Hej Alle, Vi har en kunde (ApS) som har en udestående saldo hos os på ca. 10k. Kunden har meldt ud at denne ikke kan betale og er på vej ud i en konkurs. Saldoen er ganske gammel og der er selvfølgelig rykket for den flere gange og har været aftalt afdrag mm. Umiddelbart kunne vi bare vente på at der blev meldt konkurs og så melde vores krav i konkursboet. Men er lidt bange for at firmaet måske aldrig kommer konkurs, men bliver tømt og overtaget af en konkurrent. Bør vi som kreditor skubbe bagpå og sikre os at firmaet bliver meldt konkurs hurtigst muligt og vi kan anmelde vores krav der? Og hvis ja, hvordan gør man det rent praktisk? Har personligt kun erfaring med at sende kunder til inkasso - ikke til konkurs. Synes det virker lidt for godtroende bare at acceptere at en kunde siger at de går konkurs, uden at vi selv aktivt sørger for at de så også gør det? Ellers kan man jo i princippet bare sige dette til alle kreditorer, og så bare fortsætte med nye kreditorer uden nogensinde at gå konkurs. Hvad bør vi gøre rent praktisk? |
Kenneth R.J.:Hvad bør vi gøre rent praktisk?
En ting du skal have med i dine overvejelser er, at den som begærer en anden konkurs skal stille sikkerhed for omkostningerne ved konkursens behandling. Denne sikkerhed er på ca. 30.000 kr.
Ønsker du at stille dem for et krav på 10.000 kr., som du måske ikke engang har udsigt til at få.
Hvorfor har du ikke sendt den i fogedretten med henblik på at se om der kan gøres udlæg i eventuelle aktiver?
/Henrik