Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny virksomhed og forskudsopgørelsen. Spørgsmål til startunderskud i virksomheden.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Feb 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed pr. 01.01.2012.
Jeg vil drive denne ved siden af mit daglige arbejde som lønmodtager andetsteds.

Efter at have talt med en kollega, som også driver en enkeltmandsvirksomhed, blev jeg gjort opmærksom på blandt andet følgende to ting.

1. Alle de ting som jeg udelukket bruger i min virksomhed, men har købt tidligere som privatperson, skal jeg sælge til virksomheden til nuværende markedsbrugtpris.

Denne optælling har jeg nu lavet og er kommet frem til et beløb på 35550,-

2. Alle de ting som jeg har købt til virksomheden (i dette tilfælde fotoudstyr), medens at virksomheden har eksisteret, dvs. efter 01.01.2012, skal jeg huske at skrive på min forskudsopgørelse for året 2012 som underskud i virksomheden.
Med undtagelsen, hvis jeg har købt et enkeltstående objekt som koster mere en 13.200,- eksl. moms.

(alle objekter købt til virksomheden i pkt. 2. har som enkeltstående objekt, ikke kostet over 13.200,- eksl. moms.) Sammenlagt er beløbet dog 34.326,- inkl. moms.

Spørgsmål.

I min forskudsopgørelse for året 2012 har jeg påført:

Overskud af selvstændig virksomhed 'Rubrik 221' - 1000,-
(Det er hvad jeg minimum kommer til at tjene i år.)
(Jeg går ud fra at der med overskud menes indtjening eller et indgående beløb i virksomheden)

Underskud af selvstændig virksomhed 'Rubrik 435' - 69.876,-
Beløbet har jeg regnet mig frem til, ved at lægge de effekter jeg har solgt til virksomheden som var købt som privatperson samt de 34.326,- som er brugt på indkøb af udstyr, efter virksomhedens oprettelse.

Er det måden at registere det på eller har jeg gjort noget forkert?

Jeg ser spændt frem til lidt hjælp. Forsøg gerne at holde de økonomiske fagudtryk på et minimum, da jeg er teknisk uddannet, og ikke forstår mig særligt vel på øvrige økonomiske begreber. Tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:15

Dit overskud er dine indtægter minus dine udgifter som jo så alle skal være til rent virksomhedsbrug. Ikke noget med en rubrik til indtægter og en anden til udgifter - Bare en til dit resultat over eller underskud

Set over tid skal du jo så også gerne tjene mere end du bruger - det vil nok virke lidt mærkeligt hvis det eneste din virksomhed kommer til at gøre er at købe for 35.000 kr af dig selv og ha 1000 kr i indtægt set over tid, men det er jo jo så en anden sag.

Du skal føre regnskab i.h.t. årsregnskabsloven så du kan redegøre for dit overskud korrekt og derudover jo indberette moms.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:42

Hej.

Nej...det er nettoresultat(indtægter - udgifter) du skal skrive som underskud af virksomhed.

Grænsen for småaktiver er 12.300 ex. moms.

Du kan ikke tage moms på de effekter, som du indskyder privat.

MvH

Peter 

Tilmeldt 6. Feb 12
Skrevet kl. 21:50

Tak for dit hurtige svar :-)

Dit overskud er dine indtægter minus dine udgifter som jo så alle skal være til rent virksomhedsbrug. Ikke noget med en rubrik til indtægter og en anden til udgifter - Bare en til dit resultat over eller underskud

Set over tid skal du jo så også gerne tjene mere end du bruger - det vil nok virke lidt mærkeligt hvis det eneste din virksomhed kommer til at gøre er at købe for 35.000 kr af dig selv og ha 1000 kr i indtægt set over tid, men det er jo jo så en anden sag.

Det er modtaget.
Jeg skal kun påføre mit underskud eller overskud i selvangivelsen.
Dvs. at jeg i underskud påfører mit underskud fratrukket de 1000,- som jeg tidligere havde noteret i overskud.
(jeg formoder at SKAT så har en anden måde at komme frem til hvad jeg har haft i indtægter og udgifter, da jeg så reelt set kunne have haft 100.000,- i indtægt og 169.876,- i udgifter.)

