Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - Et par spørgsmål

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Feb 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

vil lige starte med at introducere mig selv. 

- Er en dreng på 17 år, der går på handelsskolen 2hh og går og drømmer lidt om at starter en virksomhed nu når jeg fylder 18 år. Derfor har jeg lige et par spørgsmål, jeg håber i vil hjælpe mig med :)

Jeg har tænkt mig at starte en enkeltmandsvirksomheden og vil gerne lige vide om:

- Er det tilladt at en ven eller et familiemedlem hjælper til i virksomheden drift ?
- Kommer min SU til at spille nogen rolle regnskabsmæssigt ? og hvad med studiejob?
- Jeg regner med at kører rundt i forældres bil og montere noget udstyr, kan de trækkes fra ?
- Og er det krævende at bogføre, skal der ansættes en ?

Håber at høre fra jer;) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:04

A-signage:
Kommer min SU til at spille nogen rolle regnskabsmæssigt ? og hvad med studiejob?

Sålænge dit overskud og ande indkomst er mindre end dit fribeløb, hvilket du kan læse på hjemmesiden om SU, så har det ingen betydning.

A-signage:
Jeg regner med at kører rundt i forældres bil og montere noget udstyr, kan de trækkes fra ?

Hvis der bliver ført daglig kørebog, også når dine forældre bruger bilen, så vil jeg mene, at du kan trække kørselsgodtgørelse fra. 

A-signage:
Jeg har tænkt mig at starte en enkeltmandsvirksomheden

Skat holder en række gratis introduktionsaftener for iværksættere i hele landet, og jeg vil anbefale, at du deltager i et af dem.

Endvidere har de fleste kommuner et erhvervsråd, som også holder gratis introduktionsaftener for iværksættere. Du kan mere information om dette på din kommunes hjemmeside.

Fra Helsinge
Tilmeldt 17. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:30

Dejigt at høre en ung mand med engagement! Min søn startede ligeledes en enkeltmandsvirksomhed, da han blev 18 og mens han gik på gymnasiet. Han blev overrasket over den megen administration og havde svært ved at holde styr på bilag og overholde datoer for momsafregning. Hvis du er struktureret kan du sagtens gøre det, men det kræver lidt.

Ved du godt, at du må tjene op til 50.000 kr om året uden at være momsregistreret? Det vil jeg anbefale dig at starte med, så mindsker du presset for dig selv. Du laver alle de samme ting: website, fb side, fakturerer etc., som hvis du havde et cvr nr, og du skal samle bilag i mappe, kontere etc. Så kan du prøve det af, uden at SKAT kommer og kræver overholdelse af momsfrister, og du kan se, hvad der kræves.

Held og lykke med det!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:31

Ikke tjene men omsætter for 50.000 kr. pr. løbende 12 måneder.

MvH

Peter

Fra Helsinge
Tilmeldt 17. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:33

Lige en kommentar mere: hvis du vil starte op efter afsluttet skoleforløb, er det vel et fuldtidsjob? Ring til SU eller spørg vejlederen på din skole om det påvirker SU'en.
Alle kan i princippet hjælpe til, du skal blot få dem til at skrive et brev til dig med krav om aftalt løn ift. konsulentydelse. Det tror jeg du kan gøre på den måde, men tjek lige ved at ringe til en revisor, hvor i landet bor du?

Værd også opmærksom på, at hvis du har medarbejdere skal du have en forsikring på dem, da det ellers kan koste dyrt, hvis de kommer til skade, mens de er på arbejde for dig. 

Tilmeldt 12. Feb 12
Skrevet kl. 00:38

Tak for svarene.

Ja det er selvfølgelig en mulighed at tjene op til fribeløbet,
men er det så muligt at få et cvr-nummer hvis jeg kan se at omsætningen vil overstige 50.000 ?

@Jeanett Kjer
Ja der er helt sikkert mere end man regner med, derfor prøver jeg også at sætte mig godt ind i tingene allerede nu. Hvordan går det så med din søn nu :) ?

Og er det stadig et krav at bogføre hvis man ikke har registreret en virksomhed.
Bor i øvrigt i Vestjylland, syd for Esbjerg ;)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:48

A-signage:
Ja det er selvfølgelig en mulighed at tjene op til fribeløbet,
men er det så muligt at få et cvr-nummer hvis jeg kan se at omsætningen vil overstige 50.000 ?

Ja, det kan du godt, og når du udfylder skemaet for registrering af CVR-nummer, så skal du angive fra hvilken dato der skal regnes med moms.

A-signage:
Og er det stadig et krav at bogføre hvis man ikke har registreret en virksomhed.

Ja, det skal du, fordi du jo driver en virksomhed. Det, at du kan vente med at registrere din virksomhed, indtil du har en omsætning over 50.000 kr. pr. år, har i denne relation kun betydning for, hvordan du håndtere momsen. Hvis du ikke har et CVR-nummer, så kan du ikke fratrække moms på det du køber (købsmoms), og du må ikke lægge moms på, det du sælger (salgsmoms). 

Det er min holdning, at der er flest fordele ved at få et CVR-nummer straks fra opstart af virksomheden fremfor at vente til omsætningen overstiger 50.000 kr. pr. år.

Fra Odense
Tilmeldt 26. Oct 09
Indlæg ialt: 709
Fra  STEPUPFITNESS.DK Skrevet kl. 09:13

Du kan ikke trække fra når det ikke er din bil ( kørselsgodtgørelse ) .. Du skal være registreret ejer af bilen for at kunne trække det fra.

Jeg spurgte engang skat om jeg måtte gøre det, da jeg tit kører til randers - odense og på posthuset frem og tilbage dagligt, men da jeg ikke var registreret ejer af bilen kunne jeg ikke trække det fra.

MÅSKE er der en undtagelse - hvis du stadig bor på samme folkeregister som dine forældre og bilen også er ejet af en af de andre på samme folkeregister adresse..

men jeg er ikke juridisk anlagt, så ha' det bare lige i mente inden du springer ud i noget! Er du rigtig i tvivl, - så hop ned til SKAT.. De besvarer gerne dine spørgsmål!

OFFT: hvordan kan du køre bilen hvis du kun er 17? 

Sportsernæring skal købes hos STEPUPFITNESS.DK - Sportsernæring til dig der vil se resultater.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:17

Richard:
OFFT: hvordan kan du køre bilen hvis du kun er 17?

Svaret står i første indlæg:

A-signage:
drømmer lidt om at starter en virksomhed nu når jeg fylder 18 år.

Smile

Tilmeldt 12. Feb 12
Skrevet kl. 10:55

Richard:
men jeg er ikke juridisk anlagt, så ha' det bare lige i mente inden du springer ud i noget! Er du rigtig i tvivl, - så hop ned til SKAT.. De besvarer gerne dine spørgsmål!

Jeps det tror jeg lige jeg vil prøve :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)