Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af hus, til eget firma er det muligt?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Feb 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej:)

Nogen der ved, om det er muligt, at købe et hus til sin virksomhed

 hvis ja,  vil jeg såfremt også benytte det privat.

Altså, min virksomhed køber hus, (ejer) huset, og jeg bor der? 

Det er jo i bund og grund, en investering, for virksomheden, der senere hen ad, kan sælge det til en større pris, i takt med at boligpriserne stiger.

Kan det lade sig gøre?, jeg ville lige høre jeres mening, inden jeg spørge min revisor om det.

Hvis det kan bruges til noget, så har jeg ApS Smile

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kan det lade sig gøre?

Ja, et ApS kan erhverve fast ejendom og udleje, hvis formålsbestemmelsen tillader det. Det er forholdsvis nemt at ændre formålsbestemmelsen i et ApS, så muligheden eksisterer.

Er det en god idé?

Måske, men det afhænger af flere faktorer. Du skal betale en leje til selskabet svarende til, hvad du ville kræve af en uafhængig lejer, og selskabet vil blive beskattet af lejeindtægten. Desuden vil du "miste" rentefradraget hos dig selv. Retten til fradraget vil være hos selskabet.

Og i tilfælde af et salg vil avancen blive beskattet hos selskabet, mens avance ved salg af ejendomme (mindre end 1400 kvm) til boligformål for ejeren ikke beskattes.

Til gengæld kan en sådan ejendom opskrives, og det betyder, at hvis du taber penge på den ordinære drift i selskabet, så vil opskrivningerne på ejendommen kunne "rede" dit regnskab på dårlige år.

Der er også andre overvejelser.

Men overvej om du skal lave nogen beregninger sammen med din revisor.

Tilmeldt 28. Feb 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens, Tak for dit svar.

Så der er både fordele og ulemper ved det?

Jeg vil da naturligvis, gerne have det bedste for mig selv.

Ville det være bedre, at købe huset som privat, og derefter udleje det til min virksomhed?

Huset er til 1.345.000 kr

Brutto: 7.857 kr.
Netto: 7.161 kr.

 Boligareal 155

Desuden går det fremragende for selskabet, så der er ikke noget p.t der tyder på, at det vil få et dårligt regnskabsår. men hva nu hvis jeg en dag, ikke gider arbejde, eller går konkurs, hva sker der så? i tilfælde af at jeg har købt huset via. selskabet?

Du får det til at lyde, at det er regnskabsmæssigt bedre at købe det, privat fremfor erhverv ?

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

MrMimers:
men hva nu hvis jeg en dag, ikke gider arbejde, eller går konkurs, hva sker der så? i tilfælde af at jeg har købt huset via. selskabet?

Så ryger huset selvfølgelig på tvang.

Tilmeldt 28. Feb 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

 det holder jeg afstand fra.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

MrMimers:

Du får det til at lyde, at det er regnskabsmæssigt bedre at købe det, privat fremfor erhverv ?

Jeg har ikke nogen holdning til, hvad der er bedst i din situation. Personligt ville jeg nok vælge at holde huset uden for mit selskabs bøger, men det der fungerer for mig er ikke nødvendigvis det rigtige for alle andre.

Er det ikke korrekt forstået, at du skulle bo i huset? Eller er det blandet anvendelse (bolig + erhverv)?

Jeg vil anbefale dig, at tage en snak med både advokat og revisor om, hvad der er den bedste løsning.

Og en konkurs medfører ikke nødvendigvis en tvangsauktion over fast ejendom. Konkursboet er ret til at forsøge at sælge huset i fri handel, så længe panthaverne bliver betalt løbende.

Tilmeldt 28. Feb 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, det var meningen, at det skule være blandet.

Men har talt med min revisor om det, og han mener, at jeg bør holde mig væk fra det, så ervherv og privat er adskilt, da der kan opstå uenigheder med SKAT.

så mener han er det er bedre at jeg køber huset privat, også kunne jeg evt, leje et rum ud til virksomheden, til en rimelig prisleje.

Men p.t er det meget svært at få lån til et køb, da realkredit udbydere, har noget men renter osv. så jeg venter. 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)