Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til driftsbudget inden opstart - nogle med erfaring indenfor kaffebar/cafe regnskab osv?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg har længe gået med planer om at kunne åbne en kvalitets kaffebar (med yderligere planer om at kombinere med vinbar) og er i gang med at indhente diverse produkt og varepriser osv og lave forretningsplan, etableringsbudget og driftbudget.

Det er jo altsammen meget godt (og spændende), men mit "problem" er at når jeg sidder og laver mit driftbudget, synes jeg det er virkelig svært at lave et realistisk billede på omsætningen, da jeg jo ikke ved hvor meget der bliver solgt om dagen ca..?

Hvis vi tager salg af kopper kaffe pr dag f.eks, så er der jo kæmpe forskel på om der ca. bliver solgt 50 kopper kaffe eller om det realistiske tal nærmere er 100 eller derover i gennemsnit....og det samme med f.eks solgte brioche, kage, croissant, glas vin, tilbehør til vin osv osv..!

Synes det er meget svært at sætte nogle realistiske tal på.

I mit nuværende driftbudget har jeg sat det til 70 kopper kaffe(cappuccino, da det er prisklasse mellem espresso og caffe latte) pr dag i gennemsnit. Men det er måske lidt i underkanten, da jeg satser rigtig meget på den helt rigtige beliggenhed i København.

Så er der nogen derude der har erfaring med budgetter og økonomi indenfor den branche, som kan komme med nogle guidelines og gode råd og tips.???

Kort beskrivelse af koncept:   Kvalitets kaffebar/vinbar/gourmetbar, med ikke så stort udvalg men med fokus på det enkle og det gode.

Det skal ikke være noget hygge pusse nusse mødregruppe agtigt sted, men mere et sted man går ind og får en hurtig men god kop kaffe/espresso og en brioche, croissant eller lign. Og evt lige kan læse dagens avis. Og på et senere tidspunkt også vin. er selv lidt træt af alle de hygge kaffebarer vi har fået i København, så det skal mere være efter Italiensk princip.

Det er også derfor at belliggenheden er det vigtigste - de steder jeg har kig på og kigger efter skal ligge ved Metro og bus i København.

Håber der er nogle der kan komme med gode inputs!

God dag og forhåbentlig tak. :0)

 

 

 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 4. Dec 11
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er ikke inde i budget. Men har erfaring i forhandling med myndigheder etc men ellers regn baglæns fra dine udgifter og se nødvendig omsætning.. Se om det er realistisk.

Husk at få fødevare og brandmyndigheder med ind over ved indretning og kontrol. tømrer / elektriker / blikkenslager / alarm tyv + brand / forsikringer / rengøring / tuborg etc

 

Mvh

Rene

Fra København
Tilmeldt 7. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Ja jeg kan jo regne baglæns og se hvad jeg skal omsætte for at jeg kan leve af det - men igen erc problemet jo at jeg ikke ved om f.eks 100+ koppe kaffe /dag er realistisk....har også tænkt på måske at vade ind i en tilsvarende kaffebar og spørge hvor meget ca de langer over disken - men de fleste steder jeg kender har ikke samme koncept som det jeg vil føre....de fleste steder er jo netop hygge kaffebarer som ligger lidt tilbagetrukket fra trafikknudepunkter osv og hvor man gerne skal sidde og se smart ud med sin Ipad mens man spytter lidt i sin caffe latte engang imellem..:0) he he

Fra Hvidovre
Tilmeldt 4. Dec 11
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror det afhænger af lokationen og kvaliteten på det du laver.

100 kopper om dagen er vel en vel ½ dags omsætning her i københavn. De bliver langet over disken lige så hurtigt de bliver lavet. De fleste steder er det bestemt ikke Baristaer der bemander maskinerne, hvilket giver god plads til en café der kan lave kaffe. Hvis du laver god kaffe vil mit bud være 100-150 kopper på en dag som minimum, igen afhængig af målgruppe, lokation og åbningstid. Det tager jo også lidt at lave en ordentlig kop. Men det tager jo også lidt tid inden at kunderne finder din forretning, og lidt tid inden de husker den. Så noget der trækker til i starten vil være et must.

Når du nu sætter dit udvalg sammen kaffe croisants etc. Så tjek lige med din målgruppe om det er det de ønsker. så du ikke går efter egne ønsker. Dine egne kan være du vil lave kaffe, kage / croisant og en let ret / sandwich. Det samme gælder målgruppe og indretning.. Hvis det er forretningsfolk du satser på, så tænk lige en ekstra gang over et evt Mexicansk tema ;-)

Hvilke byer kredser du omkring med dit projekt ?

Mvh

Rene

 

Fra København
Tilmeldt 7. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Mexicansk kaffebar...? What??? :0) Jeg er selvudlært barista/kaffenørd og ved godt og velk alt om kaffe, så selvfølgelig skal det være bedre end kaffen man får på Riccos lavet af en smart student som ikke selv drikker espresso og som ikke ved meget om kaffe..! Jeg har også i tankerne, som du selv siger, at det skal være kunderne/målgruppen der til dels afgør udvalget, men det skal jo også være præget af mine ideer og koncepter kan man sige. Har dog ingen planer om f.eks sandwich og den slags - for så går fokus væk fra det primære - nemlig kaffen. Jeg har selv familie i Italien og elsker deres "kaffe ritualer" som jeg virkelig synes mangler her i København/Frederiksberg. Altså det med at det er en kaffebar og ikke en hygge cafe. Så planen er også at have meget tidligt åbent, da der strngt taget ikke findes nogle steder i København hvor man kan få en god kop kaffe før kl 8. Så egentlig må målgruppen primært være pendlere...!
Fra Hvidovre
Tilmeldt 4. Dec 11
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må skrive når du skal starte op. Så vi aminoer kan komme forbi og nyde endnu een med succes. Jeg sætter stor pris på en god kop kaffe og vil gerne kører efter den.

Hvis du går "kold" i myndighedsbehandling eller koordinationen af skemaer, blanketter, kontrolbesøg, beviser og andre krav. Så skriv - Vi er her for at støtte og sparre med hinanden. 

God vind med ideen :0)

mvh

Rene

Fra København
Tilmeldt 7. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Tak.

Det skal jeg skrive mig bag øret.

 

Fra København
Tilmeldt 7. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 02:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der ellers nogle Aminoer derude som har erfaring indenfor branchen?

Tilmeldt 25. Oct 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

hej, jeg har erfaring med det. Man sælger minimum 250-400 om dagen Og i en mindre travlt dag 150-250 kop kaffe.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har fundet en fin lille applikation, der kan regne baglæns. Du starter med at indtaste din ønskede løn/virksomhedens overskud, virksomhedens faste udgifter og evt. løn til medarbejder.

Tryk beregn og frem kommer det antal kopper kaffe du skal sælge eller timer der skal faktureres for at opnå det ønskede overskud. Det er en øjenåbner. Gå til Beregn salg og budget

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)