Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Returret - porto

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder og har en diskution med en kollega, om reglerne mht. portoen når kunden benytter sin returret.

Forbrugerombudsmanden siger således: Det er ikke nok blot at betale prisen for varen tilbage. Gebyret for fragt af varen ud til kunden skal også betales tilbage.

Dvs. der er ingen tvivl.

Men hvad ved nægtet modtagelse, forkert adresse eller når der ikke står korrekt navn på døren.

Der udtaler Forbrugerombusmanden: Kunden skal dog selv betale portoen for at sende varen tilbage til butikken, siger Forbrugerombudsmanden.

Dvs. der er en hvis omkostning for kunden forbundet ved at benytte sin returret.

Hvis ikke pakke ikke bliver leveret (nægtet, forkert adr), må man så godtskrive kunden omkostningen som returneringen ville have kostet - dvs. fratrække fragtomkostningerne man har haft, og som kunden ville haft hvis de selv skulle returnere den.

Bemærk: Dette er ikke en diskution om hvad man bør gøre, men hvad man må gøre.

Tilmeldt 9. Feb 11
Skrevet kl. 10:32

Man får selvfølgelig google sig frem til svaret efterfølgende:

http://www.retssal.dk/?page=emne&id=438&indexid=127 punkt 9.

9. Nægtelse af modtagelse
I stedet for at modtage det solgte og tilbagesende det til den erhvervsdrivende kan forbrugeren i stedet vælge at nægte modtagelse. Hvorefter postvæsenet rutinemæssigt selv foretager tilbagesendelsen.
Et væsentligt spørgsmål er herefter hvem der skal bekoste tilbagesendelsen.
Forbrugerombudsmanden antager at forbrugeren skal bære omkostningerne herfor. Hvilket må anses for rigtigt, da den erhvervsdrivende i modsat fald ville blive pålagt unødige udgifter som følge af fortrydelsesretten

Dvs. der er ingen tvivl om at man godt må fratrække sine forsendelses omkostninger det returneret.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 10:47

Anders Skovsende:
9. Nægtelse af modtagelse
I stedet for at modtage det solgte og tilbagesende det til den erhvervsdrivende kan forbrugeren i stedet vælge at nægte modtagelse. Hvorefter postvæsenet rutinemæssigt selv foretager tilbagesendelsen.
Et væsentligt spørgsmål er herefter hvem der skal bekoste tilbagesendelsen.

Er du sikker på at det koster dig noget, at kunden nægter modtagelse, eller ikke afhenter pakken? Vi får meget sjældent pakker retur, men jeg har endnu ikke set noget på vores fakturaer fra Post Danmark, der indikerer at vi har haft omkostninger i forbindelse med pakker der ikke kunne leveres, eller ikke er blevet afhentet.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 9. Feb 11
Skrevet kl. 10:50

Du har vel en omkostning ved at sende varen afsted i første sted.

Men kan godt se det på den måde du udlægger det på :) Sku ikke nemt.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 10:57

Anders Skovsende:
Du har vel en omkostning ved at sende varen afsted i første sted.

Den omkostning skal jeg jo afholde, hvis kunden fortryder. Det er kun portoen den anden vej, der er for kundens regning.

Nu har vi haft meget få fortydelser, og der ar vi valgt et fremsende returlabel til kunden, så det har været helt omkostningsfrit for dem.

Én ting er rettigheder, noget helt andet er service og signaler. Vi tror på at vi lettere kan overbevise kunden om at handle hos os en anden gang, hvis de får god service gennem hele forløbet. Også hvis de fortyder deres køb. Og så længe det ikke er andet end småpenge i returlabler det drejer sig om, så er det slet ikke et issue at ændre det. Tager det overhånd, bliver situationen selvfølgelig en anden :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 11:01

igang:
Er du sikker på at det koster dig noget, at kunden nægter modtagelse, eller ikke afhenter pakken? Vi får meget sjældent pakker retur, men jeg har endnu ikke set noget på vores fakturaer fra Post Danmark, der indikerer at vi har haft omkostninger i forbindelse med pakker der ikke kunne leveres, eller ikke er blevet afhentet.

Jeg mener ikke, at Post Danmark opkræver returporto, hvis pakken ikke har kunnet afleveres eller nægtes modtaget.

Jeg vedlægger iøvrigt altid en forudfyldt returseddel i pakken, så kunden gratis kan fortryde (eller bruge senere ifm service), men det kræver jo alt andet lige at pakken modtages og åbnes.

Tilmeldt 9. Feb 11
Skrevet kl. 11:06

Helt enig i kundeservice delen. Men nu er det mere præcist hvad man må og ikke må :)

For det er "tyndt" formuleret synes jeg. Du må få dækket dine omkostninger. Der bliver ikke brugt ordren meromkostninger.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 11:14

Og hvis du gør som vi gør, så er det en reel omkostning, som du kan trække fra. Og et rigtigt fint signal med en pakkelabel, som har været en tur igennem printeren og gjort personlig for kunden (som så heller ikke kan bruge den til andet end det)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:17

Anders Skovsende:
Der udtaler Forbrugerombusmanden: Kunden skal dog selv betale portoen for at sende varen tilbage til butikken, siger Forbrugerombudsmanden.

Dvs. der er en hvis omkostning for kunden forbundet ved at benytte sin returret.

Hvis ikke pakke ikke bliver leveret (nægtet, forkert adr), må man så godtskrive kunden omkostningen som returneringen ville have kostet - dvs. fratrække fragtomkostningerne man har haft, og som kunden ville haft hvis de selv skulle returnere den.

Jeg vil mene, at hvis Post Danmark beder jeg betale for at få pakken retur, så kan I godtskrive kunden denne udgift, men hvis I ikke får sådan en regning fra Post Danmark, så kan I ikke trække en "fiktiv" udgift fra i det beløb, I skal returnere til kunden, der har udnyttet sin fortrydelsesret, og I må derfor udbetale det totale beløb til kunden, som I jo også skriver:

Anders Skovsende:
Forbrugerombudsmanden siger således: Det er ikke nok blot at betale prisen for varen tilbage. Gebyret for fragt af varen ud til kunden skal også betales tilbage.

Tilmeldt 9. Feb 11
Skrevet kl. 11:26

Hvad så med de tilfælde hvor kunden oplyser forkert adresse?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)