Hej,
Jeg ville høre om der er en der kender til regler på dette område: At starte op som selvstændig på kontanthjælp – kan jeg det?
Jeg har virkelig søgt et arbejde med lys og lygte uden held i meget lang tid. Det, der ellers er i vente, er praktik på kontanthjælp i op til 6 måneder, og herefter måske et løntilskuds job på mindsteløn. Jeg har været i praktik i 3 måneder, men der var desværre ikke råd til at ansætte mig bagefter, da de i forvejen havde måttet fyre i en sparerunde, hvor vedkommende gik grædende hjem, men de ville gerne fortsat have mig på kontanthjælp.
Jeg ved, at finder jeg et job under kontanthjælpssatsen på 10.000 kr brutto, så kan der suppleres op til denne, brutto. Der bliver altid modregnet krone for krone. Tilbage er skatten, hvis jeg arbejder som selvstændig, et lidt svært område i sig selv!?
Jeg har søgt alle vegne, også som kassemedarbejder i Føtex, eller andre kæder, men her er det mere end umuligt at komme ind. Jeg er selvfølgelig skrevet op. Jeg søger uopfordret, foreløbig uden noget i udsigt.
Det gælder om den korteste vej ud på arbejdsmarkedet, så derfor tænker jeg, at hvis reglerne siger ok, at timingen nu er for at starte op som selvstændig, da jeg så på sigt kan få bygget en rentabel virksomhed op, samtidig med konstant at søge efter et arbejde ved siden af.
Håber at der er nogen der virkeligt kender til reglerne på dette område.
|
Hej,
jeg fandt selv et svar på nettet andet sted, så hvis nogen er interesseret:
Svar
Du kan ikke starte egen virksomhed eller deltidsjob ved siden af en kontanthjælp, da udbetaling af kontanthjælp kræver, at du er til rådighed for aktivering. Jeg er klar over, at man ikke tjener ret meget, når man starter egen virksomhed, men dette vilkår er ens for alle, og derfor vil det ikke blive betragtet som en social begivenhed, som kan udløse kontanthjælp. Deltidsjob er lidt af det samme, hvis det er et fast deltidsjob, men har. Her vurderer man, at man jo selv har valgt at have en lav indtægt, som derfor kan man ikke supplere op. Muligheden for at supplere op består, hvis man har løst arbejde, f.eks. er tilkaldevikar. Her vil man kunne supplere op, men kommunen kan stille den betingelse, at man, hvis man ikke er kaldt i arbejde, skal møde op til en eller anden form for aktivering.