Jeg er en ung studerende som tjener ganske få penge på at tage ud i mit lokalområde og hjælpe folk med deres IT-problemer. Jeg tjener MAX 1000kr på en måned. Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg må tjene og hvad jeg ikke må tjene.
Jeg har lige fået et lidt aggressivt opkald fra en lokal it-supporter som er moms-registeret, han har altså et firma og er derfor utilfreds med at jeg tager hans kunder og har i sinde at melde mig til told&skat.
Tak for svarene, men er det ikke bare nødvendigt at jeg laver en årsopgørelse hvert år engang i december og opgiver hvad jeg har tjent? Og betaler skat af den samlede indtjening?
Jeg har lige fået et lidt aggressivt opkald fra en lokal it-supporter som er moms-registeret, han har altså et firma og er derfor utilfreds med at jeg tager hans kunder og har i sinde at melde mig til told&skat.
Hvad må jeg og hvad må jeg ikke?
Det er ikke et spørgsmål om du skal starte virksomhed. Når du tager penge for at hjælpe folk, så driver du pr. definition allerede virksomhed. Du skal bare sørge for selv at angive det som overskud fra selvstændig virksomhed på din Forskudsopgørelse/Selvangivelse, så er der ingen problemer i det, og du kan tage roligt i forhold til den lokale it-supporter. Samtidig skal du huske at skrive en regning til dem du er ude hos.
Hvis du ikke selv opgiver det til Skat, så er det såkaldt "sort arbejde" og ...