Er lige kommet hjem fra byen, og tillader mig at stille et dumt spørgsmål I dag er Joomla stærkere end nogensinde. Men lad os antage at man har en strålende ide til et nyt community, men man programmere det ikke selv fra bunden af, men bruger Joomla i stedet for. Så er det enkelte spørgsmål, hvis ens community så viser sig at være utroligt innovativt og bliver en bragende succes, hvornår skal man så smutte væk fra Joomla, og få sit eget community bygget fra bunden af? Da Mark Zuckerberg i sin tid lavede Facebook, og programmerede det fra bunden af, så siger diverse kilder inklusiv ham selv, at han gjorde det på en uge. Hvis man ser Facebook anno 2004, kan det jo sagtens laves i Joomla i dag. Selvfølgelig ikke hvad det er i dag, men da han lavede første version. Så lad os sige, at man laver et community i Joomla lidt i sjov eller som en hobby, og det lige pludselig får massiv succes. Er der så en bestemt kvote af brugere, som ikke skal overstiges, før man skal begynde at tænke " hov, dette kunne blive en god forretning, lad mig få det bygget op fra bunden af?". Taler vi 10.000 eller 100.000 brugere før Joomla begynder at halte. |
Hvad med bare at blive ved med at bruge Joomla? :-) Det er et super system (synes jeg), og der er mange muligheder for udvidelser og tilpasningsmuligheder. Det handler bare om at kunne programmere dem (eller betale sig fra at få det programmeret).
Jeg vil gå så langt at sige, at du med en helvedes masse timer / en del år og en masse penge vil kunne lave noget lign. facebook i Joomla - dog er jeg ikke sikker på at det kan hastighedsoptimeres så voldsomt som Facebook er eller distribueres over mange servere - men lur mig om man ikke godt kan på en eller anden måde.
Det er jo selvfølgelig en af fordelene ved et "hjemme"-kodet site - man kan gøre præcis hvad man vil. Men man kan altså rigtig meget i Joomla, så jeg tror ikke du skal være bange for at bruge det, med mindre du får nogle hundrede millioner brugere og en del millioner på kontoen ;-)