Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

nummerering af leverandør faktura

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er jeg jo slet ikke ekspert - men jeg betaler fakturaen på samme bilagsnummer som det oprindelige bilag

Med få bilag er det ok, men med mange bilag er det unødvendig meget ekstra arbejde at sammenholde bilagsnumre (alt efter program). I de fleste af de regnskabsprogrammer jeg kender til, peger du dit bilag ud til udligning ved betaling, så du i regnskabprogrammet kan se åbne regninger / bilag.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:
Her er jeg jo slet ikke ekspert

Jeg er heller ikke regnskabsuddannet, men jeg har dog bogført nok bilag til, at jeg kan huske økonomi og regnskab abc fra handelsskolen / edbskolen.

Fra Holbæk
Tilmeldt 22. Feb 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Doghandler Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Sønderup Hansen:

Ok, så er jeg med.

Som du skriver, og det tænke jeg selvfølge ikke på. Hvis du sælger med f.eks. 8 dage netto, er faktura og betaling to arbejdsgange og derfor to bilag. Nogle programmer laver to postering ved kontakt betaling.

Hvis du sælger på faktura med betaling senere, er fakturanr. en nummerserie, og betalingen bogfører du når du kan se den i din netbank, så det er et andet bilag (i samme nummerserie som regninger).

Tak, så tror jeg vi er enige og jeg har fået en masse hjælp :-)

Mange tak..

Fra Holbæk
Tilmeldt 22. Feb 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Doghandler Skrevet kl. 01:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:

Her er jeg jo slet ikke ekspert - men jeg betaler fakturaen på samme bilagsnummer som det oprindelige bilag

ex:

Faktura - indlægger i net bank til betaling 1/3 og debet drift og kredit status øvrige debitorer f.eks. - Bilag nr 501 f.eks

Så trækkes beløbet i banken - og jeg taster troligt igen bilag 501 og debet status øvrige debitorer og kredit bank

Så har jeg i bilagene de transaktioner der hører til 501 på samme bilag - Jeg TROR det er OK at gøre sådan, frem for at skulle lave et nyt bilagsnummer på en betalt transaktion - men ret mig endeligt så skal jeg da ændre procedure fremover - men jeg er ret sikker på, at jeg ikke halshugges for at ha gjort sådan

vh

Det tror jeg er helt ok at gøre såfremt du betaler den samtidig med du bogfører den, gør du ikke det vil der jo være en difference mellem din konto i regnskabet og din bankkonto, og det må der jo ikke være.

Daniel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Aarosin:

Det tror jeg er helt ok at gøre såfremt du betaler den samtidig med du bogfører den, gør du ikke det vil der jo være en difference mellem din konto i regnskabet og din bankkonto, og det må der jo ikke være.

Daniel

Der er ingen diff der - Jeg bogfører fakturaen når jeg modtager den - mod skyldige kreditorer - og så ved betaling - samme dag jeg betaler mod banken, så jeg opnår netop at regnskabet er helt retvisende med skyldige beløb og helt retvisende med bankkonto

Jeg tror en del faktisk først bogfører fakturaen når de betaler, for at undgå at skulle ha to bogføringer først via skyldige kreditorer og så via bank, men jeg tager besværet og bogfører begge med samme bilagsnummer

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:
Jeg tror en del faktisk først bogfører fakturaen når de betaler, for at undgå at skulle ha to bogføringer først via skyldige kreditorer og så via bank, men jeg tager besværet og bogfører begge med samme bilagsnummer

En skidt fremgangsmåde, da du ikke har et retvisende billede af dine kreditorer/gæld i dit regnskabsprogram, men der er sikkert mange der gør det på den måde.

Jo bedre du kender dit regnskab, jo mindre er risikoen for du kommer i uføre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo jeg har da fuldt overblik over gæld - jeg tager netop besværet og bogfører med det samme - hvor jeg kender en del der med mindre beløb bogfører når de betaler.

Når faktura kommer - bogføres den her med det samme i drift og som Udestående kreditorer

Så lægges den til betaling i netbank - til ex 30 dage senere - og den dag den betales, bogføres den fra Udestående kreditorer over i bank med samme bilagsnummer - så står alle transaktionerne fint under hinanden når bilagsprotokol står i bilagsnummerorden + de kan følges naturligvis ved klik på de enkelt konto. Et nummer til et bilag

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu var det ikke at du bruger sammen bilagsnr. til faktura og betaling, jeg mente var noget skidt. Det er hvis du først bogfører fakturaen den dag du betaler den. Så mister du hurtigt overblikket.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Sønderup Hansen:
Det er hvis du først bogfører fakturaen den dag du betaler den. Så mister du hurtigt overblikket.

Det er vi enige om, men jeg ved mange gør det - for at ha det let med at afstemme med banken - men jeg er helt enig og bogfører altid samme dag jeg modtager.

ENESTE undtagelse har været nogle mindre beløb for noget f.eks. youtube rettighed i US $ hvor jeg ikke gider rode med valutadifferencer men venter til beløbet hæves i banken. Der accepterer jeg at jeg lige mangler overblik over gælden i en uges tid - når det er småbeløb i fremmed valuta (og ikke går ud over årsperiode f.eks.)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)