Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Debat om værdien i "high profile" referencekunder

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Amino debattører.

Jeg vil gerne starte en debat om relevansens i at bruge kendte kunder som reference i markedsføringsøjemed.

Mange firmaer reklamerer hæftigt med det, så snart de har haft bare en lille opgave for et større kendt firma. Det sker formodentligt for at signalere en form for kvalitet. "Er vi gode nok til X - så er vi også gode nok til jer" MEN.... hvordan bliver det opfattet af Jer hvis I læser / ser at en potentiel leverandør også har leveret til et større kendt firma med et godt brand?

Personligt gør det ikke så meget for mig - med mindre der ligger en god historie bag. Som kunde har man alligevel kun ringe mulighed for at få det bekræftet, og det er min klare fornemmelse at mange oversælger sig selv, så hvis de bare har solgt en papirklips til et velkendt firma, så kommer firmaet med på referencelisten.

Min forespørgsel skyldes vel nok at jeg er i tvivl om hvorvidt det vil gavne WideEyes og folks opfattelse af værdien i vores produkter at vi nu har formået at få nogle interessante samarbejdspartnere og kunder. Helt konkret handler det om 1) at vi har fået en samarbejdsaftale med VisitDenmark.dk om promovering af Interaktive Rundture til alle landets hoteller 2) Vi har leveret et bidrag, der har hjulpet H.P. Nielsen Inspiration i Roskilde til at vinde titlen som verdens mest innovative forretning 3) at der er indledt et samarbejde med Politikken.

Personligt mener jeg at dette signalerer potentialet og værdien i vores løsninger. Men er det værd at reklamere med?

Med venlig hilsen

Morten Andersen 

Tilmeldt 6. Feb 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 07:46
Jeg forstår alså ikke rigtig dit spørgsmål.

Hvorfor tror du, at alle gør det, at fortælle om tidligere samarbejdspartnere?

Det er jo for at skabe tillid, som er alfaomega i salgssituationer. Du køber selv hellere hos en, der er anbefalet af din ven eller en person du respekterer for hans dømmekraft.

Hvor meget skal man gør ud af sine referencer? Meget, mener jeg. Du skriver selv om nogle eksempler, der er gode at have med i rygsækken. Hvad er så problemet?

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 08:28
Jeg tror aldrig at det vil påvirke kunden negativt, ved at man viser nogle stører firmaer som referencer. Men jeg tror også at det også kan virke meget positivt på nye kunder som er i tvivl, eller lige mangler det sidste skub for at tage kontakten.

Men selvfølgelig som du selv siger, virker det bedre hvis der er en kort lille historie under hver referencer. Fordi i det et stort firma opererer så bredt, er det klart at de har utrolig mange som på den ene eller anden måde har hjulpet. Men en problematik ser jeg ikke, jeg vil da tværtimod gerne se hvad firmaet har lavet, og til hvem?

// Jesper Skov

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 09:07
WideEyes,
Dit indlæg er lidt tvetydigt - for med den ene hånd stiller du spørgsmålstegn ved formålet med at fortælle om de højprofilerede kunder man har - men med den anden hånd skriver du klart og tydeligt om en række kunder du selv har landet i din butik... umiddelbart ser jeg dit indlæg som en "anden måde" at gøre opmærksom på hvem du har lavet opgaver for....

Men.. for nu lige at besvare dit spørgsmål: Jeg vil da helt klart vægte min lid til dig udfra en referenceliste - og hvis du laver opgaver for en så stor organisation som VisitDenmark, så løfter det da dig i forhold til andre udbydere af tilsvarende ydelser.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 09:50
Jeg har det sådan, at hvis et givent firma kun reklamere med high profile kunder, og jeg ikke kan se nogen priser, så går jeg ud fra at de er alt for dyre til mig, og så hopper jeg videre.
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 10:52
Dato: 13-05-2007 09:49:50 Forfatter: magle Jeg har det sådan, at hvis et givent firma kun reklamere med high profile kunder, og jeg ikke kan se nogen priser, så går jeg ud fra at de er alt for dyre til mig, og så hopper jeg videre.

Jeg er enig med Martin, at fremvise meget store kunder på sin referenceliste kan faktisk godt have en negativ virkning, da mange forbinder det med at firmaet har høje priser, og ikke har lyst/tid til at tage en lille kunde ind.