Hvad angår indtægten, forventer jeg naturligvis på sigt at tjene mere end 1000,- om året.

Du skal føre regnskab i.h.t. årsregnskabsloven så du kan redegøre for dit overskud korrekt og derudover jo indberette moms.

Alle de regninger jeg udskriver til mine kunder, gemmer jeg. Det regner jeg med at regnskab nok.
Jeg kunne forstå fra hvad jeg kunne læse på skat.dk, at hvis jeg ikke tjener over 300.000,- årligt i min virksomhed, kan nøjes med at påføre i min selvangivelse.

Moms er et seperat kapitel, som jeg er ved at sætte mig ind i nu.

Som jeg forstår det på nuværende tidspunkt indberetter man to typer moms:
Købsmoms: Når jeg køber et produkt til min virksomhed, er 20% af det produkt købsmoms.
E.g. et indkøbt kamera til 10.000,- har en købsmoms på 2.000,-

Salgsmoms:
Hvis jeg sælger et fotografi til en kunde for 1000,- så er salgsmoms 200,-

Hvis dette skulle indberettes til SKAT, ville jeg således indberrette:
Salgmoms 2000,-
Købsmoms 200,-
?

Tilmeldt 6. Feb 12
Skrevet kl. 21:54

Hej Peter.

Tak for dit svar.

Når du skriver grænsen for småaktiviteter er 12.300 ex. moms.

Hvad betyder det så?

Må summen af alle indkøbte effekter ikke overstige 12.300 ex moms
eller
betyder det at ingen effekt må i sin egenpris overstige 12.300 ex moms?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:07

tk421:
Alle de regninger jeg udskriver til mine kunder, gemmer jeg. Det regner jeg med at regnskab nok.
Jeg kunne forstå fra hvad jeg kunne læse på skat.dk, at hvis jeg ikke tjener over 300.000,- årligt i min virksomhed, kan nøjes med at påføre i min selvangivelse

Helt så enkelt er det ikke, idet du skal overholde Mindstekravsbekendtgørelsen og udarbejde er regnskabs samt opgørelse af din egenkapital i virksomheden

Se her http://skat.dk/skat.aspx?oId=1790617&vId=0&search=mindstekravsbekendtg%F8relsen*

Tonny

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 22:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder som om der er flere ting du skal have lidt mere styr på.

Jeg vil varmt anbefale at du investerer i et regnskabsprogram - fx. summasummarum - som ikke er ret dyrt - og kan fåes for et engangseløb - uden løbende abonnementer m.v.

Få så en revisor til at hjælpe dig igang med programmet i et par timer - og få det tilpasset dit behov - med de konti du har brug for.
Det er ret enkelt at bruge. Du kan udskrive regninger og fører dine indtægter og udgifter.
Programmet holder så styr på hvad du skal afregne i moms og hvad dit årsresultat bliver - og du kan udskrive et regnskab. (Hvis du altså har være meget omhyggelig året igennem Smile )

Det er rigtigt at du kun skal påfører et resultat på selvangivelsen - men du skal kunne leverer et regnskab - hvis skat forlanger det.

Hvis du vil gøre det rigtig nemt og overskueligt - så få en bankkonto som kun vedrøer dit firma.

I starten vil jeg også anbefale at du får en revisor -- eller lignende - til at tjekke ved årets slutning at alt er gjort korrekt - og at du får næste år startet rigtigt.

Det bliver MEGET MEGET nemmere for dig selv, hvis du får startet rigtigt.

God fornøjelse

Tilmeldt 6. Feb 12
Skrevet kl. 15:02

Jeg har en objektiv som jeg har købt som privatperson, inden opstart af min virksomhed. Dette har jeg betalt moms af.

Så har jeg efter at have oprettet firma, solgt objektivet til mit firma og noteret emnet som en udgift.

Nu har jeg så solgt objektivet til en privatperson i den blå avis.

Hvordan fungerer det så med momsen?

Hvordan skal det registreres? Skal jeg lave en salgsfaktura til regnskabet på beløb inkl. moms?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)