Hej. Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed pr. 01.01.2012. 1. Alle de ting som jeg udelukket bruger i min virksomhed, men har købt tidligere som privatperson, skal jeg sælge til virksomheden til nuværende markedsbrugtpris. Denne optælling har jeg nu lavet og er kommet frem til et beløb på 35550,- 2. Alle de ting som jeg har købt til virksomheden (i dette tilfælde fotoudstyr), medens at virksomheden har eksisteret, dvs. efter 01.01.2012, skal jeg huske at skrive på min forskudsopgørelse for året 2012 som underskud i virksomheden. (alle objekter købt til virksomheden i pkt. 2. har som enkeltstående objekt, ikke kostet over 13.200,- eksl. moms.) Sammenlagt er beløbet dog 34.326,- inkl. moms. Spørgsmål. Overskud af selvstændig virksomhed 'Rubrik 221' - 1000,- Underskud af selvstændig virksomhed 'Rubrik 435' - 69.876,- Er det måden at registere det på eller har jeg gjort noget forkert? Jeg ser spændt frem til lidt hjælp. Forsøg gerne at holde de økonomiske fagudtryk på et minimum, da jeg er teknisk uddannet, og ikke forstår mig særligt vel på øvrige økonomiske begreber. Tak. |
Dit overskud er dine indtægter minus dine udgifter som jo så alle skal være til rent virksomhedsbrug. Ikke noget med en rubrik til indtægter og en anden til udgifter - Bare en til dit resultat over eller underskud
Set over tid skal du jo så også gerne tjene mere end du bruger - det vil nok virke lidt mærkeligt hvis det eneste din virksomhed kommer til at gøre er at købe for 35.000 kr af dig selv og ha 1000 kr i indtægt set over tid, men det er jo jo så en anden sag.
Du skal føre regnskab i.h.t. årsregnskabsloven så du kan redegøre for dit overskud korrekt og derudover jo indberette moms.