Det kan selvfølgelig også have en positivvirkning men det har andret været inde på. Personligt kan jeg bedst lide dem der er reelle, jeg giver intet for at se et DR logo hvis der ikke står hvad de har lavet for DR. Men vægter det tilgengæld højt hvis de kort beskriver hvad de har lavet for kunden, så man har en reel mulighed for at vurderer det.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:56
Jeg tror det handler meget om hvilken type forretning man driver og ikke mindst hvilke kunder man er ude efter.

Hvis man f.eks. har en "fissefornem" delikatesse og kaffeforrretning, og får muligheden for at blive kongelig hof leverandør, så er jeg overbevist om at det har en god effekt at"prale" med det.

Hvis man befinder sig i et marked, hvor der er mange kunder som er usikre på leverandørerne, som f.eks. i mit eget marked, er jeg også overbevist om at det hjælper at kunne fremvise en række stærke referencer. Faktisk, har det indtil nu hovedsageligt været mine referencer jeg har levet af. Når kundeemner ser, at jeg har udført opgaver for mange prominente danske og internationale virksomheder, så giver det dem en tryghed for at jeg også kan klare deres opgave.

Omvendt tror jeg ikke det spiller nogen som helst rolle for omsætningen i f.eks. 7eleven, hvis de kunne referere til at A.P. Møller engang har købt to Cokio og et wienerbrød i en af deres butikker.
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 13:14
Dato: 13-05-2007 10:56:14 Forfatter: Mikkel deMib
Omvendt tror jeg ikke det spiller nogen som helst rolle for omsætningen i f.eks. 7eleven, hvis de kunne referere til at A.P. Møller engang har købt to Cokio og et wienerbrød i en af deres butikker.

Deri har du fuldstændig ret - det vil jo kun kunne bruges hvis APM var en del af markedsføringen; tankespind; hel-sides annonce med APM der drikker en Cocio og spiser et wienerbrød - med limo´en i baggrunden - og overskriften: "Selv APM tager en pause ved 7Eleven" ;-)

Mht. referencer så er det jo alfa og omega for dig at dine tilfredse kunder anbefaler dig - ligesåvel som du kan hive helt konkrete referencer ud af dem - omvendt behøver du jo så heller ikke skilte med dem på din website. Husker da mine gode gamle dage som forsikringspusher at de bedste aftaler - der hvor det var lettest af sælge (eller der hvor man ALTID solgte) var referencer; hvor man Tirsdag solgte forsikringer til Peter - som samme aften ringede til sin svoger og fortalte at Lasse kommer forbi dig med et godt tilbud på Torsdag; han har nemlig solgt os nogle gode dækninger ;-)

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:45
Hej Morten

Du kan gøre dig følgende overvejelser med en referenceliste:

Jo bedre brandet din virksomhed er overfor målgruppen, des mindre relevans har en referenceliste. Dvs. for nye og forholdsvis ukendte virksomheder, er det noget man klart bør overveje. Jeg har dog også set store anerkendte virksomheder anvende referencelister.

Tankesættet går på, at du kan markedsføre noget ukendt ved brug af noget kendt (Dvs. at man kan anvende kendte brands til at understøtte sit eget (ukendte) brand).

Såfremt din virksomhed er ukendt i målgruppen, kan du desuden overveje, at anvende en testimonial fra en beslutningstager i en kendt virksomhed. Kombinationen af referenceliste samt testimonial vil både godkende sig som leverandør samt godkende din virksomheds kompetencer.

Det svarer til, at du skal ansætte en ny ukendt person i din virksomhed. Det er de færreste, der tør ansætte en ny medarbejder uden at anvende referencer.

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 14:55
Kære alle

Tak for jeres indput.

Der har været lidt tvivl om baggrunden for mit indlæg.

Det er nu ret lige til. På det sidste har jeg fået et par kunder med på listen, som folk kender og har hørt om. Jeg prøver derfor at beslutte om det er noget jeg skal "prale" med. Umiddelbart ville jeg ønske at mine produkter "taler for sig selv" og jeg vil for alt i verden ikke falde i den fælde hvor det er irrelevant - ala eksemplet med 7Eleven som Mikkel DeMib nævner, eller skræmme kunder væk af andre grunde.

Så jeg fisker sådan set nok bare efter at vide om det vil være lettere for mig at nå igennem til potentielle kunder hvis jeg fokuserer lidt mere på de store referencekunder, eller om jeg skal holde mig til produkterne og værdien heri.

Endnu engang tak for jeres indput på en søndag midt i maj

Med venlig hilsen

Morten Andersen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)