Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At starte op som selvstændig på kontanthjælp – kan jeg det?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 11. Feb 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg ville høre om der er en der kender til regler på dette område: At starte op som selvstændig på kontanthjælp – kan jeg det?

Jeg har virkelig søgt et arbejde med lys og lygte uden held i meget lang tid. Det, der ellers er i vente, er praktik på kontanthjælp i op til 6 måneder, og herefter måske et løntilskuds job på mindsteløn. Jeg har været i praktik i 3 måneder, men der var desværre ikke råd til at ansætte mig bagefter, da de i forvejen havde måttet fyre i en sparerunde, hvor vedkommende gik grædende hjem, men de ville gerne fortsat have mig på kontanthjælp.

Jeg ved, at finder jeg et job under kontanthjælpssatsen på 10.000 kr brutto, så kan der suppleres op til denne, brutto. Der bliver altid modregnet krone for krone. Tilbage er skatten, hvis jeg arbejder som selvstændig, et lidt svært område i sig selv!?

Jeg har søgt alle vegne, også som kassemedarbejder i Føtex, eller andre kæder, men her er det mere end umuligt at komme ind. Jeg er selvfølgelig skrevet op. Jeg søger uopfordret, foreløbig uden noget i udsigt.

Det gælder om den korteste vej ud på arbejdsmarkedet, så derfor tænker jeg, at hvis reglerne siger ok, at timingen nu er for at starte op som selvstændig, da jeg så på sigt kan få bygget en rentabel virksomhed op, samtidig med konstant at søge efter et arbejde ved siden af.

Håber at der er nogen der virkeligt kender til reglerne på dette område.

Tilmeldt 11. Feb 12
Skrevet kl. 14:46

Hej,

jeg fandt selv et svar på nettet andet sted, så hvis nogen er interesseret:

Svar
Du kan ikke starte egen virksomhed eller deltidsjob ved siden af en kontanthjælp, da udbetaling af kontanthjælp kræver, at du er til rådighed for aktivering. Jeg er klar over, at man ikke tjener ret meget, når man starter egen virksomhed, men dette vilkår er ens for alle, og derfor vil det ikke blive betragtet som en social begivenhed, som kan udløse kontanthjælp. Deltidsjob er lidt af det samme, hvis det er et fast deltidsjob, men har. Her vurderer man, at man jo selv har valgt at have en lav indtægt, som derfor kan man ikke supplere op. Muligheden for at supplere op består, hvis man har løst arbejde, f.eks. er tilkaldevikar. Her vil man kunne supplere op, men kommunen kan stille den betingelse, at man, hvis man ikke er kaldt i arbejde, skal møde op til en eller anden form for aktivering.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 14:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan - som du jo også selv har fundet ud af - ikke starte op med kontanthjælp i ryggen - men måske du kan få adgang til et af de mange iværksætterkurser for ledige? 

Det kunne måske klæde dig på til at tage springet 

Tilmeldt 11. Feb 12
Skrevet kl. 15:06

Hej, tak for dit svar - det kunne være jeg skulle prøve det. Lyder som en god ide.

Fra København S
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 1066
Fra  Caps4you Skrevet kl. 16:01

Hej.

Jeg arbejder Fuldtid og er selvstændig ved siden af min arbejde.

Jeg kontaktede min fagforening/a-kasse for at hører om det var muligt, at komme på a-kasse eller hvad man kalder det, hvis jeg skulle gå hen og blive fyret. For vil jo ikke betale til noget, jeg ikke kan få gavn af, hvis jeg skulle ende ud i at blive fyret.

Som det først sagde, så kunne det ikke lade sig gøre, da jeg skulle være til rådighed i dags-timerne som arbejdsløs. Men her var det sjove, at mit erhverv, netop en webshop, der styrer jeg selv hvornår og hvordan jeg arbejder, så mit erhverv styrer stort set allerede udenfor normal arbejdstid. Dvs. f.eks om aftenen, weekenden passer jeg min webshop. Så hvis dit erhverv kan passes udenfor normal arbejdstid og du stadig kan være til rådighed i aktiveringen og dagstimerne, så var jeg berettiget til at gå på a-kasse hvis jeg blev arbejdsløs.

Nu ved jeg ikke om det er 100% de samme regler indenfor kontant-hjælp, men det var måske en ide at undersøge det, hvis det du havde i tankerne at starte op var noget der kunne klares udenfor normal arbejdstid.

Held og lykke med job søgningen.

Mvh
Martin

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 16:31

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 16:44

Martin Jensen:

Hej.

Jeg arbejder Fuldtid og er selvstændig ved siden af min arbejde.

Jeg kontaktede min fagforening/a-kasse for at hører om det var muligt, at komme på a-kasse eller hvad man kalder det, hvis jeg skulle gå hen og blive fyret. For vil jo ikke betale til noget, jeg ikke kan få gavn af, hvis jeg skulle ende ud i at blive fyret.

Som det først sagde, så kunne det ikke lade sig gøre, da jeg skulle være til rådighed i dags-timerne som arbejdsløs. Men her var det sjove, at mit erhverv, netop en webshop, der styrer jeg selv hvornår og hvordan jeg arbejder, så mit erhverv styrer stort set allerede udenfor normal arbejdstid. Dvs. f.eks om aftenen, weekenden passer jeg min webshop. Så hvis dit erhverv kan passes udenfor normal arbejdstid og du stadig kan være til rådighed i aktiveringen og dagstimerne, så var jeg berettiget til at gå på a-kasse hvis jeg blev arbejdsløs.

Nu ved jeg ikke om det er 100% de samme regler indenfor kontant-hjælp, men det var måske en ide at undersøge det, hvis det du havde i tankerne at starte op var noget der kunne klares udenfor normal arbejdstid.

Held og lykke med job søgningen.

Mvh
Martin

Den her kan jeg støtte op om. Nøglen er at du skal være tilgængelig for arbejdsmarkedet.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 16:51

Martin Jensen:
Nu ved jeg ikke om det er 100% de samme regler indenfor kontant-hjælp

Der er stor forskel på kontanthjælp og dagpenge. Der er som standard ingen muligheder mht førstnævnte. Udover at de så småt er begyndt at se lyset i Århus.

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Philippines
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 252
Fra  Brand a Game / DasmaDesign Skrevet kl. 17:11

Som Gita skriver, på kontanthjælp har du ingen muligheder - andet end holde kæft og makke ret. Selvstændig tankegang er ikke tilladt med mindre de (din job konsulent) har givet bekræftigelse herpå, dog kun sålænge det befinder sig inden for deres (din job konsulent) rammer.

Så snak med din job konsulent :-)

Web design kr. 5 mio. Se profil eller hop til .....

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 18:15

Tobias G:
Den her kan jeg støtte op om. Nøglen er at du skal være tilgængelig for arbejdsmarkedet.

Det passer ikke - når man er kontanthjælp er der et helt nøglebundt - hvilket vel også er fair nok - kontanthjælp er vel designet til at være den sidste løsning - iværksætterstøtte kan det i hvert fald ikke fungere som medmindre man som Gita skriver bliver en del af et projekt.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)