Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for brug af koncertbilleder og youtube

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen som ved hvad reglerne siger for brug af koncertbilleder og embedding af video fra Youtube fra koncerter på en privat fanside?

Jeg er stor fan af et band som jeg nærmest dyrker som en "religion" og har tænkt på at lave et fansite om dem. Der findes ganske vidst en etableret konkurrent i Danmark, hvilket jeg egentligt er ligeglad med. Det er ikke meningen at fansiden gøre mig millionær, men blot fungere som et hyggeprojekt og måske på sigt kan åbne dørene for at jeg kan komme tættere på bandmedlemmerne.

Billederne har jeg selv taget med mit eget kamera, men jeg er i tvivl om man må publicere dem alligevel? Og hvad med videoer fra Youtube? Her taler jeg naturligvis om de officielle musikvideoer samt filmklip jeg selv har optaget med dem...

På forhånd tak :-)

/ Morten

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Fra  VeloMania Skrevet kl. 20:52

Er der ingen som ved noget om dette?

Tilmeldt 2. Nov 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 21:12

Jeg kan ikke svare dig på, om du må optage ting / tage billeder til koncerter og vise det på din hjemmeside.

Youtube-videoer må du som udgangspunkt gerne embedde på ikke-kommercielle og kommercielle hjemmesider så længe at din side ikke lægger hovedvægt på videoerne. Der skal være noget andet indhold, der er væsentligt, så du ikke er en direkte konkurrent til Youtube selv.

Indeholder Youtube-videoerne dog ting, som Youtube ikke har licens til at vise, kan du - som ejer af siden - hurtigt få et juridisk problem ved at embedde dem. Læs Youtubes egen udmelding om sagen her.

Her er Terms of Service for Youtubes API, som kan bruges til embedding. Det er langt mere omfattende end hvad jeg har skrevet her, men tror især denne sætning er interessant i dit tilfælde:

"the sale of advertising, sponsorships, or promotions on any page of the API Client containing YouTube audiovisual content, unless other content not obtained from YouTube appears on the same page and is of sufficient value to be the basis for such sales."

Update: Ligesom alle de billeder, som du tager, er beskyttet af ophavsretsloven, så er bandets fremførelse af et stykke musik det selvfølgelig også. Du gør derfor klogt i at spørge til koncerten, om du må optage (og evt. offentliggøre) deres musiknumre med lyd. Billeder kan jeg ikke svare dig på.

For ikke kommercielle musiksider har KODA fornylig offentliggjort en ny aftale, hvor du for et mindre beløb om måneden kan tilbyde streaming af musik dækket af ophavsretsloven. HER

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Fra  VeloMania Skrevet kl. 21:51

Wow, tusinde tak for det fyldstgørende svar.. Jeg tror at jeg også gør klogt i at høre bandets managere om det er ok at offentliggøre egne videoer og billeder :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)