En ven og jeg diskuterede forleden, hvilke hvorfor danske virksomheder som sælger online ydelser til private forbrugere kunne være interesserede i at flytte til f.eks Luxembourg eller England.
Vores umiddelbare konklusion var at det måtte være pga. det forskellige momssatser som findes i de lande, og at det sikkert kræver en vis omsætning før det kan betale sig.
Er der nogen som kan komme med input omkring fordele og ulemper.
Alt omsætning over 280.000 kr til danske forbrugere pålægges dansk moms. Så det er næppe pga momsbesparelsen alene... Det ligger nok nærmere i skattebesparelserne eller lignende. Luxembourg har ihvertfald lave skatter, hvilket har gjort landet attraktivt for mange investorer...
Ja. Beløbsgrænsen bygger på EU-lovgivning. Beløbsgrænsen for fjernsalg til andre EU-lande er enten 35.000 eller 100.000 Euro. På grund af afrunding kan grænsen være lidt højere eller lavere i nogle lande.
Beløbsgrænsen per EU-land har flere gange været listet her på Amino.
... er jeg meget utidig, hvis jeg gør opmærksom på, at fjernsalgsreglerne kun gælder for varer og at der netop er tale om, at virksomheden kan nøjes med Luxembourgsk moms når der er tale om ydelser ?
Se ML § 48, stk. 3.
Det gælder så dog kun, hvis virksomheden er etableret i Luxembourg, se SKM2012.64.SR. Hvis virksomheden slet ikke er etableret i EU gælder one-stop-shop, hvor der skal ske registrering i ét land men afregnes moms med den sats der gælder i kundernes hjemlande (inden for EU).