Google blev i 2005 domæneregistrant - men formålet hermed var ikke at være en ny udbyder af domæner, men derimod at få adgang til oplysninger om webmasteres kontrol af hjemmesider. Dette beviser (dokumenterer) naturligvis ikke noget, men hvis man kan læse en smule mellem linierne, kan man nemt drage logiske konklusioner. Det er jo klart, at hvis du som webmaster råder over f.eks. 300 hjemmesider og linker alle disse sider sammen, så står du med et uretfærdigt stærkt netværk af links. For at imødekomme dette problem valgte Google som sagt at blive domæneregistrator, så de kan holde øje med, hvilke hjemmesider der ejes af hvem - og mindske eller nulstille linkværdien mellem disse sider. Jeg har selv lavet adskillige eksperimenter, der kan bekræft dette og det er du/I også velkomne til at gøre. Men hvis du/I gerne vil bruge jeres tid optimalt, så er det bedst at lytte til mit første råd i denne tråd og sørge for at ændre registrantoplysningerne på de domæner i vil linke sammen samt ændre øvrige signaler (såsom at sørge for at jeres domæner ikke ligger på samme server, undgå overdreven linkudveksling, huske at linke til andre sider osv. - igen; hvis en almindelig bruger kan gennemskue jeres setup, så kan Google også). |
Det giver bare ikke noget grundlag for at de nulstiller værdien? En webshop med et blog netværk på måske 20 sider med en okay/god pagerank, vil selvfølgelig drage nytte af de links der modtages herfra. Jeg siger ikke man bare skal lave 500 blogs med ligegyldigt indhold og en million links og så er man nummer 1 på alle relevante søgeord. Men med kvalitet og en fornuftig tilgang til tingene så er jeg stadig af den overbevisning man vil opleve det giver en effekt
Flere af de store betting selskaber har som det første ved deres entre i Danmark etableret content network, her er tale om firmaer i en af de absolut hårdeste brancher - så formoder de qua deres succes internationalt har nogle kloge mennesker der har valide grunde til at bruge penge og tid på at opbygge netværkene