- 7% af alle studerende har som selvstændige en årlig omsætning på over 10 mio. kr.
- 65% af alle tidligere studerende sidder i dag i management positions
- KaosPilot studerende har bl.a. modtaget følgende priser: Ernst & ­Youngs Social Entrepreneur of the Year og Risk Entrepreneur of the Year.
”Person of the Year” (Dagens Nyheter, Sverige). INDEX AWARD: 2007.
Klima-DM Awards (3 første-pladser)

Sidstnævnte priser illustrerer en anden ting, der til dels kan gøre sammenligningen med Harvard vanskelig. Nemlig at mange KaosPiloter fokuserer på social innovation
og velfærdsteknologi. Det er altså sjældent drømmen for en KaosPilot at skabe det nye Facebook. I stedet starter de ofte projekter som f.eks. ”Ask Sarajevo”, hvor
et udbombet ungdomscenter i Sarajevo blev lavet helt om og i dag indeholder smuk kunst lavet af 600 af byens børn.

Men skal vi holde os til de mere business-orienterede start-ups, så kan du læse om nogle af disse her:
http://www.kaospilot.dk/interviews-reference_cp.aspx

http://www.kaospilot.dk/educational_projects_cp.aspx

Jeg er i øvrigt helt enig med dig i, at det kan være en stor bonus at have prøvet at starte virksomheder op for siden at dele viden omkring det. Selv har jeg startet
tre virksomheder og modtaget en række lederpriser, ligesom vores rektor har mange start-ups bag sig. Det gælder i høj grad også de mange internationale undervisere,
vi henter ind til skolen. En af de første underviser, der kom udefra til KaosPiloterne, var således den nu afdøde stifter af Body Shop Anita Roddick: http://da.wikipedia.org/wiki/Anita_Roddick

Til slut:

Jeg vil ikke påstå, at ovenstående mange facts beviser, at KP uddannede er mere succesfulde end Harvard-uddannede. Jeg synes, at den opstilling er svær at lave ud fra
flere parametre. Heriblandt den gigantisk store forskel, der er på antal studerende, samt de grundlæggende værdiforskelle, som også findes skolerne imellem.

Det er for så vidt heller ikke afgørende for os, hvorvidt nogle opfatter os ”bedre end Harvard” eller ej. Hvad er centralt, og hvad var grunden til at jeg gik ind i denne snak,
er interessen for, hvordan det danske uddannelsessystem fremover bliver bedre til at understøtte innovation, iværksætteri og kreativitet. Områder der ligger både mig
selv og KaosPiloterne meget på sinde!

Endelig vil jeg nævne, at det for os ikke handler om en amerikansk udvidelse, som du omtaler. Jo, KaosPiloterne har gang i flere satellitter rundt om i verden, men
alfa omega er at få ånden og læringsprocesserne bragt videre ud disse steder. Dette er en stor udfordring, som vi til stadighed arbejder på.

Men jeg håber, at ovenstående svar har givet dig noget af den viden, du efterspurgte.

Se mit nye website her

Side 4 ud af 5 (43 indlæg)